OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Żabno

Ostatnia zmiana: 2020-01-02

<== | Galeria | ==>
Data: 2019-10-08
Autor: Artur Łukasiewicz
Napisz e-mail
https://www.youtube.com/user/artu927
Zamieszczono: 2020-03-30

Galeria użytkownika

Plan stacji Żabno, który uwzględnia infrastrukturę i systemy sygnalizacji obecne na stacji w ostatnich latach funkcjonowania planowego ruchu pasażerskiego. Zaznaczyłem zarówno konwencjonalne semafory obsługiwane z nastawni w budynku stacyjnym (tylko wjazdowe, wyjazdowych stacja nie posiadała), jak i zainstalowane pilotażowo sygnalizatory planowanej samoczynnej mijanki, które według dostępnych informacji nigdy jednak nie zostały oddane do użytku.

Głowice sygnałowe wszystkich sygnalizatorów w obrębie stacji zniknęły podczas głośnej kradzieży w okolicach 2005 roku. Do dzisiaj oglądać możemy pozostałości obu systemów sygnalizacji w postaci zachowanych masztów niektórych semaforów.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: dokumenty/bilety/mapy.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 211
: 8

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Opolanin (2020-03-31 06:50:26)
    To co tam takiego jest w tych głowicach albo z czego one są zrobione, że tak kradną? Trafoki można przecież na luzie wykręcić.
  • #2 wasiukibic (2020-03-31 08:50:13)
    Ze szkicu wynika, że infrastruktura dla uruchomienia mijanki nie została skompletowana - bo ciężko mówić o mijance bez semaforów wyjazdowych, to bardziej wygląda na posterunek odstępowy. W dodatku na obu torach dodatkowych zamontowane są wykolejnice, co dla toru głównego nie może mieć miejsca.
  • #3 (odp. na #2) Artur Łukasiewicz (2020-03-31 10:47:52)
    Na Szczucince planowane były mijanki podobne jak na linii 403 w Tarnowie Pomorskim i Reczu Pomorskim. Jak najbardziej bez semaforów wyjazdowych.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2020-03-31 11:08:27)
    W jaki sposób maszynista pociągu miał być poinformowany o braku zajętości szlaku? Radio, sygnalizacja kabinowa, rozkaz pisemny, czy po prostu "jazda na rozkład" - czekamy, aż nadjedzie skład z naprzeciwka? W dalszym ciągu pozostaje też kwestia wykolejnic.
  • #5 (odp. na #4) Opolanin (2020-03-31 11:17:18)
    Wasiu- jak siedział dyżurny- pewnie podanie sygnału Nakaz jazdy, na samoczynnej- radio. Wk to mogli założyć już po zdegradowaniu Żabna do bocznicy szlakowej.
  • #6 (odp. na #4) Artur Łukasiewicz (2020-03-31 11:33:29)
    Na wszystkich mijankach samoczynnych, również na linii 403 gdzie funkcjonował system mijanek bez semaforów wyjazdowych, wjazd i wyjazd z mijanki możliwy był wyłącznie po otrzymaniu pozwolenia radiowego od dyżurnego ruchu nadzorującego odcinek. Dodatkowo na stronie https://www.bsk.isdr… wspomniano, że na mijankach w wariancie uproszczonym do stwierdzania końca pociągu, a więc może także zajętości szlaku, służył system czujników torowych i nadajników mikrofalowych zamontowanych w taborze. Czy na Szczucince miało to funkcjonować analogicznie? Takich informacji niestety nie posiadam.

    Kwestię wykolejnic tłumaczyć można tym, że mijanki w Żabnie nigdy nie uruchomiono. W czasie, gdy funkcjonowała tu normalna stacja, na której krzyżowały się planowe pociągi, wykolejnice w torach dodatkowych były już obecne, co zobaczyć można na zdjęciach z lat 90 XX w.

    Co ciekawe, źródło powiązane ze środowiskiem automatyków PLK w Tarnowie twierdzi, że druga mijanka na szlaku, zainstalowana w Dąbrowie Tarnowskiej, została skompletowana i przez krótki czas działała pod koniec lat 90-tych, a ruch pociągów był kontrolowany radiowo z Żabna. O ile tej przesłanki nie traktowałbym jako jakiegoś pewnika, o tyle systemy sygnalizacji mijankowej i półsamoczynnej w Dąbrowie Tarnowskiej, w przeciwieństwie do Żabna, zachowały się do dzisiaj dużo bardziej kompletne.
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2020-03-31 13:26:06)
    Osobliwe rozwiązanie, żeby wyjazd/wjazd na tor główny dodatkowy był zabezpieczony jedynie poprzez wykolejnicę, skoro Żabno nie posiadało nigdy semaforów wyjazdowych. Który z torów pełnił tutaj rolę głównego, dodatkowego, na którym odbywało się mijanie pociągów? Czy przepisy dopuszczają sytuacje umiejscawiania wykolejnic na torach głównych?
  • #8 (odp. na #7) Artur Łukasiewicz (2020-03-31 15:53:01)
    Przyjrzałem się dokładnie materiałom foto z lat 90-ych i innym dostępnym źródłom informacji, a także własnym obserwacjom terenowym. Wnioski nasuwają się następujące:

    –Jedynymi stacjami na linii kolejowej 115, wyposażonymi w semafory wyjazdowe, był początkowy Tarnów, towarowa stacja w Klikowej oraz Szczucin. Pozostałe stacje tj. Żabno, Dąbrowa Tarnowska, a przed likwidacją na przełomie lat 80/90 także Łukowa Tarnowska (gdzie ślady terenowe dobitnie pokazują słuszność opisu stacji przygotowanego w bazie przez p. Marka Ostręgę) posiadały jedynie semafory wjazdowe wraz z tarczami ostrzegawczymi.

    –Na zdjęciach z Żabna z lat 90 XXw. widać już wykolejnicę Wk1 w torze 2. Tor stacyjny nr 2 zawsze był wykorzystywany do pracy towarowej, w tym obsługi magazynu i dwóch placów ładunkowych, więc mimo dostępnej krawędzi peronowej, prawdopodobnie nie był to tor mijankowy. Na żadnym ze zdjęć nie widać też, by był on oznaczony wskaźnikami zatrzymania W4. Nie udało mi się jednoznacznie potwierdzić obecności w tamtym czasie wykolejnic Wk2 i Wk3, w związku z czym mogły się one pojawić już po przekwalifikowaniu stacji na bocznicę, jak pisał @Opolanin. Tor nr 3, choć nie było przy nim utwardzonego peronu, posiadał oznakowanie wskaźnikami W4 i prawdopodobnie to po nim odbywały się mijanki. W związku z tym planowana samoczynna mijanka również zapewne miała "jeździć" po trójce. Po wprowadzeniu stosownych zmian prześlę na stronę poprawiony plan stacji.

    -W Dąbrowie Tarnowskiej sytuacja była dość podobna, z dokładnością do większej ilości torów dodatkowych. Podpierając się planem: https://semaforek.ko… tor nr 5 służył do obsługi towarowej magazynu i placu ładunkowego, a rolę potencjalnego toru mijankowego mogły pełnić tory 2 lub 3. Nie wiemy, kiedy pojawiły się wykolejnice w torze nr 3, zatem niewykluczone, że z uwagi na dostęp do krawędzi peronowej to właśnie on miał pełnić funkcje mijankowe. Wszelkie wątpliwości rozwiązałoby zapewne podejrzenie soczewek na którymś z zachowanych semaforów mijankowych, jednak działanie takie byłoby niestety dość utrudnione i tego niezbyt legalne ;)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Żabno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...