Gdańsk Główny
Ostatnia zmiana: 2021-08-19
Opis ogólny |
---|
Budowę Dworca Głównego rozpoczęto w 1896 roku. Monumentalny jak na ówczesne czasy, budynek dworcowy oddano do użytku w cztery lata później. Pod względem architektonicznym budowla była nieodrodnym dzieckiem tej epoki. Projekt inspirowany architekturą renesansu obejmował cały zespół dworcowy. Wieża górująca nad budynkiem głównym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej części miasta, pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone. W 1921 roku zespół dworcowy przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, pełniąc ważną role w obsłudze ruchu tranzytowego i ochronie interesów Polski w Wolnym Mieście. W roku 1945 główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Oryginalnej bryły budowli nie zmieniły również modernizacje w latach 1965 i 1996. Do dziś cieszy oko widok charakterystycznej budowli Dworca Gdańskiego, jednego z najpiękniejszych w Polsce. (info: Weronika Migdał, 30-07-2008). Zespół dworca jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku dworca w jego skład wchodzą: budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn i budynek socjalny. (info: Piotr, 2006-08-18) PKP PLK: peron 1,2; PKP SKK: peron 3 (używany rzadko był, być może jeszcze jest, także przez PKP PR) z jednej strony przelotowy (Tczew Gdynia), z drugiej koniec toru należącego do linii 250; 4 (końcowy, tylko linia 250), 5 (końcowy, linia 250 i Gdańsk Nowy Port). Przejście nadziemne funkcjonowało przynajmniej do końca wojny. (info: Grzesiek Roman, 2005-01-30) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem (w trakcie remontu) | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane Windy: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | G-SKM (nastawnia podmiejska), G (nastawnia dalekobieżna) | |
wieża wodna: |
stan zewnętrzny - bardzo dobry, wewnętrzny - bardzo dobry, ale nie posiada już zbiornika ani instalacji wodnej; wieża mieszcząca zbiornik wody została dobudowana w 1903r. - trzy lata po zakończeniu budowy dworca; w wieży, mieszczącej też zegary, ukryty został ogromny zbiornik zasilający w wodę dworzec oraz instalację do nawadniania parowozów; zbiornik został usunięty krótko po II w.ś. wraz z elektryfikacją stacji. (info: Przemysław Warczyński, 2021-08-18) |
|
perony: |
Perony: 6 Krawędzie peronowe: 12 |
|
kody: |
EPA:5100022 HAFAS:5100009 IBNR:40 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
327,741 | Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9) | ||
0,000 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
0,672 | Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (227) | ||
0,556 | Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249) | ||
0,080 | Gdańsk Główny – Rumia (250) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Gdańsk, Dyrekcja Kolei (woj. pomorskie) | 0,46 km |
Gdańsk Śródmieście (woj. pomorskie) | 0,84 km |
Gdańsk Stocznia (woj. pomorskie) | 0,95 km |
Gdańsk Kłodno (woj. pomorskie) | 1,67 km |
Gdańsk Biskupia Górka (woj. pomorskie) | 1,92 km |
Gdańsk Południowy (woj. pomorskie) | 2,35 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#11
(odp. na #4)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-04 23:08:03)
Na Głównym powinno nadal kończyć 2/3 kursy SKM.
Trasowanie wszystkich do Śródmieścia zwyczajnie nie ma sensu z braku pasażerów na tym odcinku.
Gdyby przedłużyć tor nr 502 linii 150 metrów na południe i połączyć z linią nr 9.
W ten sposób co pół godziny pociągi SKM mogłyby kursować do Pruszcza (15 minut jazdy).
Pozostałe kursy dalej powinny kończyć na peronie, nr 4 na Głównym.
Inwestycja rzędu 1 mln lub nawet mniej, a będzie z tego pewien pożytek.
Z kolei przedłużanie toru nr 501 ze Śródmieścia nie ma sensu przy małym ruchu, przyda się jako zapasowy. -
#12
(odp. na #11)
Dawid Jastrzębski
(2021-10-07 00:05:15)
SKM powinna kursować do Pruszcza Gdańskiego jak i Tczewa, bo to co się dzieje na odcinku Gdańsk Główny-Tczew to jakaś kpina w godzinach szczytu. Ludzie upchnięci jak sardynki w pociągach PR, wiele z nich na gapę a zajrzyj do ostatniego przedziału EN57, to doznasz ogromny smród palonych papierosów, jak i każdy z browarem w łapie.
Na odcinku Gdańsk Główny-Gdańsk Śródmieście jest większa ilość pasażerów niż kiedyś, dzięki funkcjonowaniu stosunkowo nowego Centrum Handlowego "Forum Gdańsk". Ale samo usytuowanie przystanku Gdańsk Śródmieście i w domyśle teoria, że można z niego dojść łatwo na Główne Miasto to jest kpina. Już bliżej stamtąd na Dolne Miasto. -
#13
(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-07 01:50:27)
Miłośnikom kolei którzy chcą przyjechać np. na 3 dni do 3-City i zapoznać się z tutejszą infrastrukturą transportową kolejową oraz miejską polecam bilet 3 dniowy na wszystkie środki komunikacji miejskiej oraz kolej na obszarze od Pruszcza do Wejherowa za 50 zet (ulgowy 25).
-
#14
(odp. na #13)
Dawid Jastrzębski
(2021-10-07 11:06:30)
To chociaż podaj stronę i link do cennika z tę ofertą, bo one nie są wydawane ze strony PKP SKM/PR, tylko przez MZKZG. Bilety takie można kupić tylko na obszarze MZKZG i tego typu za 50/25 zł są w wersji do skasowania w kasowniku.
https://mzkzg.org/bi…
https://mzkzg.org/fi…
Korzystam z biletów miesięcznych z tej oferty. A jak gdzieś dalej chce się pojechać poza obszar MZKZG to można kupić bilet jednorazowy od granicy taryfowej tj. m. in. Luzino, Cieplewo, Reda Rekowo, Borkowo, Babi Dół.
https://www.bazakole…
https://www.bazakole… -
#15
(odp. na #14)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-07 22:09:05)
Przecież sam podałeś stronę ze spisem tych biletów. https://mzkzg.org/bi…
Ale ten bilet można kupić zasadniczo tylko w budce na peronie nr 4. -
#16
(odp. na #12)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-25 02:23:46)
Jeszcze lepiej byłoby, gdyby nie ten błąd z estakadą PKM za Wrzeszczem, trasować SKM/PKM do Portu Północnego z jakimś przystankiem np. na Przeróbce.
Potem pociąg zmieniałby kierunek i jechał dalej w kierunku Pruszcza a nawet Tczewa.
Zwłaszcza gdy paliwo jeszcze będzie droższe, do tej przecież dużej dzielnicy przemysłowej powinien być wtedy większy ruch SKM/PKM/
Nie zgodzę się z tym ostatnim.
Wychodząc ze Śródmieścia przejściem podziemnym, do ul. Długiej jest tylko 350 metrów
W drugą stronę, do Głównego jest 650 metrów, więc i tylko w tym celu, turystycznym, Śródmieście powinno być ważniejsze.
Również, po obu stronach Węzła Unii Europejskiej są przystanki w kierunku wschodnim - Przeróbka/Stogi (2 linie tramwajowe) oraz zachodnim - Chełm/Łostowice (5 linii).
Z tych względów, gdy przed laty ogłoszono plany budowy tego przystanku, myślałem że będzie to dobre posunięcie.
Nawet to wspomniane CH Forum nie jest generatorem dużego ruchu. -
#17
(odp. na #14)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-27 01:56:21)
Fajny kanał z mnóstwem filmów kolejowych z Pomorza https://www.youtube.…
-
#18
(odp. na #14)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-20 01:08:14)
Katastrofa kolejowa w Wolnym Mieście Gdańsku:
https://infogdansk.p… -
#19
(odp. na #14)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-23 00:45:45)
Sci-Fi dla Gdańska - PKM Południe: https://www.trojmias…
-
#20
(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-04-20 01:10:17)
Jednak ze starych pocztówek wynika jasno ze zarówno budynek dworca SKM jak i perony czołowe powstały razem z budynkiem Dworca Głównego.
Czyli wzmianki w literaturze, że już Prusy zaczęły przygotowania do budowy SKM, są jednak prawdziwe.
Trzeba by znaleźć stare rozkłady niemieckie i sprawdzić, czy były wtedy kursy tylko z Gdańska Głównego do Nowego Portu/Gdyni.
Byłoby to potwierdzeniem przytoczonych tez.
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gdańsk Główny