OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olecko

Ostatnia zmiana: 2018-02-04

Opis ogólny
Opis ogólny:

Czynne semafory kształtowe. (info: Aleksander Kurstak)
---
Stacja niszczeje od 1997 roku, kiedy to zlikwidowano ostatnie jeżdżące tędy pociągi osobowe. Obecnie posterunek odgałęźny (info: Wojtek)
Stan z 17.08.2004. (info: Olszak)
---
17.02.2005 przywrócono do życia linię Ełk - Olecko. Jeździ tam autobus szynowy 2 razy dziennie (info: helmut, 2005-05-17)
---
Od rozkładu 2007/2008 kursuje pociąg relacji Wrocław Gł. - Suwałki i odwrotnie, pociąg relacji Suwałki - Gliwice, Gliwice - Suwałki, 2 pary szynobusów oraz pociąg relacji Szczecin Gł. - Suwałki i odwrotnie (info: łukasz, 2007-12-30)
---
Od rozkładu 2005/2006 kursują trzy pary pociągów (szynobusy) Ełk - Olecko - Ełk, a od 24 czerwca wprowadzono sezonową grupę wagonów pociągu "Biebrza" Gdynia Gł. - Suwałki - Gdynia Gł. Zlikwidowano też wieczorną parę do Olecka. (info: Marek Rudzianiec, 2006-06-25)
---
Od rozkładu 2006/2007 w sezonie letnim tj. 22.06-02.09.2007 kursuje pociąg relacji Suwałki - Szczecin Główny i Szczecin Główny - Suwałki. Jest to pociąg pospieszny. (info: Łukasz, 2007-06-26)

Opis infrastruktury:

Nastawnia w drodze do Gołdapi jest zamknięta zdewastowana, semafory kształtowe nieczynne, a nastawnia i semafory kształtowe w drodze do Suwałk i Ełku są czynne. Budynek dworcowy jest adoptowany do innych celów (bar, sklep przemysłowy i art. budowlane). Były 3 perony a obecnie są 2. (info: Bartosz Romaniuk, 2007-02-19)
---
Zauważyłem, że poza 2 parami szynobusów nic na tej stacji się nie dzieje. Semafory kształtowe nie są nawet oświetlane po zmroku. Chyba w nocy też nikt nie dyżuruje w nastawni w stronę Ełku / Suwałk. (info: Wojtek, 2007-09-27)

Semafory od strony północnej nieczynne i rozbite są oprawki do latarni na semaforach. Poza tym tory są zarośnięte w kierunku Gołdapi natomiast nastawnia południowa jest najbardziej aktywna tylko w tych godzinach w jakim są planowane przejazdy pociągow osobowych i towarowych (info: AdamWoroniecki28, 12-09-2009)

Opis budynków:

Budynki tak jak pozostały takie i są w głównym budynku dworca znajduje się sklep z artykułami (info: AdamWoroniecki28, 12-09-2009)

Nastawnia w kierunku jest zdewastowana. Rozebrany jest kawałek toru w kierunku Gołdapi i wstawiony wskaźnik zamknięcia toru. Natomiast w kierunku Ełku i Suwałk nastawnia jest czynna od godziny 4:30.

Nastawnia Północna, zdewastowana, grozi zawaleniem. W 2009 roku zawalił się strop 1 piętra, jednak dostęp do środka nie jest utrudniony przez żadne zabite okna czy zamurowane drzwi, służy jako "schronienie" dla bezdomnych... (info: lukasz, 27-08-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem
semafory: świetlne i kształtowe
przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane)
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100559
HAFAS:5100184
IBNR:414
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Olecko – Kruklanki  
  0,644 Olecko – Suwałki (39)  
  27,486 Ełk – Gołdap (41)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Olecko Wąskotorowe (warmińsko-mazurskie) 0,17 km
Olecko Centrum (warmińsko-mazurskie) 0,93 km
Siejnik (warmińsko-mazurskie) 1,39 km
Lesk (warmińsko-mazurskie) 2,33 km
Łęgówek (warmińsko-mazurskie) 2,49 km
Dworek Mazurski (warmińsko-mazurskie) 2,72 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olecko

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...