OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Białogard

Ostatnia zmiana: 2016-04-10

Opis ogólny
Białogard - najważniejsza stacja węzłowa na Pomorzu Środkowym i miasto kolejarzy ma się gorzej niż kiedyś, czego dowodem jest Dom Kolejarza nieczynny od wielu lat z zamurowanymi oknami parteru. No i nie ma już orkiestry kolejarskiej. (info: Zbigniew Leszkowicz)

Opis budynków: Dworzec kolejowy wybudowany w latach 1857-60 w okresie budowy linii kolejowej Szczecin - Gdańsk z odgałęzieniem z Białogardu do Kołobrzegu (info: Piotr Trzybiński, 08-04-2008)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: Lokomotywownia istnieje jako budynek. Wewnątrz budynku obrotowa zwrotnica z kilkoma stanowiskami naprawczymi. Czy jest czynna? Wątpię.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: W Białogardzie nie ma już wież ciśnień. Ta vis a vis lokomotywowni została rozebrana w 2012 r. a przy peronie w 2013r. To w ramach wyburzania zbędnych obiektów kolejowych.

Stacja Białogard posiada dwie wieże wodne:
- kolejowa, ośmiokątna wieża wodna nr 1 stoi ok. 210 m na pd od budynku dworca kolejowego przy torach,
- kolejowa wieża wodna nr 2 z okrągłym trzonem i dwunastokątną częścią zbiornikową stoi ok. 300 m na pn od budynku dworca kolejowego, naprzeciw budynku b. lokomotywowni, (info: Bolesław Wojtyniak, 11-2011)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100004
HAFAS:5100001
IBNR:4
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  222,634 Gdańsk Główny – Stargard (202)  
  63,521 Szczecinek – Kołobrzeg (404)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Białogard Miasto (zachodniopomorskie) 0,15 km
Białogard Wąskotorowy (zachodniopomorskie) 0,72 km
Białogard PZM (zachodniopomorskie) 2,12 km
Białogard Wąskotorowy Przystanek (zachodniopomorskie) 2,36 km
Białogard CPN (zachodniopomorskie) 2,36 km
Dębczyno (zachodniopomorskie) 2,41 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Białogard

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...