OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gniezno

Ostatnia zmiana: 2018-01-16

Opis ogólny
Opis ogólny:

Linią w kierunku Wrześni, Jarocina, Oleśnicy, i Wroclawia kursują pociągi towarowe i osobowe (również pospieszne do Wroclawia omijające Poznań krótszą trasą). Od 2005 roku z inicjatywy Urzędu Marszalkowskiego w Poznaniu kursuje "szynobus" do Leszna przez Wrześnię i Jarocin. Linia wąskotorowa do Anastazewa rozpoczyna się na niezależnej stacji czolowej. (info: 2005-03-15)

Do końca lat 90-tych XX wieku jedna z większych stacji węzlowych w Polsce. Sklada się z dworca osobowego (lokalizacja: centrum miasta - ruch lokalny, miedzyreginalny i międzymarodowy), stacji towarowej, stacji rozrządowej, Zakladu Taboru (dwie lokomotywownie, obecnie w likwidacji). Część torów postojowych rozebrano. Na poludniowy-wschód ponad 100 ha terenów przeznaczonych pod przemysl, cala poludniowa okolica stacji to jedna, wielka dzielnica przemyslowa. Jest więc możliwość rozwoju kolejowego transportu towarowego. Dworzec osobowy bardzo czysty, zadbany. Od polowy lat 80-tych dwa gruntowne remonty, ostatni w 1996 roku. Kilka kas biletowych, punkty handlowe, restauracja, poczekalnia. Obok duży Dworzec Autobusowy i węzel komunikacji miejskiej. (info: Maciej Sierszyński, 2005-03-15)

Stacja Gniezno wyposażona jest w semafory świetlne i kształtowe. (info: Maciej Sierszyński, 2006-05-15)

info: od 1 listopada 2009 zamknięto restaurację, od 1 grudnia 2009 kasy biletowe czynne tylko w godz. 5-21:00, od stycznia 2010 dworzec PKP będzie całkowicie zamknięty w nocy, w godz 23-4, (info: Sławek, 2009-12-14)Stacja posiada 3 perony główne [1,2,3] oraz jeden peron pomocniczy, jednokrawedziowy, czołowy - nieużywany w ruchu liniowym - [1a]. Perony posiadają łącznie 6 krawędzi. Peron [1a] jest przedłużeniem peronu [1], podobnie jak kilka peronów na stacji Poznań Główny.
Peron [1a] nie jest obecnie używany [obsługiwał linie do Skoków] jednak jest wyposażony i utrzymywany przez PKP jak pozostałe perony - posiada miedzy innymi podświetlany kaseton informacyjny z napisem "GNIEZNO Peron 1a" oraz sterowana automatycznie tablice informacyjna odjazdów pociągów. Peron [1a] posiada tez nawierzchnie i linie bezpieczeństwa, podobnie jak pozostałe perony.
(info: combichrist, 19-04-2010)

W 2011 roku węzeł kolejowy "Gniezno" praktycznie przestał istnieć. Po likwidacji przez Wielkopolski Urząd Marszałkowski ostatnich połączeń na linii do Wrześni, dawny osobowy dworzec kolejowy zmienił się w prowincjonalny przystanek na linii z Poznania do Inowrocławia. Dworzec towarowy nie działa od dawna. Zakłady Taboru nie istnieją. PKP rozebrało 3 z 6 grup torów. Przeznaczono do likwidacji kolejną grupe torów rozrządowo - postojowych w południowej części kompleksu. Miasto Gniezno pracuje nad sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów zdewastowaanych przez PKP - mają być przekazane samorządowi za długi. (info: avalon, 19-12-2011)

PKP kończy rozbierać kolejną grupę torów stacji rozrządowej, stacja towarowa juz nie istnieje, zakład taboru jest zdewastowany i czeka go rozbiórka lub sprzedaż pod inne cele. Pierwszy raz w historii zlikwidowano połączenia osobowe w kierunku Wrześni. Linia w kierunku Wrzesni i Jarocina jest używana sporadycznie przez składy towarowe. Czynnych jest już tylko kilka torów postojowych dla składów towarowych. Używane sa tylko dwa perony. (info: avalon, 26-02-2013)

Opis infrastruktury:

Perony na stacji Gniezno: 1: "Peron 1" - Jednokrawędziowy, przylegający do budynku dworcowego. Wiata nad peronem, kasetony informacyjne, krzesełka dla podróżnych. Obsługiwał ruch osobowy w kierunku Nakła n/Notecią, obecnie w kierunku Poznania. 2: "Peron 1a" - Jednokrawędziowy, przedłużenie peronu 1. Obsługiwał pociągi w kierunku Sławy Wlkp. Obecnie używany sporadycznie. 3: "Peron 2" - Dwukrawędziowy peron międzytorowy. Wiata nad peronem, kasetony informacyjne, krzesełka dla podróżnych. Obsługuje większość pociągów w kierunku Poznania, Wrocławia, Torunia, Bydgoszczy, Olsztyna, Ełku oraz międzynarodowe do Berlina Licht. i Kaliningradu. Biuro Dyżurnego Ruchu. 4: "Peron 3" - Dwukrawędziowy peron międzytorowy. Wiata nad peronem, kasetony informacyjne, krzesełka dla podróżnych. Obsługuje większość pociągów w kierunku Wrześni, Jarocina oraz Leszna. Biuro Dyżurnego Ruchu. Perony 1, 2, 3 łączy tunel zaczynający się pod wiatą peronu 1. Na każdym peronie dwustronne wyjścia z tunelu. (info: Maciej Sierszyński, 2006-05-15)
Większość torów postojowych, manewrowych i rozrządowych jest obecnie używana tylko sporadycznie. Wiele z nich zostało już rozebranych - niegdyś duża stacja Gniezno zmienia się w zapyziały przystanek kolejowy. (info: combichrist, 19-04-2010)

Pozostałe tory rozrządowe i postojowe służą już tylko jako składowisko złomu. Są przeznaczone do rozbiórki. (info: avalon, 19-12-2011)

Opis budynków:

Tzw "lokomotywownia" Zakladu Taboru PKP została zamknięta ostatecznie w 2009 roku - od tego czasu budynki tego zespołu naprawczego zmieniają się w ruinę. Być możne na miejscu dawnego ZT powstanie centrum handlowe. (info: combichrist, 19-04-2010)

PKP porzuciła większość istniejących budynków co miało wpływ na ich późniejszą dewastacje. Budynek poczekalni przystanku osobowego podobno ma być odnowiony. Kasa czynna tylko w ciągu dnia. (info: avalon, 19-12-2011)

PKP rozpoczyna remont budynku stacji kolejowej. Z dokumentacji dostępnej na stronie PKP wynika, że większą cześć dawnej stacji kolejowej przejmie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gnieźnie. Poczekalnia, wc, kiosk i kasa biletowa kolejowego przystanku osobowego będą się mieściły w jednym pomieszczeniu które jest teraz używane jako poczekalnia. (info: avalon, 26-02-2013)- wieża wodna stoi pomiędzy dwoma lokomotywowniami przy ul. Składowej,
- podobna wieża wodna istnieje na stacji w Chełmży, maj 2013 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 15-05-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nieużywana zdewastowana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne i kształtowe
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100026
HAFAS:5100013
IBNR:45
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  160,056 Oleśnica – Chojnice (281)  
  44,699 Poznań Wschód – Skandawa – (Железнодорожный) (353/599)  
  Gniezno – Anastazewo  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gniezno Wąskotorowe (wielkopolskie) 0,98 km
Ogród Wiktorii (wielkopolskie) 1,61 km
Gniezno Winiary (wielkopolskie) 3,30 km
Jelonek (wielkopolskie) 3,52 km
Mnichówko (wielkopolskie) 5,64 km
Gębarzewo (wielkopolskie) 6,34 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gniezno

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...