OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Głowno

Ostatnia zmiana: 2019-06-20

Opis ogólny
Opis ogólny: Budynek dworcowy jest obecnie zamknięty - zabezpieczony kratami i drewnianymi osłonami na oknach, dzięki czemu i tak prezentuje się o wiele lepiej niż ten w sąsiednim Strykowie. (info: Paweł Niedomagała, 2005-06-02)

Status: 4 pociągi na dobę. Kasa: ostatnio nie odwiedzałem, więc nie wiem, ale wydaje mi się, że dla czterech pociągów raczej nie opłaca się utrzymywać kasy. Dodatkowe tory: torów jest trochę... kiedyś była jeszcze bocznica do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych i do nieukończonej elektrociepłowni, ale chyba w zeszłym roku została rozebrana. Wieża wodna: jej stan trudno nazwać zdewastowaniem - po prostu stoi sobie. ----------------------- dodatkowo do przejrzenia kilka zdjęć: http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004080509most.jpg - czynny most w Głownie (w kierunku Łowicza); http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004113023P1010515.JPG - budynek stacji; http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004080509most2.jpg - most, którym biegły tory do WZM i EC - teraz deptak; http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004080509kom.jpg - kominy WMZ; (info: jarek, 2005-04-03)

Pod adresem http://glowno.pl/index.php?id=m7&foto=12#p jest zdjęcie. Wykorzystano program "zoomify", więc wymagany jest flashplayer. Na dole widać stację kolejową w głownie. Po lewej stronie widać wieżę ciśnień i węglarkę. Po prawej stronie widać budynek stacji, perony i pomarańczową jednostkę (niezły fart, że robili zdjęcie akurat jak jechał pociąg). Powyżej widać resztę mojego pięknego miasta :) m.in. zalew "mrożyczka"... (info: jarek)

W nocy 30/31.12.1972 doszło do zderzenia pociągu towarowego z manewrującym parowozem, którego maszynista nie reagował na sygnały "stój" i wjechał na tor szlakowy. (info: nieznany, 2006-03-22)

pociągi pasażerskie chodzą rzadko (po 3 w jedną stronę). skład budowlany, który znajduje się przy torach przywozi koleją cement i inne towary. zdarza się, że kilka wagonów stoi. zdjęcia związane z koleją i Głownem: 1. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-56.jpg - wjazd na stację od kierunku Łodzi - po prawo widać nastawnię, dalej perony itp.; 2. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/noca_i_nad_ranem/noca-i-nad-ranem-12.jpg - most na linii do Łowicza (światła w dali to oczyszczalnia ścieków); 3. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-21.jpg - ww. most; 4. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-30.jpg - ww. most; 5. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-59.jpg - ww. most; 6. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/archiwa/archiwa-jaz2.jpg - most w kierunku Łowicza - zdjęcie po lewo pochodzi z 1903 roku; 7. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/archiwa/archiwa-jaz.jpg - wiadukt - w lewo do stacji Głowno, w prawo do Łowicza (i do ww. mostu) - zdjęcie współczesne zrobione jest od drugiej strony (tzn. nie od tej co stare); 8. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/1975-1979/i-50.jpg - rok 1978 - odśnieżanie (do przodu Łowicz, do tyłu Łódź); 9. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-64.jpg - ul. Bielawska - przejazd kolejowy - w lewo stacja Głowno (i ww. most), w prawo przystanek Kamień (i Łowicz); 10. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-49.jpg - wiadukt - w lewo stacja Głowno, w prawo ww. most (i dalej Łowicz); 11. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/obiekty_publiczne/obiekty-29.jpg - budynek od frontu - widać, że w oknach są drewniane płyty; 12. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/obiekty_publiczne/obiekty-57.jpg - budynek od drugiej strony; 13. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/wyskoki/wyskoki-02.jpg - tory - zdjęcie zrobione w okolicach wsi Wyskoki - do przodu Głowno, do tyłu Bratoszewice (i Łódź); 14. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-75.jpg - most na Bykowcu - kiedyś szły tędy tory do Wojskowych Zakł. Motoryzacyjnych i do nieukończonej elektrociepłowni; 15. http://glowno.pl/galeria/przeslane/2005081519most_kolejowy.jpg - most; 16. http://glowno.pl/galeria/przeslane/2005020811CzarnyStaw01.jpg - most na Bykowcu - w oddali (przez prawy słup) widać komin niedoszłej EC; 17. http://glowno.pl/galeria/przeslane/2006032717P3263122s.JPG - most na Bykowcu; (info: jarek, 2006-06-26)

Przez Głowno przejeżdża też tzw. "Strzała Północy" (pociąg relacji Łódź - Kołobrzeg, nazwany tak ze wzgl. na prędkość, więcej informacji: http://opole.naszemiasto.wp.pl/z_kraju/751267.html).(info: qwerty, 2007-08-26)

Niewiele się zmieniło.

Obecnie ze względu na zawieszenie ruchu pasażerskiego na linii Łowicz - Zgierz, nie zatrzymują się tutaj pociągi osobowe (z wyjątkiem objazdów, napiszę o tym później). Przejeżdżają tędy pociągi towarowe, koleją towary dowożą nadal 3 sąsiednie składy budowlane i budowlano-opałowe (ul. Kolejowa, przy i na przeciwko wieży ciśnień). Pociągi pasażerskie spotykane są sporadycznie - zazwyczaj są to pociągi relacji Łódź - Warszawa, gdy linia przez Koluszki jest zablokowana. Dowód:

http://www.youtube.com/watch?v=RPXbyBNJkB8

Osoba kręcąca ten film stała na dawnej bocznicy do Zakładów Ziemniaczanych (później zwanych Polbafem, a obecnie Solanem), WZMotu nr 3 i niedoszłej elektrociepłowni (najwyższy, biało-czerwony komin w mieście) - obecnie zakłady mięsne MitMar. Znajduje się ona w bazie (!) jako linia kolejowa Głowno - Głowno WZMot, jednak nie ma tam wzmianki o odgałęzieniach. Bocznica ta do dziś zaznaczona jest w wielu atlasach. Obecnie istnieje tylko jej kilkumetrowy odcinek od zwrotnicy na stacji Głowno do przejazdu kolejowego strzeżonego na ul. Zabrzeźniańskiej (+ tory w ulicy). Dalszy ciąg jest zwinięty, a nasypem i mostem na Mrożycy biegnie ścieżka dla pieszych.

Przebieg tej bocznicy:

- zwrotnica na stacji Głowno

- przejazd na ul. Zabrzeźniańskiej (równolegle do głównej linii kolejowej - chyba szlabany ustawione są tak, że bocznica też była strzeżona) -jedyny niezalany asfaltem

- przejazd na trasie krajowej 14 (ul. Łódzka) niestrzeżony, zalany asfaltem

- zwrotnica do Zakładów Ziemniaczanych

- most na Mrożycy (ob. kładka piesza)

- przejazd na ul. Sikorskiego zalany asfaltem przy okazji remontu ulicy

- zwrotnica do niedoszłej elektrociepłowni, przez jakiś czas zaraz za tym odgałęzieniem w stronę elektrociepłowni znajdował się skład opału, który korzystał z tej bocznicy

- rampa na terenie WZMot

Nie widzę jednak sensu oznaczania tej bocznicy jako normalna linia. Proszę mi podać przykład innej bocznicy do zakładu przemysłowego tak oznaczonej na maila. (info: Kpc21, 12-06-2009)

Opis infrastruktury: W 2011 roku przywrócono ruch pasażerski, wyremontowano przejazd kolejowy. W najbliższych latach, w ramach projektu Łódzka Kolej Aglomeracyjna, planuje się remont stacji i przywrócenie do użytku budynku dworca. (info: kpc21, 27-11-2011)

W ramach remontu stacji zlikwidowana została jedna z krawędzi peronu drugiego (wyspowego). (info: kpc21, 07-08-2012)

Modernizacja w roku 2012 - na jednym z peronów postawiono dość sporych rozmiarów wiatę przystankową. (info: kpc21, 26-12-2012)

Opis budynków: Tak jak dotychczas - budynek stacyjny zabity dechami, wieża ciśnień podniszczona. (info: Kpc21, 12-06-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: IBNR:410
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  32,300 Bednary – Łódź Kaliska (15)  
  Głowno – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Bratoszewice (woj. łódzkie) 6,03 km
Kamień Łowicki (woj. łódzkie) 6,30 km
Bratoszewice (dawna lokalizacja) (woj. łódzkie) 6,74 km
Domaniewice Centrum (woj. łódzkie) 11,31 km
Stryków (woj. łódzkie) 13,20 km
Domaniewice (woj. łódzkie) 14,51 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Głowno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...