OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Koszalin Wąskotorowy

Ostatnia zmiana: 2015-10-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Ratujcie tą stację i w ogóle kolejkę wąskotorową w Koszalinie. Samo piękno, lecz niszczejące i coraz bardziej rozkradane. (info: Jarosław Krasuski)

---

Zapraszam do obejrzenia albumu zdjęć z lokomotywowni na stacji Koszalin Wąskotorowy. Smutne zdjęcia... http://jarask.tripod.com/waskotor (info: Jarosław Krasuski, 2005-08-31)

---

Kolejka jest w trakcie uruchamiania (info: Paweł Gajdzica, 2006-05-26) info na http://waskotorowka.koszalin.pl/index.html

Kolejka zaczęła już kursować. Uruchomiono ją jesienią 2008 roku. Na razie widziałem tylko jeden kurs. Mam nadzieję, że to nie będzie koniec. (info: Albert, 06-11-2008)

Ciekawostka: była to jedyna w całej Polsce stacja wąskotorowa, na której mieścił się bar prowadzony przez firmę WARS - został zamknięty dopiero na początku lat 90-tych XX w. (info: Paweł B., 18-09-2013)

Kolejka funkcjonuje regularnie w sezonie letnim. Obsługiwana jest przez Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki. W budynku stacyjnym mieści się sklep należący do jednego z członków Towarzystwa. Zawsze chętnie udziela informacji o kolejce :) (info: Paweł Nowakowski, 06-10-2013)

Opis infrastruktury: Tory ze stacji biegną tylko w jedną stronę. Można było nimi dojechać do Bobolic oraz do Białogardu.

Na samej stacji jest 6 torów: tor główny oraz 5 bocznic. Jedna bocznica biegnie do lokomotywowni. Druga służyła do załadunku wagonów normalnotorowych na platformy wąskotorowe. Na trzeciej bocznicy znajdują się resztki jakiegoś urządzenia. Z pewnością chodzi o wagę.

Ogólnie tory znajdujące się na stacji są mocno zarośnięte. Szkoda, bo taki widok nie jest przyjemny. (info: Albert, 06-11-2008)

W 2012 rozebrano dawną wojskową przelewnię paliwa lotniczego z wagonów normalnotorowych na wąskotorowe, w związku z budową w tym miejscu drogi. (info: Paweł Nowakowski, 06-10-2013)

Opis budynków: Na stacji znajdują się trzy budynki: jeden duży i dwa mniejsze. Największy budynek pełnił funkcję dworca. W tej chwili przystosowany jest do innych celów. Na parterze znajduje się prawdopodobnie siedziba jakieś szkoły nauki jazdy. Na górze są mieszkania.

Obok znajdują się jeszcze dwa mniejsze budynki. One również zmieniły swoje przeznaczenie. (info: Albert, 06-11-2008)

Budynek stacyjny w części został przejęty przez Towarzystwo. Prywatne pozostały jedynie mieszkania na piętrze. Planowane jest odtworzenie poczekalni i kasy w budynku dworca. (info: Paweł Nowakowski, 06-10-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: zachodniopomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Koszalin Wąskotorowy – Bobolice Wąskotorowe  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Koszalin (zachodniopomorskie) 0,39 km
Koszalin Prdm (zachodniopomorskie) 0,95 km
Koszalin Podgórze (zachodniopomorskie) 1,76 km
Przeciszewko (zachodniopomorskie) 2,86 km
Koszalin Żalno (zachodniopomorskie) 3,52 km
Buczyska (zachodniopomorskie) 4,16 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Koszalin Wąskotorowy

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...