OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Maciejów Południowy

Ostatnia zmiana: 2016-09-27

Opis ogólny
Opis ogólny: Koło posterunku odchodziły dawniej od torów głównych tory przeznaczone dla ruchu towarowego. Prowadziły one do towarowej części stacji Gliwice. Były też wykorzystywane na objazd dla pociągów pasażerskich, gdy tory główne były zatarasowane. Przejazd z Zabrza do Gliwic z 8 minut wydłużał się wtedy do ok. 25. Pamiętam, że zatrzymywały się przy tym posterunku na chwilę pociągi - do Gliwic ok. 7 rano i do Katowic ok. 18, dla wymiany załogi. Rozgałęzienie torów zlikwidowano bodaj na koniec XX wieku. Bardzo szybko żałowano tej decyzji, bo niedługo potem zaszła potrzeba wymiany mostu w Gliwicach nad torami do ZNTK. Nie było już objazdu i pociągi jadące wahadłowo "stadami" po jednym torze miały miały ogromne spóźnienia. Budynek długo stał zamknięty, ale obecnie ma drzwi otwarte przez złodzieji i podobnie w jaki w wielu innych sąsiednich miejscach szybko utraci wszystko, co jeszcze się zachowało. (info: Andrzej Wysocki, 2005-03-29)

18 kwietnia 2005 rozpoczęła się rozbiórka budynku byłej nastawni. W dzień wykonuje ją specjalistyczna firma, a popołudniami i wieczorami amatorzy... (info: Andrzej Wysocki, 2005-04-25)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma i nie było
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  21,492 Katowice – Legnica (137)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Maciejów Północny (śląskie) 0,86 km
Maciejów Śląski (śląskie) 1,33 km
Gliwice Sośnica GSB (śląskie) 1,61 km
Zabrze Makoszowy Kopalnia (PO) (śląskie) 1,85 km
Gliwice Sośnica (śląskie) 2,02 km
Kopalnia Makoszowy (śląskie) 2,79 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Maciejów Południowy

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...