Poznań Główny
Ostatnia zmiana: 2022-07-05
Opis ogólny |
---|
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem ESTW L90 5. Opis ogólny: Budynek został przebudowany w 1966 roku. W czasie tejże modernizacji, z placu dworcowego (parking przed dworcem) zlikwidowano tory linii tramwajowej nr 1, która tam kursowała. (info: anonymus, 2005-07-11) --- Najbardziej przyjazny dworzec dla pasażerów w Polsce. Całodobowa obsługa podróżnych. Czynne bardzo sympatyczne poczekalnie oraz bary. Całodobowy ruch pociągów bez większych przerw. (info: Paweł Ukole, 2007-08-07) --- Nazwy odnoszące się do tego dworca to Poznań Zachodni - odnosi się do budynku przy ulicy Głogowskiej oraz Dworzec Letni - skąd odjeżdżały odkryte pociągi do Osowej Góry. Zachowała się cała oryginalna konstrukcja dworca. Dworzec wraz z peronem został wybudowany z okazji przyjazdu cesarza Wilhelma do Poznania w 1902 r. Obecnie co roku z okazji rocznicy powstania wielkopolskiego odbywa się na nim inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego do Poznania. --- Spodziewając się wizyty cesarza w Poznaniu w 1902 roku wybudowano specjalny Dworzec Cesarski (później zwany Letnim). Potem z okazji jego ukończenia zamku cesarskiego dobudowano parterowy budynek reprezentacyjny a w 1913 roku z okazji kolejnej wizyty cesarza peron przykryto częściowo szklaną, półkulistą wiatą. Stąd odjeżdżały też niedzielne pociągi wycieczkowe dla poznaniaków. (info: Filip Walkowiak, 2007-11-18) 1 września 2013 r. został otwarty końcowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na miejscu dawnego peronu 7. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013) Opis infrastruktury: W związku z przedłużeniem PST do dworca odcięta od sieci została bocznica kolejowa na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. W czerwcu 2013 roku rozpoczęła się likwidacja torowiska na terenie MTP. (info: wasiukibic, 03-07-2013) Na stacji znajdują się się dwa tunele podziemne: 1. czynny będący przejściem miedzy peronami dla podróżnych; 2.nieczynny, wyposażony wyłącznie w windy towarowe służący dawniej do przeładunku poczty. Łączył perony prawdopodobnie aż z piwnicą pobliskiego budynku poczty (pod ul Zachodnią), jego używanie zarzucono w chwili rezygnacji poczty polskiej z usług PKP. Podczas budowy nowego budynku dworca i Poznań City Center część tunelu po stronie wschodniej zamurowano, likwidując windy towarowe. Po stronie zachodniej (peron 6,5,4) tunel istnieje, stoją budynki wind, jednak najprawdopodobniej jego fragment przebiegający pod peronem 7 wykorzystano jako dodatkowe przejście podziemne między peronami nowego dworca tramwajowego. Świadczy o tym lokalizacja przejścia na przedłużeniu linii tworzonej przez szyby wind, jak i fakt, że jest ono w sumie mało potrzebne w tym miejscu. Prowadzą też do niego strome schody bez udogodnień dla niepełnosprawnych, mimo przystosowania całości budynku. Tym samym tunel jest już nieprzejezdny i częściowo zamurowany.(Info: Mike Russ - 2015-10-06) Uzupełnienie: podczas przebudowy peronów 4,5,6 (strona zachodnia)rozebrano pozostałe szyby wind towarowych. Tunel "pocztowy" pozostał pod ziemią, prawdopodobnie zasypany gruzem i zamurowany. (Info: Mike Russ 30-11-2017r.) Opis budynków: Istnieją dwa budynki dworcowe-główny położony na środku stacji i tak zwany dworzec zachodni położony po zachodniej stronie stacji z wyjściem na zachodnią część centrum Poznania. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-30) Stary budynek dworca zamknięty, wszystkie sklepy i kasy przeniosły się do nowego budynku dworca lub do Poznań City Center. (info: Maciej Pacholski, 29-10-2013) Stary budynek dworca, przestronny i ceniony za funkcjonalność, został zamknięty dla podróżnych 25 października 2013 r. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013). 29-11-2017r. w ramach przebudowy peronów po stronie zachodniej ostatecznie zlikwidowano stanowisko elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich mieszczące się na przedłużeniu dawnego peronu 7 (stara rampa towarowa). Instalacje przytorową zlikwidowano, oraz pocięto na miejscu na złom charakterystyczny niebieski wagon aparatury elektrycznej (był to wycofany z obiegu wagon pocztowy). Tym samym zniknął jeden z ostatnich w Polsce "tymczasowo-trwałych" obiektów technicznych umieszczanych w pudłach wycofanego taboru (zwykle były to "grzejki" lub sprężarkownie). Info: Mike Russ 30-11-2017r. Na stacji Poznań Główny znajdują się następujące budynki do obsługi podróżnych, pot. dworce: a) Dworzec Letni - niewielki budynek przy peronie 4b, do niedawna czynny, obecnie tymczasowo zamknięty b) Dworzec Zachodni - budynek przy peronie 6, od zachodu, stanowiący wejście od ul. Głogowskiej, zintegrowany z trasą szybkiego tramwaju. Obecnie czynny i prężnie działający. c) Dworzec Nowy - część galerii handlowej zawieszonej nad peronami 1-3, czynny d) Stary Dworzec - na wyspie między peronami 1 i 4, obecnie nieczynny, mieści lub niedawno mieścił się w nim jakiś bar. Dworce zachodni, letni - nie stanowią osobnych stacji. (info. 29.01.22). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | Nowy budynek łączy w sobie obsługę pasażerską z galerią handlową. | |
lokomotywownia: | używana | |
zadaszenie peronów: |
hala peronowa: 4b Hala - sklepienie nowego dworca: 1, 2, 3 Wiata nad peronem: 4, 4a, 5, 6 Nie ma i nie było: 1a, 2a. |
|
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
PoA - nastawnia dysponująca, LCS Poznań PoA - dawna nastawnia dysponująca, wyburzona podczas modernizacji stacji PoB - nastawnia dysponująca części towarowej, wyburzona PoC - nastawnia dysponująca (dawniej Po1), obecnie kawiarnia Po2 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji Po3 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji Po6 - nastawnia wykonawcza, wyburzona podczas modernizacji stacji Po11 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po12 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po14 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po15 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po16 - nastawnia wykonawcza, wyburzona w ramach modernizacji stacji Po21 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po23 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po26 - nastawnia wykonawcza, wyburzona Po28- nastawnia wykonawcza, wyburzona |
|
wieża wodna: | nieużywana | |
perony: |
Perony: 10 (w tym 4 perony czołowe - oznaczone literami) Krawędzie peronowe: 15 |
|
kody: |
EPA:5100177 HAFAS:5100081 IBNR:159 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
304,656 | Warszawa Zachodnia – Kunowice (3) | ||
163,753 | Wrocław Główny – Poznań Główny (271) | ||
200,903 | Kluczbork – Poznań Główny (272) | ||
0,001 | Poznań Główny – Szczecin Główny (351) | ||
Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg) | |||
Poznań Główny – Poznań Górczyn | |||
Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Poznań Główny Towarowy (woj. wielkopolskie) | 1,09 km |
Poznań Jeżyce (woj. wielkopolskie) | 1,09 km |
Poznań MDK nr 1 (woj. wielkopolskie) | 2,52 km |
Poznań POD (woj. wielkopolskie) | 2,59 km |
Poznań, inne obiekty kolejowe (woj. wielkopolskie) | 2,60 km |
Poznań Dębina (woj. wielkopolskie) | 2,93 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#23
Wojciech Frykowski
(2021-03-24 21:36:07)
Na "Cyrylu" pojawiło sporo nowych fotek Poznania wykonanych "z lotu ptaka" lata 60 XX w m.in to
https://cyryl.poznan… -
#24
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-06-23 20:54:26)
Szybka Kolej Miejska w Poznaniu.
Od 26-go czerwca Poznań będzie miał swoja Szybką Kolej.
W związku z remontem ulic w rejonie Starołęki skrócone zostaną linie tramwajowe i by poprawić obsługę tej dzielnicy wprowadzone zostaną pociągi odcinkowe na linii PKM4 w relacji Poznań Główny-Krzesiny-Poznań Główny.
Obszerna informacja na temat wraz z planami:
https://www.ztm.pozn… -
#25
(odp. na #24)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-07-30 19:35:01)
Dzisiaj popołudniu wystąpiła poważna awaria systemu sterowania ruchem.
Opóznienia pociągów rzędu 2,5-3 godziny ().
https://epoznan.pl/n…
() Największe zanotowane opóznienie miało 6 godzin. -
#26
(odp. na #25)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-01-28 21:24:59)
25 lat PST w Poznaniu (premetro): https://epoznan.pl/n…
-
#27
(odp. na #26)
Givexnine Poznań (Kamil)
(2022-01-29 13:40:35)
To premetro niebawem zostanie zamknięte na gruntowny remont.
-
#28
Błażej Kopka
(2022-01-29 16:45:41)
Podobno estakada w nienajlepszym stanie. Ciekawe, czy będzie kompleksowy remont w tej kwestii, czy pudrowanie, jak estakada TOP.
-
#29
(odp. na #28)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-23 19:00:17)
Trwają intensywne prace przyłączeniowe na południe od nowego peronu w tym kilka "anglików".
Jeden tor przy peronie już leży, bez sieci trakcyjnej, międzytor pod prądem.
Pięknie wyglądają te nowe szyny w popołudniowym słońcu, jak te z makiety HO... -
#30
Błażej Kopka
(2022-08-02 21:40:44)
No i mamy to - nowe perony od września na Poznaniu Głównym. Nie tyle chodzi o sam nowy peron faktycznie wybudowany przy galerii handlowej (kiedyś rzekoma rezerwa dla KDP - Kolej Sowieckich, tfu... szybkich/dużych Prędkości, która jak wiadomo w przeciągu pół roku zacznie funkcjonować w Polsce jak mówi jarek z pinokiem). Chodzi o całkowitą zmianę numeracji peronów (rewolucja), co by Leszna czy innego Jawora nie przebijać.
Przypomnę, że początkowo był zamysł "niemiecki" (każdy tor to "peron"), ale nie przeszło. A wyszło tak ( od wschodu jadę):
1. (zamiast 3a, czyli ten nowy) - 2 kr.
2. (zamiast 3) - 2 kr.
3. (zamiast 2) - 2 kr.
4. (zamiast 2a) - 1 kr.
5. (zamiast 1) - 1 kr.
6. (zamiast 1a) - 1 kr.
7. (zamiast 4a) - 2 kr.
8. (zamiast 4) - 1 kr.
9. (zamiast 4b) - 1 kr. (obecnie nieużywany?)
10. (zamiast 5) - 2 kr.
11. (zamiast 6) - 2 kr.
17 krawędzi peronowych... Rekord?
Tablice są już w przygotowaniu i nawet w niektórych miejscach już wiszą... -
#31
Błażej Kopka
(2022-08-02 21:49:15)
Taka mapka na szybko z FB:
https://www.facebook… -
#32
(odp. na #31)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-08-03 16:18:25)
I co za Mędrzec to wykoncypował?
I za ile?
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Poznań Główny