Zebrzydowice
Ostatnia zmiana: 2016-09-09
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja Zebrzydowice, znajdująca się od 1855 roku na ważnym szlaku kolejowym Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda mającym połączyć Wiedeń z Krakowem i Bochnią. Pierwotnie stacja (przystanek) nie miał zbytniego znaczenia, ponieważ w Zebrzydowicach istniało tylko żeberko ochronne, a pociągi stawały wyłącznie na życzenie Hrabiego zamieszkującego tutejszy zamek. Pierwsza stacja powstała prawdopodobnie w latach 1870-tych, podczas przebudowy szlaku spowodowanym uszkodzeniem wcześniejszego wiaduktu. Wówczas to stacja zmieniła swoje położenie i powstał drugi budynek stacyjny. Kolejne przebudowy miały miejsce w okresie międzywojennym, a były wymuszone powstaniem granicy Polsko - Czechosłowackiej i budowy nowych linii do Moszczenicy i Cieszyna. Pisał się wówczas rok 1930, a Zebrzydowice doczekały się kolejnego, 3-go już dworca, który zgodnie z tradycją powędrował w inne miejsce. Wówczas to stary dworzec został przekształcony w dworzec towarowy. Kolejną rozbudowę wymusiły dwa fakty. Pierwszym z nich było zburzenie 3-go dworca w czasie wojny, który zastąpiono drewnianymi barakami, oraz rozwój wymiany gospodarczej. Wówczas to na zgliszczach 3-go dworca powstały obecne perony, oraz kolejny, już 4-ty w kolejności dworzec pasażerski. (info: Richard, 2006-02-16) Opis infrastruktury: Obecnie węzeł Zebrzydowice to obszerna stacja towarowa i duża osobowa, z niestety skutecznie wygaszanym popytem na przewozy. Zaraz za peronami osobowymi znajduje się sekcja do obrządzania EZT (nigdy nie dokończona, acz funkcjonująca), wyposażona niedawno w kanał i podesty do pracy przy pantografach. Wcześniej te funkcje wykonywano w parowozowni ale po jej zamknięciu wybudowano obiekt na ... wolnym powietrzu. Na środku pomiędzy torami znajduje się hala do inspekcji i bieżącej naprawy wagonów. Stacja posiada jeszcze górkę rozrządową, lecz już sporadycznie używaną. Oczywiście istniała również kiedyś rozległa parowozownia, obsługująca potem również lok. spalinowe i elektryczne ale została zamknięta. (info: Richard, 2006-02-16) Do obejrzenia zdjęć parowozowni w 2005 roku zaprasza do swojej galerii Mariusz: http://www.czarny.konczyce.pl/webgal/foto.php?pokaz=zap-parowozownia Opis budynków: Na zdjęciach widoczny jest 4-ty budynek stacyjny, wybudowany w latach 1960-tych. Oprócz niego jest 5 funkcjonujących nastawni. Zobaczyć jeszcze można 2 i 1 budynek stacyjny. Oba zostały przystosowane do innych celów. Po środku torów znajduje się blaszana hala napraw wagonów. Oczywiście jest również zdewastowana Parowozownia i funkcjonujący jeszcze budynek magazynów, którego okres budowy jest mi do końca nie znany (prawdopodobnie lata 1900) i jest prawdopodobnie związany z tartakiem funkcjonującym niegdyś w jego okolicy. Oczywiście oprócz tego w Zebrzydowicach funkcjonuje jeszcze Agrosped zwany również byczą rampą, wybudowany w latach 1980-tych. Obok niego znajduje się nieużywany już peron towarowy ze schodami do tunelu (prawdopodobnie dzieło okresu hitlerowskich Niemiec). (info: Richard, 2006-02-16) W budynku kasa Intercity z możliwością płatności kartą bankową, czynna od godziny 7 (przeważnie jednak otwierana nieco wcześniej) do 18:30. Dworzec otwarty tylko w godzinach pracy kasjerki. Budynek ogrzewany. Przesyłki konduktorskie w pociągach Eurocity realizowane są od/do Zebrzydowic do/z Warszawy (w poprzednim rozkładzie jazdy były realizowane od/do Katowic do/z Warszawy). (info: Jacek Sz., 02-02-2010) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: |
EPA:5100149 HAFAS:5100264 IBNR:262 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
13,436 | Zebrzydowice – Cieszyn (90) | ||
76,374 | Trzebinia – Zebrzydowice (– Petrovice u Karviné) (93/478) | ||
13,436 | Jastrzębie Zdrój Moszczenica – Zebrzydowice (170) | ||
Zebrzydowice – Pruchna (dawny przebieg) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Morskie Oko (woj. śląskie) | 1,54 km |
Kończyce (woj. śląskie) | 2,12 km |
Kotucz (woj. śląskie) | 2,19 km |
Zebrzydowice Przystanek (woj. śląskie) | 3,24 km |
Kaczyce (woj. śląskie) | 4,28 km |
Nowy Dwór (woj. śląskie) | 4,40 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Zebrzydowice