OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Skawina

Ostatnia zmiana: 2018-03-21

Opis ogólny
Opis ogólny: Ruch pasażerski: na stacji postoje mają wyłącznie pociągi osobowe/regio. Ruch dalekobieżny tylko na linii do Krakowa i Zakopanego, linia w kierunku Oświęcimia jest obsługiwana tylko przez ruch lokalny.

Na stacji zatrzymują się pociągi osobowe/regio Przewozów Regionalnych (PolRegio) oraz Kolei Małopolskich. Do nie dawna na stacji zatrzymywały się także pociągi pospieszne TLK.
Od grudnia 2017 roku Skawina jest końcową stacją linii numer 2 Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej relacji Sędziszów/Miechów-Kraków Główny-Skawina. Przewozy Regionalne obsługują połączenia do Zakopanego, Bielska-Białej, Wadowic, Suchej Beskidzkiej, Żywca i Krakowa Głównego. Linia do Oświęcimia aktualnie jest używana tylko w ruchu towarowym, brak na niej pociągów osobowych. (info: DM-Skawina, 20-01-2018)

Ruch towarowy: głównie na linii Kraków-Oświęcim, czasami pojawiają się pociągi zdawcze.
Stacja obsługiwała bocznicę do skupu złomu oraz zakładów Vesuvius. W 2017 roku skup złomu został przeniesiony a bocznica na terenie zakładów Vesuvius została rozebrana od bramy zakładu. Pozostało tylko odgałęzienie. (info: DM-Skawina, 20-01-2018)

Kasa czynna, ale nie całą dobę. (info: Goral, 10-02-2010)

Z dniem 9 grudnia 2012 r. zawieszono ruch pasażerski w kierunku Oświęcimia. W grudniu 2015 roku wznowiono połączenia osobowe do Oświęcimia ale po roku kursowania znowu je zawieszono. (info: DM-Skawina, 20-01-2018)

Opis infrastruktury: Peron 1 jednokrawędziowy, wysoki (zmodernizowany w ramach tzw. Szlaku Kolejowego Jana Pawła II, ale skrócony wtedy w stosunku do pierwotnej długości). Peron 2 wyspowy, niski. Z peronu 1 odjeżdzają generalnie pociągi w kierunku Suchej Beskidzkiej, Zakopanego i Bielska Białej (przez Wadowice) oraz stamtąd do Krakowa. Peron 2 jest wykorzystywany przez poc. Kraków-Oświęcim-Kraków. (info: Goral, 10-02-2010)

Od 2017 roku zamknięty i częściowo zdewastowany budynek dworca który jakiś czas wcześniej przejęło Miasto Skawina jest modernizowany. Modernizacja dworca jest częścią planu budowy Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego. Całe otoczenie dworca aktualnie jest placem budowy. (info: DM-Skawina, 20-01-2018)

Kasa biletowa zamknięta na przełomie maja i czerwca 2012. (info: MK, 09-06-2012).
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: Rozebrana 20 marca 2018 r.
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100250
HAFAS:5100130
IBNR:3274
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  15,473 Kraków Płaszów – Oświęcim (94)  
  0,000 Skawina – Żywiec (97)  
  Skawina – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Skawina Zakłady Metalurgiczne (małopolskie) 1,26 km
Skawina Szks (małopolskie) 1,56 km
Skawina Zachodnia (małopolskie) 2,48 km
Rzozów (małopolskie) 3,91 km
Podbory Skawińskie (małopolskie) 5,73 km
Kraków Sidzina (małopolskie) 5,79 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Skawina

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...