OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gdańsk Główny

Ostatnia zmiana: 2021-08-19

Opis ogólny
Budowę Dworca Głównego rozpoczęto w 1896 roku. Monumentalny jak na ówczesne czasy, budynek dworcowy oddano do użytku w cztery lata później. Pod względem architektonicznym budowla była nieodrodnym dzieckiem tej epoki. Projekt inspirowany architekturą renesansu obejmował cały zespół dworcowy. Wieża górująca nad budynkiem głównym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej części miasta, pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone.
W 1921 roku zespół dworcowy przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, pełniąc ważną role w obsłudze ruchu tranzytowego i ochronie interesów Polski w Wolnym Mieście. W roku 1945 główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Oryginalnej bryły budowli nie zmieniły również modernizacje w latach 1965 i 1996. Do dziś cieszy oko widok charakterystycznej budowli Dworca Gdańskiego, jednego z najpiękniejszych w Polsce. (info: Weronika Migdał, 30-07-2008).

Zespół dworca jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku dworca w jego skład wchodzą: budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn i budynek socjalny. (info: Piotr, 2006-08-18)

PKP PLK: peron 1,2; PKP SKK: peron 3 (używany rzadko był, być może jeszcze jest, także przez PKP PR) z jednej strony przelotowy (Tczew Gdynia), z drugiej koniec toru należącego do linii 250; 4 (końcowy, tylko linia 250), 5 (końcowy, linia 250 i Gdańsk Nowy Port). Przejście nadziemne funkcjonowało przynajmniej do końca wojny. (info: Grzesiek Roman, 2005-01-30)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem (w trakcie remontu)
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane
Windy: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: G-SKM (nastawnia podmiejska), G (nastawnia dalekobieżna)
wieża wodna: stan zewnętrzny - bardzo dobry, wewnętrzny - bardzo dobry, ale nie posiada już zbiornika ani instalacji wodnej;
wieża mieszcząca zbiornik wody została dobudowana w 1903r. - trzy lata po zakończeniu budowy dworca; w wieży, mieszczącej też zegary, ukryty został ogromny zbiornik zasilający w wodę dworzec oraz instalację do nawadniania parowozów; zbiornik został usunięty krótko po II w.ś. wraz z elektryfikacją stacji. (info: Przemysław Warczyński, 2021-08-18)
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 12
kody: EPA:5100022
HAFAS:5100009
IBNR:40
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  327,741 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9)  
  0,000 Gdańsk Główny – Stargard (202)  
  0,672 Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (227)  
  0,556 Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249)  
  0,080 Gdańsk Główny – Rumia (250)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gdańsk, Dyrekcja Kolei (woj. pomorskie) 0,46 km
Gdańsk Śródmieście (woj. pomorskie) 0,84 km
Gdańsk Stocznia (woj. pomorskie) 0,95 km
Gdańsk Kłodno (woj. pomorskie) 1,67 km
Gdańsk Biskupia Górka (woj. pomorskie) 1,92 km
Gdańsk Południowy (woj. pomorskie) 2,35 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #11 (odp. na #4) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-04 23:08:03)
    Na Głównym powinno nadal kończyć 2/3 kursy SKM.
    Trasowanie wszystkich do Śródmieścia zwyczajnie nie ma sensu z braku pasażerów na tym odcinku.
    Gdyby przedłużyć tor nr 502 linii 150 metrów na południe i połączyć z linią nr 9.
    W ten sposób co pół godziny pociągi SKM mogłyby kursować do Pruszcza (15 minut jazdy).
    Pozostałe kursy dalej powinny kończyć na peronie, nr 4 na Głównym.
    Inwestycja rzędu 1 mln lub nawet mniej, a będzie z tego pewien pożytek.
    Z kolei przedłużanie toru nr 501 ze Śródmieścia nie ma sensu przy małym ruchu, przyda się jako zapasowy.
  • #12 (odp. na #11) Dawid Jastrzębski (2021-10-07 00:05:15)
    SKM powinna kursować do Pruszcza Gdańskiego jak i Tczewa, bo to co się dzieje na odcinku Gdańsk Główny-Tczew to jakaś kpina w godzinach szczytu. Ludzie upchnięci jak sardynki w pociągach PR, wiele z nich na gapę a zajrzyj do ostatniego przedziału EN57, to doznasz ogromny smród palonych papierosów, jak i każdy z browarem w łapie.
    Na odcinku Gdańsk Główny-Gdańsk Śródmieście jest większa ilość pasażerów niż kiedyś, dzięki funkcjonowaniu stosunkowo nowego Centrum Handlowego "Forum Gdańsk". Ale samo usytuowanie przystanku Gdańsk Śródmieście i w domyśle teoria, że można z niego dojść łatwo na Główne Miasto to jest kpina. Już bliżej stamtąd na Dolne Miasto.
  • #13 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-07 01:50:27)
    Miłośnikom kolei którzy chcą przyjechać np. na 3 dni do 3-City i zapoznać się z tutejszą infrastrukturą transportową kolejową oraz miejską polecam bilet 3 dniowy na wszystkie środki komunikacji miejskiej oraz kolej na obszarze od Pruszcza do Wejherowa za 50 zet (ulgowy 25).
  • #14 (odp. na #13) Dawid Jastrzębski (2021-10-07 11:06:30)
    To chociaż podaj stronę i link do cennika z tę ofertą, bo one nie są wydawane ze strony PKP SKM/PR, tylko przez MZKZG. Bilety takie można kupić tylko na obszarze MZKZG i tego typu za 50/25 zł są w wersji do skasowania w kasowniku.
    https://mzkzg.org/bi…
    https://mzkzg.org/fi…
    Korzystam z biletów miesięcznych z tej oferty. A jak gdzieś dalej chce się pojechać poza obszar MZKZG to można kupić bilet jednorazowy od granicy taryfowej tj. m. in. Luzino, Cieplewo, Reda Rekowo, Borkowo, Babi Dół.
    https://www.bazakole…
    https://www.bazakole…
  • #15 (odp. na #14) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-07 22:09:05)
    Przecież sam podałeś stronę ze spisem tych biletów. https://mzkzg.org/bi…
    Ale ten bilet można kupić zasadniczo tylko w budce na peronie nr 4.
  • #16 (odp. na #12) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-25 02:23:46)
    Jeszcze lepiej byłoby, gdyby nie ten błąd z estakadą PKM za Wrzeszczem, trasować SKM/PKM do Portu Północnego z jakimś przystankiem np. na Przeróbce.
    Potem pociąg zmieniałby kierunek i jechał dalej w kierunku Pruszcza a nawet Tczewa.
    Zwłaszcza gdy paliwo jeszcze będzie droższe, do tej przecież dużej dzielnicy przemysłowej powinien być wtedy większy ruch SKM/PKM/
    Nie zgodzę się z tym ostatnim.
    Wychodząc ze Śródmieścia przejściem podziemnym, do ul. Długiej jest tylko 350 metrów
    W drugą stronę, do Głównego jest 650 metrów, więc i tylko w tym celu, turystycznym, Śródmieście powinno być ważniejsze.
    Również, po obu stronach Węzła Unii Europejskiej są przystanki w kierunku wschodnim - Przeróbka/Stogi (2 linie tramwajowe) oraz zachodnim - Chełm/Łostowice (5 linii).
    Z tych względów, gdy przed laty ogłoszono plany budowy tego przystanku, myślałem że będzie to dobre posunięcie.
    Nawet to wspomniane CH Forum nie jest generatorem dużego ruchu.
  • #17 (odp. na #14) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-27 01:56:21)
    Fajny kanał z mnóstwem filmów kolejowych z Pomorza https://www.youtube.…
  • #18 (odp. na #14) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-03-20 01:08:14)
    Katastrofa kolejowa w Wolnym Mieście Gdańsku:
    https://infogdansk.p…
  • #19 (odp. na #14) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-03-23 00:45:45)
    Sci-Fi dla Gdańska - PKM Południe: https://www.trojmias…
  • #20 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2022-04-20 01:10:17)
    Jednak ze starych pocztówek wynika jasno ze zarówno budynek dworca SKM jak i perony czołowe powstały razem z budynkiem Dworca Głównego.
    Czyli wzmianki w literaturze, że już Prusy zaczęły przygotowania do budowy SKM, są jednak prawdziwe.
    Trzeba by znaleźć stare rozkłady niemieckie i sprawdzić, czy były wtedy kursy tylko z Gdańska Głównego do Nowego Portu/Gdyni.
    Byłoby to potwierdzeniem przytoczonych tez.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...