OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Cekcyn

Ostatnia zmiana: 2018-08-02

Opis ogólny
Opis ogólny: Linia kolejowa powstała około 1880 roku (Grudziądz - Chojnice). Jeszcze w latach siedemdziesiątych pociągi jeździły po niemieckich szynach z datę 1877. Na trasie do Tucholi (12 km) znajdują się dwa mosty: przez rzeczkę Ruda (łukowy nitowano spawany zapewne z okresu budowy linii) oraz blachownicowy z około 1920 roku (?) przez Brdę - zdjęcie. Bardzo ciekawy most znajduje się w miejscowości Leosia (ostatnia stacja przed Laskowicami) przez bardzo głęboką w tym miejscu dolinę Czarnej Wody (Wdy). Jest to most łukowy z przęsłem "dolnym" - zdjęcie. (info: Bernard Jesionowski, 2006-02-06)

Na wiosnę na początku lat 70-tch wykoleiło się kilka wagonów. Pamiętam, że około 6 rano straż pożarna z Tucholi przejechała koło naszego domu szybko na sygnale. Później dowiedzieliśmy się, że kilka wagonów się wykoleiło tuz przed stacja Cekcyn. (info od: Grzegorz Borowke, 2009-01-22)Obie nastawnie i semafory zlikwidowane, tory dodatkowe odcięte od toru głównego. (info: Wojtek, 01-09-2011)

Opis infrastruktury: Stacja kolejowa ma trzy tory - przelotowy oraz dwa boczne o długości torowisk okoła 1.000 metrów (na bocznicy z zapasem mieścił się pociąg towarowy skłądający się z 60 węglarek czterosiowych). Tor od strony dworca był bocznicą przeładunkową dla znajdującego sią przy nim do około 1990 roku tartaku kolejowego oraz do załadunku i rozładunku towarów masowych. Na bocznicy "masowej" do około 1985 - 1990 znajdowała się waga kolejowa z około 1920 roku z blaszanym budynkiem oraz rampa betonowa załadowcza (obecnie rozebrane). Na każdym torze znajdował się (istniejący do dziś) semafor wyjazdowy (6 sztuk) z ruchomym ramieniem oraz lampami naftowymi ( po 1970 elektryczne). Semafory wjazdowe znajdowały się około 400 metrów przed stacją. Na terenie stacji znajdują się istniejące do dziś dwie nastawnie z około 1925 roku. (info: Bernard Jesionowski, 2006-02-06)

Opis budynków: 1. Budynek dworcowy połączony z nastawnią oraz budynkiem bagażowym. Parterowy, murowany z cegły, tynkowany, dach płaski papowy. Bagażownia ryglowa (pruski mur). Ogrzewanie piecowe, obecnie nieczynne. 2. Jednopiętrowy dom mieszkalny z czerwonej cegły z płaskim dachem papowym (na peronie I). 3. Toaleta z oczkami "tureckimi" murowana pod papą. 4. Dom mieszkalny jednorodzinny przy peronie I z zapleczem gospodarczym. Wzniesiony z czerwonej cegły, pod dachówką. 5. Obok niego drewniana wzniesiona ze zużytych podkładów narzędziownia. 6. Budynek gospodarczy dużego domu mieszkalnego przy placu dworcowym. Wzniesiony z cegły z "wyżką" derewnianą, pod papą. 7. Narzędziownia murowana z cegły czerwonej przy placu dworcowym WSZYSTKIE POWYŻSZE BUDYNKI POCHODZĄ Z OKOŁO 1900 ROKU. 8 - 9. Dwie nastawnie znajdujące się na obydwu końcach stacji, murowane, tynkowane, pod ceramicznymi dachami namiotowymi z około 1925 - 1930 roku (analogiczne związane są z magistralą węglową Śląsk - Gdynia z tego okresu a istniejące w Nowym Wierzchucinie). (info: Bernard Jesionowski, 2006-02-06)
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5100701
IBNR:5081
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  163,980 Działdowo – Chojnice (208)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wierzchucin Stary (kujawsko-pomorskie) 7,49 km
Zielonka Pomorska (kujawsko-pomorskie) 9,09 km
Małe Gacno (kujawsko-pomorskie) 9,78 km
Wierzchucin (kujawsko-pomorskie) 9,91 km
Nowy Młyn (kujawsko-pomorskie) 11,32 km
Zarośle (kujawsko-pomorskie) 13,68 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Cekcyn

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...