OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Poznań Główny

Ostatnia zmiana: 2018-06-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Budynek został przebudowany w 1966 roku. W czasie tejże modernizacji, z placu dworcowego (parking przed dworcem) zlikwidowano tory linii tramwajowej nr 1, która tam kursowała. (info: anonymus, 2005-07-11)

---

Najbardziej przyjazny dworzec dla pasażerów w Polsce. Całodobowa obsługa podróżnych. Czynne bardzo sympatyczne poczekalnie oraz bary. Całodobowy ruch pociągów bez większych przerw. (info: Paweł Ukole, 2007-08-07)

---

Nazwy odnoszące się do tego dworca to Poznań Zachodni - odnosi się do budynku przy ulicy Głogowskiej oraz Dworzec Letni - skąd odjeżdżały odkryte pociągi do Osowej Góry. Zachowała się cała oryginalna konstrukcja dworca. Dworzec wraz z peronem został wybudowany z okazji przyjazdu cesarza Wilhelma do Poznania w 1902 r. Obecnie co roku z okazji rocznicy powstania wielkopolskiego odbywa się na nim inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego do Poznania.

---

Spodziewając się wizyty cesarza w Poznaniu w 1902 roku wybudowano specjalny Dworzec Cesarski (później zwany Letnim). Potem z okazji jego ukończenia zamku cesarskiego dobudowano parterowy budynek reprezentacyjny a w 1913 roku z okazji kolejnej wizyty cesarza peron przykryto częściowo szklaną, półkulistą wiatą. Stąd odjeżdżały też niedzielne pociągi wycieczkowe dla poznaniaków. (info: Filip Walkowiak, 2007-11-18)

1 września 2013 r. został otwarty końcowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na miejscu dawnego peronu 7. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013)

Opis infrastruktury: W związku z przedłużeniem PST do dworca odcięta od sieci została bocznica kolejowa na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. W czerwcu 2013 roku rozpoczęła się likwidacja torowiska na terenie MTP. (info: wasiukibic, 03-07-2013)

Na stacji znajdują się się dwa tunele podziemne: 1. czynny będący przejściem miedzy peronami dla podróżnych; 2.nieczynny, wyposażony wyłącznie w windy towarowe służący dawniej do przeładunku poczty. Łączył perony prawdopodobnie aż z piwnicą pobliskiego budynku poczty (pod ul Zachodnią), jego używanie zarzucono w chwili rezygnacji poczty polskiej z usług PKP. Podczas budowy nowego budynku dworca i Poznań City Center część tunelu po stronie wschodniej zamurowano, likwidując windy towarowe. Po stronie zachodniej (peron 6,5,4) tunel istnieje, stoją budynki wind, jednak najprawdopodobniej jego fragment przebiegający pod peronem 7 wykorzystano jako dodatkowe przejście podziemne między peronami nowego dworca tramwajowego. Świadczy o tym lokalizacja przejścia na przedłużeniu linii tworzonej przez szyby wind, jak i fakt, że jest ono w sumie mało potrzebne w tym miejscu. Prowadzą też do niego strome schody bez udogodnień dla niepełnosprawnych, mimo przystosowania całości budynku. Tym samym tunel jest już nieprzejezdny i częściowo zamurowany.(Info: Mike Russ - 2015-10-06) Uzupełnienie: podczas przebudowy peronów 4,5,6 (strona zachodnia)rozebrano pozostałe szyby wind towarowych. Tunel "pocztowy" pozostał pod ziemią, prawdopodobnie zasypany gruzem i zamurowany. (Info: Mike Russ 30-11-2017r.)

Opis budynków: Istnieją dwa budynki dworcowe-główny położony na środku stacji i tak zwany dworzec zachodni położony po zachodniej stronie stacji z wyjściem na zachodnią część centrum Poznania. (info: Karol Romaniuk, 2006-01-30)

Stary budynek dworca zamknięty, wszystkie sklepy i kasy przeniosły się do nowego budynku dworca lub do Poznań City Center. (info: Maciej Pacholski, 29-10-2013)

Stary budynek dworca, przestronny i ceniony za funkcjonalność, został zamknięty dla podróżnych 25 października 2013 r. (info: Andrzej Dybza, 29-10-2013).

29-11-2017r. w ramach przebudowy peronów po stronie zachodniej ostatecznie zlikwidowano stanowisko elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich mieszczące się na przedłużeniu dawnego peronu 7 (stara rampa towarowa). Instalacje przytorową zlikwidowano, oraz pocięto na miejscu na złom charakterystyczny niebieski wagon aparatury elektrycznej (był to wycofany z obiegu wagon pocztowy). Tym samym zniknął jeden z ostatnich w Polsce "tymczasowo-trwałych" obiektów technicznych umieszczanych w pudłach wycofanego taboru (zwykle były to "grzejki" lub sprężarkownie). Info: Mike Russ 30-11-2017r.
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Nowy budynek łączy w sobie obsługę pasażerską z galerią handlową.
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: hala dworcowa perony 1,2,3,4b
wiata nad peronem perony 1a,2a,4,4a,5,6
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 15
kody: EPA:5100177
HAFAS:5100081
IBNR:159
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  304,656 Warszawa Zachodnia – Kunowice (– Frankfurt (Oder)) (3)  
  164,454 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  200,903 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  0,001 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  Poznań Główny – Poznań Wola  
  Poznań Główny – Poznań Górczyn  
  Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Dyrekcja Kolei w Poznaniu (woj. wielkopolskie) 1,00 km
Poznań Główny Towarowy (woj. wielkopolskie) 1,09 km
Poznań Jeżyce (woj. wielkopolskie) 1,11 km
Zespół Szkół Komunikacji (woj. wielkopolskie) 1,39 km
Poznań MDK nr 1 (woj. wielkopolskie) 2,52 km
Poznań POD (woj. wielkopolskie) 2,62 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 Maciej (2018-06-21 14:41:40)
  • #3 (odp. na #2) irek (2018-06-22 08:51:50)
    Mała uwaga, w tej galerii znajduje się zdjęcie "Akcja porządek w PKP -Peron 1" To miejsce, to nie Poznań Główny, i mało prawdopodobne aby to była jakakolwiek stacja/przystanek na terenie Poznania . Odpowiedz»
  • #4 Maciej (2018-06-22 09:05:35)
    Na stronie cyryl.poznan.pl znajduje się wiele zdjęć związanych z poznańską koleją. Jest chyba problem z dodawaniem tych fotografii do OBK (prawa autorskie). Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) Marek Potocki (2018-06-22 10:27:35)
    Można poprosić konkretnie o które zdjęcia masz na myśli? Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Maciej (2018-06-22 10:33:28)
    Proponuję skorzystać z tamtejszej wyszukiwarki (wpisałem wyraz "kolej").
    http://cyryl.poznan.…
    Odpowiedz»
  • #7 (odp. na #3) Stanisław Pikul (2018-06-22 10:56:06)
    Hmmm, mi to nieco Wronki przypomina. Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #5) Maciej (2018-06-22 11:01:18)
    Po wpisaniu hasła "dworzec" również wyświetlą się ciekawe zdjęcia :) Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) Marek Potocki (2018-06-22 11:09:10)
    No i fajnie. Im więcej takich galerii w sieci, tym lepiej. U nas nie widzę materiałów pociągniętych z tej galerii (tagują znakiem wodnym), a co do praw autorskich – jeśli mówimy o materiałach przedwojennych, to z racji wieku są one już (w większości) w domenie publicznej. Odpowiedz»
  • #10 (odp. na #9) Maciej (2018-06-22 11:21:25)
    Może warto byłoby uzyskać zgodę na publikację zdjęć z "CYRYLA" na stronie OBK? Wiele pozycji jest tam naprawdę godnych uwagi. Odpowiedz»
  • #11 (odp. na #9) irek (2018-06-22 11:29:06)
    Marku, odpowiedź poszła na pocztę. @Stanisław Pikul, podobnie myślę iż to Wronki. Ale na 100% nie jestem pewien. Jednak nie jest to Poznań Główny. Pisałem do Cyryla, ale odpowiedź ...eee przemilczę ;) Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Poznań Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...