OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zdjęcia nieprzypisane

Galeria
Data: 1939
Autor: nieznany
Przesłał: Fotopolska.eu
Napisz e-mail
http://fotopolska.eu/Polska/b6556,POLSKA_-_zdjecia_niezidentyfikowane,312,48.html?f=72
Zamieszczono: 2016-12-24

Galeria użytkownika

Uszkodzony pociąg pasażerski gdzieś w trasie.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' z podaniem autora [?]

Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory; tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 2290
: 10

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Marek Potocki (2016-12-24 21:55:15)
    Ktoś chętny do rozszyfrowania gdzie to? ;) Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) Seweryn (2016-12-24 23:00:26)
    płaski bardzo płaski teren nie wygląda mi to na dolny śląsk napewno takie mam przeczucie... Odpowiedz»
  • #3 Andrzej Gruszewski (2016-12-25 11:29:58)
    U góry zdjęcia wydaje się, że utrwalono dolinę rzeki. Poniżej obszar krzaków, małych drzew. Bardziej z prawej ściana lasu. Po lewej skład osobowy z "brankardem" i "bocznikami", po prawej wykolejony skład krytych wagonów towarowych. Wydaje się, że było to zderzenie a więc w środku powinien być parowóz. W tym fragmencie zdjęcie jest mało czytelne. Ale obstawiam zderzenie dwóch pociągów ewakuacyjnych (osobowego z lewej, z towarowym z prawej) na szlaku jednotorowym. Składy są już opuszczone a zdjęcie jest z samolotu. Mamy do czynienia z niemieckim zdjęciem lotniczym.
    We Wrześniu '39 wszystko jechało na wschód. Jedynym miejscem jakie mi pasuje, to okolice rz. San (bo rzeka u góry zdjęcia) koło Rozwadowa, dokładniej koło Pilchowa (bo kępy drzew pośrodku i z prawej) a więc linia z Lublina. Z lewej szlak do Zaklikowa a w prawo do Rozwadowa. Że jest to okolica na pograniczu Lubelszczyzny i Galicji przekonuje mnie wygląd pól uprawnych charakterystyczny dla tych okolic (długie wąskie wstęgi). Tak bym zinterpretował zdjęcie.
    Na koniec ciekawostki.
    W dniu 10.09.1939 r w Górach koło Kraśnika na linii Lublin=Rozwadów doszło do strasznej katastrofy, o 3:40 pociąg towarowy wjechał w tył osobowego pociągu ewakuacyjnego. Literatura podaje, że zginęło wtedy od 50 do 68 osób z osobowego pociągu ewakuacyjnego. Mogiła jest przy torze. Nie byłem na tym miejscu.
    Lotnictwo polskie dokonało w 1937/38 r dwukrotnie prób bombardowania stacji m. in na przedwojennej stacji Włodawa, znajdującej się obecnie na terenie Białorusi. Dokonano bombardowania. Wojska kolejowe naprawiły uszkodzenia na stacji w ok. 2 godziny. Nasi wojskowi stwierdzili, że bombardowania są niecelne i nie spowodują większych strat w infrastrukturze torowej ani znaczących przerw w ruchu eszelonów. Wiemy jak się skończyło.
    Polskie Wojska Kolejowe planowały zakończenie w całości przewozów wojsk na front w 15 dniu po ogłoszeniu mobilizacji. Mobilizację ogłoszono 30/31.08.1939, a więc planowano do 14/15.09.1939. Po tym czasie do wojsk miało wyruszyć zaopatrzenie w broń, amunicję i żywność ze składów wschodnich Dowództw Okręgów Korpusów, szczególnie z okolic Lwowa i Wilna. Paraliż kolei na linii Lwów=Przemyśl=Kraków nastąpił już 05/06.09. Linię Siedlce=Warszawa zablokowały wojska niemieckie 10.09. Najdłużej był czynny szlak Warszawa=Lublin, bo gdzieś do 12/13.09. Nie dziwmy się zatem, że nasze oddziały nie miały czym walczyć. Sowieci na wschodzie, zatrzymywali 17/20.09.1939 duże ilości transportów dla walczących na zachodzie jednostek WP.
    Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) Marek Potocki (2016-12-25 17:00:29)
    Dzięki za ciekawy komentarz. Czyli wynikałoby z tego, że to odcinek do 2 km na wschód od Zaklikowa. Dobrze rozumiem? Chociaż mam w takim przypadku pewną wątpliwość. Na tym odcinku pola nie dochodzą do torów prostopadle, to raczej widzimy nieco na północ, ale z mapy też wynika, że tam rzeźba terenu powinna być nieco bardziej… dynamiczna. Odpowiedz»
  • #5 roman paul (2016-12-29 20:21:33)
    z lewej strony wagony osobowe z prawej towarowe, chyba najechały na siebie, może to nasza Wielkopolska taki płaski teren, koło Lublina nie cały teren jest płask, plan dalszy niewidoczny, rzeczywiście trudno ustalic Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Marek Potocki (2016-12-29 20:40:03)
    Ja bym faktycznie się do Galicji przychylał. Te "krawaty" na polach są bardzo charakterystyczne. Odpowiedz»
  • #7 octanq (2016-12-29 21:51:31)
    Co ciekawe każdy z tych pasów na polu jest osobną działką geodezyjną, dlatego stan taki musiał utrzymywać się latami. Tak przynajmniej jest na linii pomiędzy Kraśnikiem a Stalową Wolą Rozw.; Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) wasiukibic (2016-12-30 15:44:47)
    Nic dziwnego, że Kargul z Pawlakiem pokłócili się o 3 palce ziemi :) Odpowiedz»
  • #9 octanq (2018-01-30 00:16:02)
    Czy to zdjęcie zniknęło z Fotopolski, czy nie umiem go znaleźć? Odpowiedz»
  • #10 (odp. na #9) Marek Potocki (2018-01-30 05:33:06)
    Faktycznie na to wygląda. Spróbuję się dowiedzieć czemu (podejrzewam, że zlokalizowani gdzieś poza Polską). Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji |

Stacja kolejowa Zdjęcia nieprzypisane

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...