OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Katowice

Ostatnia zmiana: 2017-07-04

Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
Stacja posiada żeberka; między peronem 1 a halą dworca, przy nastawni KO dla EZT oraz przy starym dworcu. Za peronem 4 znajduje terminal przeładunkowy Poczty Polskiej, o ile mi wiadomo nie jest on już używany. Bocznica poczty jest nadal używana głównie dla lokomotyw spalinowych oczekujących na zatrudnienie przy ściąganiu składów wagonowych do wagonowni. (info: Kamil, 30-11-2009)
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
1972 r - otwarcie nowego Dworca, zaprojektowanego przez architektów: Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego (info: waniak, 2005-06-25)
Budynek starego dworca zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nieużywana w stanie dobrym
1 marca 2011 zamknięta została lokomotywownia PKP IC. Lokomotywy zjeżdżają na wagonówkę lub żeberko pod nastawnią. (info: rustsaltz, 30-05-2011)
pierwotnie parowozownia (2 hale) znajdowała się w miejscu obecnych torów pocztowych. (info: Andrzej Lis, 2005-12-04)
zadaszenie peronów: hala dworcowa
W marcu 2012 rozpoczęto montaż zadaszenia nad peronem 2 (info: rustsaltz, 18-04-2012)
Część wiat ze starego dworca została przewieziona do Zawiercia i umieszczona na peronie 2
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: rozebrane
wieża wodna: wieża wodna przy peronach zmienione przeznaczenie
wieża wodna przy lokomotywowni nieużywana zdewastowana
wieża wodna w okolicach starego dworca była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 5
jest jeszcze piąty peron, bagażowy, dwukrawędziowy; jedna krawędź dostępna tylko dla manewrów; w czasach większego niż dziś ruchu, zdarzało się, że z powodu braku wolnych krawędzi ogólnodostępnych, pojedyncze pociągi kolonijne były odprawiane z peronu bagażowego. (info: Andrzej Lis, 2005-12-04)

14 lutego 2011 roku z wyremontowanego peronu 5 o godzinie 6:52 odjechał pierwszy planowy pociąg. Na peronie zamontowano nagłośnienie i nowe, elektroniczne wyświetlacze. (info: Daniel, 19-02-2011)
Stacja Katowice posiada 5 peronów w tym jeden ze starego dworca
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100042
HAFAS:5100020
IBNR:71
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Katowice – Katowice Dąbrówka Mała  
  318,378 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
  0,381 Katowice – Legnica (137)  
  32,970 Oświęcim – Katowice (138)  
  0,379 Katowice – Zwardoń (– Skalité Serafínov) (139/489)  
  0,381 Katowice R36 – Brynów  
  0,001 Katowice – Chorzów Batory (713)  
  Katowice – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Katowice R52 (śląskie) 0,70 km
Katowice Wąskotorowe (śląskie) 1,02 km
Katowice R36 (śląskie) 1,03 km
Krzyżówka (śląskie) 1,09 km
Dyrekcja kolei w Katowicach (śląskie) 1,22 km
Katowice Południowe (śląskie) 1,60 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Wlocek369 (2017-12-29 13:00:10)
    Ktoś może posiada jakieś zdjęcia kasowników biletowych produkcji KZŁ Bydgoszcz. które stały na wielu ważniejszych stacjach kolejowych w Polsce ? Gdzie był wykaz odległości do danej stacji (do 50/100 km), ceny biletów kartkowych oraz ogólne informacje o nadruku z kasownika. Interesuje mnie wersja ogólnopolska (bez wersji typu SKM Gdańsk-Gdynia-Sopot) abc200@op.pl lub GG 423-0744 Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Katowice

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...