OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Otwock

Ostatnia zmiana: 2018-03-13

Opis ogólny
15 grudnia 1936 roku oddano do użytku pierwszy w węźle warszawskim zelektryfikowany odcinek z Pruszkowa przez Warszawę do Otwocka, a stacje i przystanki na tej trasie otrzymały murowane wiaty oraz wysokie (860 mm.) perony (najczęściej wyspowe), przystosowane do nowego taboru (były nim elektryczne zespoły trakcyjne EW51 i EW52). W latach 1961-70 elektryfikacją objęto odcinek od Otwocka przez Pilawę (tu też podwyższono perony) do Lublina. Na stacjach w Celestynowie i Zabieżkach pociągi mogą się mijać dzięki dodatkowym torom. Chyba do połowy lat 80-tych możliwe to było także na st. Pogorzel Warszawska, lecz zlikwidowano tę mijankę, rozbierając dodatkowe torowisko i pozostawiając nie służący już nikomu peron 2. (info: polo, 2006-09-07)

Opis infrastruktury: Najbliższe bocznice, przylegające do torów głównych, okalających dworzec są zelektryfikowane. Kolejne już nie. W czasach, gdy na stacji istniały czynne rampy towarowe, dyżurowała tu spalinowa SM42, oddelegowana ze st. Olszynka Grochowska, sprawująca ruch przetokowy. W latach 90-tych przeniesiono ruch towarowy na inne linie i bocznice w Otwocku zamarły. Czynna jest tylko rampa węglowa, lecz i ona jest coraz rzadziej wykorzystywana. Od Otwocka aż do Pilawy (27 km.) prowadzi tylko jeden tor, co skutecznie ogranicza przepustowość linii. Ponoć w latach międzywojennych ten odcinek był dwutorowy, co potwierdzają niektóre przekazy. Kto i kiedy "przywłaszczył" sobie drugi tor, nie wie nikt. W każdym razie do tej pory go nie ma. (info: polo, 2006-09-07)

Stacja w Otwocku powstała w 1877 roku, kiedy oddano do użytku tzw. nadwiślańską linię kolejową, biegnącą przez Mławę, Ciechanów, Warszawę, Otwock i Lublin do Chełma. Dawny budynek stacyjny o drewnianej konstrukcji na początku XX wieku zastąpił okazały, murowany dworzec z charakterystyczną wieżą, który w stanie prawie niezmienionym dotrwał do naszych czasów. W 1996 roku, z okazji 60-lecia elektryfikacji pierwszego odcinka węzła warszawskiego (Pruszków-W-wa-Otwock), dworzec został gruntownie odremontowany. Zachowano oryginalną bryłę budynku, lecz wnętrze otrzymało zmieniony, nowoczesny wygląd. Na dworcu znajdują się trzy kasy (pracują z reguły dwie), przechowalnia bagażu (aktualnie nieczynna), toalety, kiosk i bufet gastronomiczny. Wieża wodna od dawna nie jest użytkowana przez PKP. Na parterze zlokalizowano pub (zlikwidowany w 2010 r.) a piętra są niewykorzystane. Obiekt ma zamiar kupić prywatny inwestor, chcąc go gruntownie wyremontować i przeznaczyć na restaurację. (info: polo, 2006-09-07)

Z moich obserwacji wynika że, obecny budynek PKP Energetyka (ten przy wiadukcie), kiedyś był lokomotywownią. Świadczą o tym idące w jego kierunku, stare, zarośnięte tory, oraz dwie bramy wjazdowe. Pierwsza, do budynku, druga obok niego. Tory boczne, rozebrano do połowy i zakończono kozłem oporowym i poduszką ziemną. (info: Darek, 30-05-2008).
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: zmienione przeznaczenie
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100089
HAFAS:5102637
IBNR:147
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  27,569 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (– Ягодин) (7/468)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Otwock WKD (woj. mazowieckie) 0,51 km
Świder (woj. mazowieckie) 1,76 km
Świder WKD (woj. mazowieckie) 2,60 km
Karczew (woj. mazowieckie) 3,24 km
Jarosław (woj. mazowieckie) 3,66 km
Śródborów (woj. mazowieckie) 3,73 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Otwock

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...