OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bytom

Ostatnia zmiana: 2018-01-30

Opis ogólny
Opis ogólny: Po paru latach przerwy 31 stycznia 2008 r. (w czwartek) został wznowiony ruch pasażerski na trasie Gliwice - Bytom i Bytom Gliwice. Dzięki dotacjom samorządu wojewódzkiego zastosowano mocne uderzenie ofertą w klienta. Od poniedziałku do piątku oprócz świąt kursuje aż 21 par pociągów, a w pozostałe dni - 15. Zastosowano niespotykaną w regionie taryfę, ważną do końca 2008 r.: bilet na tej trasie kosztuje 3 zł (dla porównania autobusowy 3,50, a od 1.04.2008 - 4 zł). Według rozkładu jazdy, na dwudziestokilometrowej trasie jest postój tylko w Bytomiu Karbiu, a w Zabrzu Biskupicach stacja jest nieczynna. Nie wykazano stacji Zabrze Północ mimo, że zachowały się szczątki peronów. Planowany jest nowy przystanek bliżej Gliwic, w rejonie dużych zabrzańskich osiedli mieszkaniowych i kilku dużych centrów handlowych. Z reklamą nowych pociągów trochę się spóźniono - plakaty i rozkłady jazdy pojawiły się dopiero 30 stycznia. Upłynie trochę czasu, zanim pasażerowie z biletami długoterminowymi przesiądą się z autobusów do pociągów. Jak na razie doliczyłem się od kilku do około dwudziestu pasażerów. Powoli ich przybywa. Wozi ich odnowiona jednostka elektryczna. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06)

Poza sezonem z pociągów dalekobieżnych kursuje tylko TLK Barbakan rel. Kraków Główny-Szczecin Głowny. W sezonie natomiast dodatkowo TLK do Kołobrzegu,Łeby,Bielska Białej,Świnoujścia i Zakopanego. Zlikwidowano natomiast pociąg do Warszawy Wschodniej z Gliwic. (info: okrutny69, 12-04-2010)

info: W rozkładzie 2010/11 jeśli chodzi o Bytom, nie widnieją już takie pociągi jak TLK "Barbakan", czy TLKi do Łeby, Helu, Bielska-Białej... Obecnie przez Bytom przejeżdżają i zatrzymują się aż 4 pociągi dalekobieżne, przy czym 3 z nich to sezonowe (d. Podhalanin Szczecin-Zakopane, TLK Przemyśl-Kołobrzeg oraz TLK Kraków Płaszów-Świnoujście) oraz ten jeden TLK Katowice-Szczecin codziennego kursowania. Pojawiło się także połączenie Lubliniec-Kraków, jednak tylko w relacji do stolicy Małopolski..., tomek

Od nowego rozkładu jazdy tj. 11.12.2011 kursuje pociąg TLK "Pogórze" w relacji Przemyśl Główny - Wrocław Główny Pzrez: Gliwice, Stzrelce Opolskie, Opole Główne Katowice, Kraków Główny, Dębica, (info: Witold)

Opis infrastruktury: Wiata peronowa jest nad peronem I, natomiast nad peronami II, III, IV i "bagażowym" jest hala nad peronami. (info: Bartosz Uryga)

Charakterystyczne kładki dla pieszych znajdujące się przy budynku dworca zostały niedawno rozebrane. (info: wasiukibic, 12-12-2009)

Opis budynków: Trwa odnawianie hallu dworcowego i tunelu. Hall już wymalowano. W ślad za malarzami podążają graficiarze. Nie skończono jeszcze malowania tunelu, a już pojawiły się jakieś bohomazy. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06)

11 października 2012 zlikwidowano kasę PKP PR, (okrutny69)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: hala dworcowa
W latach 80 XX wieku (raczej w 2 ich połowie), w Bytomiu przeznaczono do rozbiórki wiatę na peronie 3. powodem tej decyzji było przechylenie spowodowane szkodami górniczymi.
Decyzją śp. inż. Józefa Pluty, Naczelnika Działu Budynków Tarnowskie Góry, została ona przewieziona na peron nr 2 stacji PKP w Tarnowskich Górach, gdzie zregenerowana, uzupełniona o dodatkowe przęsła i ustawiona. (info: Włodzimierz Siekierski)
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100009
HAFAS:5100006
IBNR:15
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Bytom – Ruda Orzegów  
  17,365 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  17,365 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  17,365 Bytom – Bytom Bobrek  
  Chorzów Stary – Piekary Śląskie Szarlej  
  5,862 Zygmunt August – Bytom (KP 210+211)  
  Bytom – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Bytom Wąskotorowy (śląskie) 0,11 km
Beuthen Westbahnhof (śląskie) 0,30 km
KWK Rozbark (śląskie) 0,38 km
Haldex Szombierki (śląskie) 1,04 km
Kopalnia Szombierki (śląskie) 1,68 km
Huta Zygmunt (śląskie) 1,76 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bytom

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...