OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sławno

Ostatnia zmiana: 2018-03-11

Opis ogólny
Opis ogólny: Kasa biletowa czynna 5:30-21:30. (info: ZZPR Szczecin RJ 2006/07)

---

Peron czwarty, z jedną krawędzią peronową jest nieużywany od 1945 roku. Wcześniej najprawdopodobniej odjeżdżały z niego pociągi Sławieńskiej Kolei Powiatowej (Schlawe KreisBahn) w kierunku Polanowa. (info: Jaroslaw Kowalski, 2007-05-23)

Dawny węzeł kolejowy. Do 1945 roku rozchodziło się tutaj aż sześć linii

kolejowych w kierunku Ustki, Korzybia, Koszalina, Słupska, Darłowa oraz

wąskotorowa do Jacinek i Polanowa, przebudowana na wiosnę 1934 r. na

normalnotorową. (info: Wojtek Witulski)

Stacja posiada 13 torów plus 14 przy rampie i 15 tor odstawczy z kozłem oporowym. Regularnie używanych jest 5 torów plus 2 przy placu przeładunkowym. Peron 1 krótszy od pozostałych i używany tylko w kierunku Darłowa. Ruch na linii Gdynia-Koszalin przyjmowany na peronach numer 2 i 3. Nie wiem jak w środku ale z zewnątrz wieża nie wygląda na zdewastowaną-brakuje tylko kilku elementów rynien i blaszanego dachu. W budynku stacyjnym z trzech okienek kasowych czynne tylko jedno, nieczynna także przechowalnia bagażu i informacja. Obok kasy PKP budynek mieści także bar i poczekalnię oraz dyspozytornię PKS. (info: Karol Romaniuk, 2005-08-21)

Połączenia kolejowe: Berlin-Szczecin-Sławno-Gdańsk Sławno uzyskało w 1869 roku, Sławno-Darłowo oddano do użytku w 1878 roku, Sławno-Bytów w 1884 roku, Sławno-Ustka w 1911 roku. (info: Marek Laskowski, 2004-09-16)

Tory Sławno-Bytów zostały już rozebrane. Połączenie Sławno-Ustka nie istnieje od zakończenia II wojny światowej (tory rozebrane). (info: Marek Laskowski, 2004-09-16)

W Sławnie kasa biletowa czynna od 06:00 do 18:00, w innych

godzinach bilet można bez dodatkowej opłaty zakupić w pociągu (ale

już miesięcznego, last minute na expres Słupia jak w sezonie jeździł

nie) (Tomasz Szyszka, 2005-01)

Na budynkach zainstalowano system kamer oraz dodatkowe oświetlenie, odremontowano wiaty na peronie pierwszym oraz trzecim. (info: Grzegorz Kmieć, 22-07-2009)

Usytuowany na trasie kolejowej Koszalin-Sławno-Słupsk zespół dworca kolejowego w Sławnie,pochodzi z 1869 roku(Schlawe) i należy do najlepiej zachowanych na Pomorzu Środkowym.Można twierdzić,że nawet na całym Pomorzu.Obok sławieńskiego kompleksu zachowały się większe pomorskie zespoły dworcowe w:Białogardzie(1859r.),Szczecinku(1878r.),Lęborku(1870r.),Wejherowie(1870r.),Redzie(1870r.),Gdańsku-Oliwie(1870r.)i oczywiście w Gdańsku i Szczecinie.Główny budynek sławieńskiego dworca otoczony jest od północy przestronnym placem,ktory zarówno niegdyś jak i dzisiaj przeznaczony jest dla komunikacji miejskiej.Sam obiekt jest dwupiętrowy(w części środkowej),zbudowany z cegieł;nad oknami,otworami wejściowymi i w linii podziału kondygnajcynego zachowały się elementy dekoracyjne(cegła klinkierowa).Wewnątrz,w niewielkim holu znajdują się kasy biletowo-bagażowe oraz przechowalnia bagażu.Na przedłużeniu holu znajduje się bar szybkiej obsługi z zachowanymi boazeriami.W holu i w poczekalni zachowały się oryginalne ławki dla podróżnych.Od wschodu do budynku przylegają dawne magazyny,warsztaty,przechowalnie-jednopiętrowe pomieszczenia.W odległości około 200 metrów od dworca znajduje się wieża ciśnień,a nieco dalej rampa i zabudowa magazynowa,która pochodzi z rozbudowy dworca w latach 30-tych XXw.Stacja sławieńska składa się z trzech obszernych peronów połączonych przejściem podziemnym,perony są zadaszone i wybrukowane.Do zespołu kolejowego zaliczyć należy buynek nastawni,który zachował oryginalny kształt,domy dla urzędników kolejowych,później pracowników(ul.Dworcowa 3),zabytkowy hydrant na placu przed dworcem i wspomnianą już infrastrukturę w pobliżu wieży wodnej.U schyłku XIX wieku Sławno stało się ważnym węzłem komunikacyjnym w tej części Pomorza,rozwój gospodarczy miasta zadecydował o budowie nowych połączeń kolejowych.15 listopada 1878 roku oddano do użytku linię kolejową Darłowo-Sławno-Korzybie,którą w 1884 roku przedłużono do Bytowa.Miasto uzyskało dogodne połączenie z portem morskim.Do dziś wykorzystywany jest odcinek Sławno-Darłowo,głównie w sezonie letnim.W połowie lat 90-tych XX wieku rozebrano tory prowadzące do Korzybia i Bytowa.W granicach Sławna zachował się nasyp ziemny,wiadukty i mostek ceglany nad strumieniem Cierniak na nieopodal wsi Pomiłowo. W kwietniu 1896 roku rozpoczęto budowę powiatowej kolei wąskotorowej ze Sławna do Polanowa i dalej-do Żydowa.Już 21 grudnia 1897 roku został oddany do użytku odcinek Sławno-Polanów,w dniu 29 maja 1898 roku gotowa była do eksploatacji wąskotorówka Polanów-Żydowo,a z dniem 1 listopada 1898 roku Żydowo-Gołogóra.Z Polanowa kolej rozgałęziała się do Koszalina.Sejmik powiatowy w 1925 roku zatwierdził przebudowę wąskotorówki(głównie szlak towarowy)Sławno-Polanów-Gołogóra na normalnotorową linię kolejową.Zbliżający się czas recesji gospodarczej uniemożliwił te kosztowne plany(2,5 mln marek),zmieniono więc trakcję wąskotorową na średniotorową między Sławnem a Polanowem,którą otworzono oficjalnie 21 grudnia 1934 roku.Do dziś zachował się nasyp dawnej linii,w czasach powojennych ostatecznie ją zlikwidowano.W 1905 roku rozpoczęły się wstępne prace przy budowie linii kolejowej Sławno-Ustka,uroczyste otwarcie nastąpiło 18 sierpnia 1911 roku.Do obecnych czasów zachował się w obrębie miasta nasyp ziemny i wiadukt nad ul.Morską.Linię zlikwidowano w 1945 roku.Źródła:'Dzieje Sławna'praca zbiorowa pod red.J.Lindmajera,Słupsk 1994;P.Konarski 'Dworzec w Sławnie','Spotkania z Zabytkami'2003,nr 1,s.32. DANIEL NACZK (info: Daniel Naczk, 22-08-2009)

Pociągi kursujące za czasów istnienia odcinka ze Sławna do Korzybia zaczynały/kończyły bieg przy krawędzi południowej peronu 3. Obecnie tor jest zarośnięty a semafor kształtowy wyjazdowy w kierunku Korzybia i Słupska jest uszkodzony, brakuje ramienia. Obecnie czynne jest tylko jedno okienko kasowe obsługiwane PKP InterCity Kasa nie sprzedaje biletów na pociągi międzynarodowe. Najbliższe kasy sprzedające bilety na pociągi międzynarodowe to stacje Słupsk i Koszalin. Między nastawnią Sa a peronami leży semafor kształtowy, prawdopodobnie wjazdowy do Sławna od strony Korzybia. (info: Kamil, 30-08-2010)

Opis infrastruktury: Tor do bocznicy zakładów drzewnych ABWood nieużywany, tor przy peronie 3 od strony południowej nieużywany. (info: Kamil, 30-11-2009)

Trwa obecnie renowacja wiaty peronowej na peronie 2. Tor 7 przy peronie 1 jest nieużywany, dodatkowo zabezpieczony jest tarczą D1. (info: Kamil, 30-08-2010)

Opis budynków: Budynek dworca został wyremontowany. (info: Kamil, 12-09-2012)

Kolejowewieże wodne w Sławnie stoją obok siebie ok. 75 – 90 m na zach. od budynkudworca pomiędzy ul Dworcową i torami kolejowymi, adres ul Dworcowa 6 i 6/1.Wieża kwadratowa (starsza ?) została adaptowana na cele mieszkalne, wieżaokrągła z 1910 r. ze względu na stan techniczny i brak chętnych do jej kupna (iwykorzystania na inne cele) jestprzeznaczona do rozbiórki, wieża jest na liście obiektów zbędnych dla PKP.(info kwiecień 2016 r. Bolesław Wojtyniak)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: kształtowe
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100181
HAFAS:5100131
IBNR:187
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  15,578 Korzybie – Darłowo (418)  
  0,000 Sławno – Gołogóra  
  0,000 Sławno – Ustka  
  158,230 Gdańsk Główny – Stargard (202)  
  0,000 Sławno – Kazerzewo  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Kwasowo (zachodniopomorskie) 3,29 km
Pomiłowo Wąskotorowe (zachodniopomorskie) 4,85 km
Pomiłowo (zachodniopomorskie) 5,57 km
Radosław Sławieński (zachodniopomorskie) 5,67 km
Kazerzewo (zachodniopomorskie) 6,29 km
Ugacie (zachodniopomorskie) 6,70 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sławno

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...