OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zdjęcia nieprzypisane

Galeria
Data: 1941
Autor: nieznany
Przesłał: Fotopolska.eu
Napisz e-mail
http://fotopolska.eu/514192,foto.html
Zamieszczono: 2016-09-21

Galeria użytkownika

Niemiecki pociąg na prowizorycznie zreperowanym moście.

Licencja: Materiały urzędowe i archiwalne (prawa wygasły) [?]

Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty; tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 2629
: 6

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 sammael (2016-11-21 20:48:58)
    na pewno jestem pewien że to są tereny Galicji a na fotce jest parowóz TW1 Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2016-11-21 21:00:15)
    Linia do tego była dwutorowa. Odpowiedz»
  • #3 Stanisław1972 (2017-02-22 21:29:12)
    Na pewno nie 1939 ale okres po czerwcu 1940. Przypuszczam, że może to być wiosna 1941, wówczas Niemcy przerzucali na Bałkany jednostki pancerne wyposażone m.in. w widoczny na zdjęciu, zdobyty już po kampanii francuskiej 1940 roku czołg Somua S-35. Po kapitulacji Francji Niemcy przejęli ponad 300 czołgów tego typu z czego co najmniej 297 włączyli w skład Wehrmachtu lub Waffen-SS [jako PzKpfw 35-S 739(f)]. Zdobyczne czołgi Niemcy użyli bojowo przede wszystkim na Bałkanach (kwiecień-maj 1941), w początkowej fazie operacji Barbarossa (atak na Związek radziecki) w czerwcu 1941 oraz w późniejszych latach tylko jako sprzęt 2-liniowy, głównie w działaniach przeciwpartyzanckich na terenie okupowanej Europy. Forma krzyża rozpoznawczego wymalowana na lokomotywie i czołgu może wskazywać rok 1941. Odpowiedz»
  • #4 Jan Gawlik (2017-12-28 11:39:16)
    Wygląda jak pociąg pancerny (improwizowany). Konstrukcja na tendrze wygląda jak antena ramowa. Sądząc po zwalonym przęśle, to tory biegły na kratownicy. Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Stanisław (2018-03-19 15:38:23)
    Sugestia, że jest to pociąg pancerny jest trafiona w 100%. Przejrzałem dostępną w tym temacie literaturę: Wolfganga Sawodnego "German Armored Trains in World War II" (część 1 i 2) oraz "German Armored Trains on the Russian front 1941-1944", Haliny Trojca, Waldemara Trojca i Janusza Ledwocha: "Panzerzüge" cz.1 (Wydawnictwo Militaria Nr 20) i "Panzerzüge" cz.2 (Wydawnictwo Militaria Nr 26) oraz "Железнодорожные войска Германии 1939-1945" Otto von Olszewskiego. Pozwoliło to zawęzić okres w jakim zdjęcie zostało zrobione oraz częściowo zidentyfikować pociąg pancerny. Zdjęcie przedstawia pociąg pancerny, którego identyfikację można zawęzić do trzech jednostek: Panzerzüg Nr 26, Nr 27 lub 28. Okres zrobienia zdjęcia to lato 1941 roku (widać nawet żołnierzy porozbieranych do pasa z powodu upału). Dlaczego Nr 26, 27 lub 28 i dlaczego lato 1941 ? Pociągi te należały do sześciu pociągów pancernych (Nr 26 - 31), których formowanie rozpoczęto przed operacją "Barbarossa" w dniu 1 czerwca 1941 r. Gotowość operacyjną osiągnęły 22 czerwca 1941 r. Były dostosowane do torów szerokich, oraz początkowo wyglądały bardziej na improwizowane pociągi pancerne niż na "panzerzugi" z prawdziwego zdarzenia. Ich cechą charakterystyczną były dwie (pociągi Nr 26 - 28) lub trzy (Nr 29 - 31) 2-osiowe platformy, specjalnej budowy, oparte na serii Ommr, na których umieszczono zdobyczne czołgi Somua S-35 (co ciekawe czołgi mogły zjechać z platformy i bezpośrednio uczestniczyć w walkach). Lokomotywą pociągowa byłą pruska seria G10 (PKP Tw1), z jednym wyjątkiem - pociąg Nr 29 posiadał lokomotywę spalinową typu WR360 C12 (jedną z 10 zbudowanych przed wojną). Pociągi posiadały też odkryte wagony dla piechoty, widoczne na zdjęciu, przy czym Nr 26 - 29 posiadały dwa takie wagony, umieszczone bezpośrednio przed i za lokomotywą, a Nr 30 i 31 tylko jeden wagon - przed lokomotywą (stąd można wyeliminować pociągi Nr 29 (lokomotywa spalinowa) i Nr 30, 31 (brak wagonu dla piechoty za parowozem). 22 czerwca 1941, cała szóstka znalazła się w strefach walk, poruszając się po torach szerokich, na terenach należących przed wojną do Polski, zagarniętych przez ZSRR w dniu 17 wrześniu 1939. Warunki frontu wschodniego szybko zweryfikowały założenia na jakich sformowano pociągi Nr 26 - 31. Już jesienią 1941 doposażono je w zdobyczne, ex-radzieckie wagony pancerne z wieżami artyleryjskimi), umieszczano je w składzie za wagonem piechoty, same wagony piechoty doczekały się prowizorycznych nadbudówek osłaniających żołnierzy przed warunkami atmosferycznymi. Na początku 1942 r. pociąg pancerny nr 27 został ciężko uszkodzony (stracił m.in. wszystkie wagony, powrócił do służby w zupełnie nowej konfiguracji), został też wysadzony przez własną załogę pociąg Nr 29 (pod Kaługą, w wyniku okrążenia przez wojska radzieckie). Pozostałe pociągi po 1941 roku uległy modernizacji (m.in. otrzymały opancerzone parowozy). Z powyższych danych jasno wynika, że na zdjęciu jest Panzerzüg Nr 26, 27 lub 28 (wszystkie miały wagon piechoty za parowozem), latem 1941 (później doposażano je w zdobyczne wagony pancerne i modernizowano wagony piechoty), zapewne na terenach II Rzeczypospolitej, zajętych przez ZSRR w 1939. Jednak co do szczegółowej lokalizacji trudno cokolwiek powiedzieć na podstawie zdjęcia. Zamieszczam również link do tematu niemieckich pociągów pancernych na Axis Forum, gdzie można zapoznać się m.in. ze zdjęciami pociągów, omówionego w tym poście typu, przedstawionego na zdjęciu wyżej, w tym stojącego na stacji być może należącej przed wojną do II RP. https://forum.axishi… Odpowiedz»
  • #6 Stanisław Stanisław (2018-03-19 16:19:56)
    Do mojej wypowiedzi wkradła się mała nieścisłość, pociągi Nr 27 - 28 posiadały TRZY platformy z czołgami Somua S-35, a Nr 29 - 31 DWIE platformy. W poście powyżej podałem odwrotnie. Przepraszam za zaistniałą pomyłkę. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji |

Stacja kolejowa Zdjęcia nieprzypisane

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...