Słupsk
Ostatnia zmiana: 2020-11-13
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Kiedyś miasto było nazywane "Paryż Północy". Trzy perony, budynek dworca z 1991 roku. 8 kas biletowych. Dawniej istotny punkt na mapie kolejowej Polski, obecnie węzeł znaczenia regionalnego, początkowa/końcowa stacja pociągów REGIO i SKM w Trójmieście, a także miejsce zatrzymania się pociągów pasażerskich wszystkich kategorii. W klasyfikacji dworców według ilości obsługi podróżnych ma kategorię A, głównie dzięki obsłudze sezonowego ruchu turystycznego do Ustki i innych miejscowości nadmorskich, do których kolej nie dociera. (info: Michał Pietrusiński, 11-09-2012) Opis infrastruktury: Semafory kształtowe wymienione na świetlne. Peron 3 jest przedłużeniem peronu 2. (info: Michał Pietrusiński, 2006-03-24) na stacji jak najbardziej jeszcze SĄ i są czynne semafory kształtowe. (info: Azarien, 2006-11-26) Kładka nad peronami była od lat siedemdziesiątych (a nawet wcześniej ale nie jest mi to dokładnie wiadomo kiedy) można było nią wejść od ulicy Kołłątaja na każdy peron. Niestety drewniano metalowa kładka była już mocno zniszczona i nie było sensu jej utrzymywać i w latach osiemdziesiątych została rozebrana. (info: MEHANO, 2008) St. Słupsk jest w wyposażona w mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk). St. Słupsk ma charakter podłużny tj. jadąc z jednego krańca na drugi przejeżdża się przez cztery głowice rozjazdowe (Sp-1, Sp-3, Sp-4, Sp-5) Granice stacji sięgają od semaforów wjazdowych ze strony Jezierzyc Sł. i Ustki do semaforów wjazdowych ze strony Reblina i Korzybia. W parku osobowym (tj. Sp-1, Sp3) sygnalizatory (semafory, tz - tarcze zaporowe, tm - tarcze manewrowe) są kształtowe, jedynie To - tarcze ostrzegawcze są świetlne. W rejonie byłej Sp-4 i w rejonie Sp-5 (mylnie określanym jako Kobylnica) wszystkie sygnalizatory są świetlne. Na St. Słupsk są trzy perony – peron trzeci jest przedłużeniem peronu drugiego – to się zgadza, ale krawędzi peronowych jest 5 (nie 6) czyli przy torach nr: 8, 1, 3, 9, 11. (info: Piotr Krasowski, 2009-05-01) Na stacji Słupsk działają warsztaty naprawcze wagonów spółki Przewozy Regionalne. Tory wykorzystywanej przemysłowo kolei wąskotorowej w północnej części miasta zostały rozebrane wskutek rozpoczęcia budowy parku wodnego. Po linii budowskiej została bocznica do miejskiej gazowni, wykorzystywana sporadycznie w ruchu towarowym do 2004 roku. (info: Michał Pietrusiński, 11-09-2012) Opis budynków: Słupska lokomotywownia spłonęła w początkach XXI wieku, ZNTK zostały zlikwidowane kilka lat wcześniej, w ich miejscu stoi hipermarket sieci "Kaufland". Dwie z trzech wież wodnych zburzono w 2009 roku, w trzeciej, położonej w pobliżu samego dworca i dawnych ZNTK, obecnie działa pub. (info: Michał Pietrusiński, 11-09-2012) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa: | czynna | |
wieża wodna: | 2013-12: Była wieża wodna stoi przy wjeździe na parking przy Kauflandzie przy ul. H. Kołłątaja, w wieży wodnej mieści się PUB Wieża Ciśnień. Podobne wieże można znaleźć m.in. na stacjach Bydgoszcz Gł., Szubin, Złocieniec, (info: Bolesław Wojtyniak) |
|
perony: | Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: | EPA:5100113 HAFAS:5100055 IBNR:188 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Słupsk – Cecenowo | ||
0,000 | Słupsk – Budowo | ||
131,173 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
175,004 | Piła Główna – Ustka (405) | ||
Słupsk – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Słupsk Przymieście (woj. pomorskie) | 1,61 km |
Słupsk Północny (woj. pomorskie) | 1,73 km |
Zalesiczki (woj. pomorskie) | 3,57 km |
Słupsk Ryczewo (woj. pomorskie) | 3,73 km |
Włynkowo (woj. pomorskie) | 3,91 km |
Kobylnica Słupska (woj. pomorskie) | 4,29 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-28 00:34:02)
Bardzo kiepska sytuacja nastąpiłą zwłaszcza na Pomorzu, gydż pozostały ograniczone ilości kursów, zwłaszcza w święta.
Na odcinku linii 405 Słupsk - UStka Uroczysko, zostały wogóle zlikwidowane.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Słupsk