OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zdjęcia nieprzypisane

Galeria
Data: przed 1945 (???)
Autor: nieznany Napisz e-mail
Zamieszczono: 2017-04-22

Galeria użytkownika

Zdjęcie zostało wykonane prawdopodobnie w Wielkopolsce (być może w Rogoźnie) przed 1945 r.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' po każdorazowym uzyskaniu zgody autora [?]

Tagi: tabor, wydarzenia i ludzie.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 1353
: 14

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 do re mi (2017-04-23 10:37:16)
    czyli ze szczegółów mamy: Parowóz z załogą, hydrant i słup trakcyjny (?);) Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) ,,, (2017-04-23 11:46:47)
    i siedem twarzy ;) Odpowiedz»
  • #3 wasiukibic (2017-04-23 12:15:16)
    Jeżeli to faktycznie jest słup trakcyjny to przed 1945 roku na pewno nie Wielkopolska tylko Śląska Kolej Górska albo węzeł warszawski. Dodajmy do tego widoczne parowozy. Na pierwszym planie ewidentnie maszyna do prowadzenia składów dalekobieżnych - pośpiesznych, a nawet ekspresowych. Z tyłu zaś, z tego co widzę, maszyna o układzie osi 0-4-0, a więc najprawdopodobniej bardzo popularny zarówno na PKP jak i DR parowóz Tp4 (pruska seria G8), przeznaczony do prowadzenia pociągów towarowych przede wszystkim na liniach równinnych, bez ciasnych łuków czy stromych podjazdów, a więc Sudety z wiadomych względów odpadają. W związku z powyższym, jeżeli weźmiemy pod uwagę terytorium współczesnej Polski, na 99& mamy do czynienia z węzłem warszawskim. Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) do re mi (2017-04-23 15:39:01)
    sądząc po konstrukcji tego słupa, to trakcyjny by pasował,tylko ciekawi mnie kwestia tego hydrantu... czyżby zabezpieczenie na wypadek pożaru parowozu? No i czy były takowe często spotykane... Odpowiedz»
  • #5 Marek Potocki (2017-04-24 09:43:55)
    Z tyłu wygląda jakby wystawał kawałek (a właściwie czubek) wystającej nad linię dachu ściany budynku. Zapewne ma to jakąś nazwę architektoniczną, ale niestety jej nie znam. Odpowiedz»
  • #6 Maciej (2017-04-24 11:19:24)
    Udało mi się znaleźć podobny hydrant (link poniżej).
    http://lissa.blox.pl…
    Odpowiedz»
  • #7 (odp. na #5) wasiukibic (2017-04-24 18:06:15)
    Zapewne fajermurek lub ścianka attykowa Marku. Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #6) do re mi (2017-04-24 20:15:09)
    Hmmm Leśnica, Pracze... A może to Wrocław? ;) Odpowiedz»
  • #9 et21 (2017-04-24 21:24:24)
    W Leśnicy ani na Praczach nie było druta. Strzeliłbym, że Świebodzki. Odpowiedz»
  • #10 (odp. na #9) do re mi (2017-04-24 22:06:04)
    Hmmm może nie na samym dworcu, a na torach odstawczych, tudzież bocznicy, ale Świebodzki by nawet pasował... Odpowiedz»
  • #11 Piottr (2017-05-08 11:47:57)
    Zwróćcie uwagę jeszcze na jeden szczegół - parowóz z tyłu nie ma elektrycznego oświetlenia, tylko zdjęte lampy naftowe. To powinno ułatwić datowanie.

    No i elewacja tego budynku za parowozami też jest bardzo charakterystyczna. Pierwsze skojarzenie - Łódź Fabryczna, ale jak się przyjrzeć kształtowi, to jednak nie, kształt jest zupełnie inny.
    Domniemany słup trakcyjny może być latarnią. Słupy trakcyjne na Świebodzkim są innej konstrukcji i dworzec nie ma takiej attyki.
    Odpowiedz»
  • #12 (odp. na #5) octanq (2017-05-08 20:08:54)
    Chciałem zauważyć, że czubki są dwa, jak nie trzy, a przed jednym jest zegar dworcowy na ścianie budynku. Odpowiedz»
  • #13 Marek Potocki (2017-05-08 20:30:16)
    Mnie jeszcze zastanawia to charakterystyczne ażurowe "nadkole". Pytanie czy to produkcja seryjna, czy inwencja jakiegoś warsztatu. Odpowiedz»
  • #14 (odp. na #13) Piottr (2017-05-22 12:32:37)
    Ażurowe "nadkole" było elementem typowym w parowozach pospiesznych o układzie 2B. Patrz chociażby Pd5. Nawet układ owalnych wycięć się zgadza. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji |

Stacja kolejowa Zdjęcia nieprzypisane

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...