OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Tarnowskie Góry

Ostatnia zmiana: 2019-03-03

<== | Galeria | ==>
Data: 2019-05-23
Autor: Jakub - przyszły MASZYNISTA
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2019-07-08

Galeria użytkownika

Szyna pochodząca z ówczesnej Andreas Hütte im Zawadzki.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: ciekawostki; detale; wnętrza.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 305
: 10

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Stanisław Stanisław (2019-07-08 22:37:23)
    Niestety nie Andreas Hütte im Zawadzki tylko wielce zasłużona Alvensleben Hütte (Alvenslebenhütte), późniejsza Königshütte - Huta Królewska - Huta Piłsudski - Huta Kościuszko gdzie w 1862 r. otwarto nowoczesny - jak na ówczesne czasy - wydział walcowni szyn kolejowych i rozpoczęto produkcję szyn stalowych (wcześniej produkowano szyny żelazne), ze stali pozyskiwanej w procesie wielkopiecowym.

    Znane cechy na szynach: AH (lata 60-90 XIX w.)/ KÖNIGSHÜTTE (II połowa lat 90-tych XIX w - 1918)/ KRÓLHUTA (1924 - 1927)/ KRÓL. HUTA (1927 - 1933) / HUTA KRÓL. (1933 - 1938) / HUTA J. PIŁSUDSKI (1938 - 1939) / KÖNIGSHÜTTE (ponownie, podczas okupacji 1939 - 1944)/ HUTA KOŚCIUSZKO (1945 - 1951) / H< (H połączone z K, wpisane w koło) (1952 - 1963) / H< (H połączone z K, samodzielne) (1964 - I połowa 1970) / H.K. (II połowa 1970 - 1981) / HK (1982 do lat 2000-nych).

    Z cechy zaprezentowanej na zdjęciu szyny: AH 88 I F. St. można odczytać rok produkcji 1888 (88), miesiąc produkcji - styczeń (I) oraz to, że szynę uzyskano z tzw "żelaza ciekłego" (F. St.), czyli stali pozyskanej w procesie wielkopiecowym. Można też dodać, że cechując szyny kolejowe, często doprecyzowano w jakim konkretnie procesie pozyskiwano stal, stąd na szynach różnych producentów w trzech ostatnich dekadach XIX w. - do początku XX w. pojawiały się także takie symbole jak:
    B. ST (B. St.) który oznaczał proces Bessemera, konwertorowy (kwaśny - krzemionkowy), opracowany w 1856 (Henry Bessemer);
    M. ST. (M. St.) który oznaczał proces Martina (Siemensa–Martina) - martenowski, opracowany w 1864 (Karl Wilhelm/William Siemens i Pierre-Émile Martin);
    T.ST. (T.St.) który oznaczał proces Thomasa, konwertorowy (zasadowy - dolomitowy), opracowany w 1878 (Sidney Gilchrist Thomas).

    Na szynach cechowanych AH można także spotkać symbol B.St. Pojawia się on zwłaszcza na szynach KÖNIGSHÜTTE (z końca XIX w. i początku XX w.) gdzie przybiera postać B. ST. Na zakończenie dodam, że najstarsza szyna Alvenslebenhütte, którą udało mi się dotychczas zlokalizować (a którą mogą obejrzeć właściwie wszyscy) znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, gdzie na trawniku, obok wyremontowanego budynku w którym znajduje się kasa biletowa, stoi tablica pamiątkowa, informująca o dokonanej rewitalizacji zabytkowego kompleksu budynków parowozowni. Umocowano ją na zaimprowizowanym koźle oporowym. Niezwykle ciekawe są szyny wykorzystane do konstrukcji stelaża podtrzymującego ową tablicę. Są to najstarsze szyny jakie można podziwiać w Muzeum w Kościerzynie [starszych nie znalazłem :)]. Szyna prawa stelaża nosi bardzo wyraźną cechę BOCHUM 1874. Cechowanie szyny lewej przykryte jest wprawdzie grubą warstwą farby, jednak jest na tyle czytelne, że można rozpoznać napis AH 72(lub 73), czyli produkt Alvenslebenhütte z 1872 lub 1873 roku - i jest to zarazem najstarsza szyna AH, którą dotychczas udało mi się zlokalizować w Polsce.
  • #2 Damian Stupień (2019-07-09 09:50:45)
    W TG w kopalni srebra można znaleźć cos takowego - https://lh3.googleus…
  • #3 (odp. na #1) Jakub - przyszły MASZYNISTA (2019-07-09 11:18:43)
    Wyraźnie zaznaczono, że szyna ta pochodzi z Zawadzkiego!!!
    A ja napisałem to co mi podano, a oprowadzała nas bardzo wiarygodna osoba, która historię tych zakładów ma dosłownie w jednym palcu!!
  • #4 (odp. na #3) Damian Stupień (2019-07-09 11:19:52)
    Stasiu ?
  • #5 (odp. na #4) Jakub - przyszły MASZYNISTA (2019-07-09 11:21:23)
    Zgadza się. Pan Stanisław Pietrzyk.
  • #6 (odp. na #3) Stanisław Stanisław (2019-07-09 18:26:45)
    Hmmm... troszeczkę zgłupiałem. Czy koledze w podpisie pod zdjęciem chodzi o to, że szyna ta była kiedyś NA TOROWISKU znajdującym się na terenie Andreas Hütte w Zawadzkiem ???? Jeżeli tak, to ze wszech miar zgoda – mogła być, jak dziesiątki innych szyn, różnych producentów. Wszak tamtejsza huta miała swoją bocznicę i kolejową sieć zakładową.... W sumie może i o to chodzi w podpisie Kolegi, cytuję „szyna pochodząca z ówczesnej Andreas Hütte im Zawadzki”. Ja niestety zrozumiałem ten podpis w taki sposób, że szyna ze zdjęcia, na której jest cecha AH czyli cecha producenta, którym jest, według wiedzy jaką posiadam Alvensleben-Hütte, że szyna ta została WYPRODUKOWANA w Zawadzkiem (czyli też może tu pasować słowo „pochodzi z” :)))

    Tymczasem Andreas Hütte / Huta Andrzej nigdy nie walcowała normalnotorowych szyn kolejowych (być może miała swój epizod w produkcji szyn wąskotorowych – ale są to nie potwierdzone żadnymi dokumentami informacje). Huta w Zawadzkiem znana jest z produkcji wielu akcesoriów i produktów kolejowych, w tym, wagonów towarowych oraz przede wszystkim rozjazdów kolejowych. Rozjazdy kolejowe były jednak robione na terenie huty z wykorzystaniem gotowych szyn innych producentów. Także po 1945 r. kiedy Zawadzkie znalazło się w granicach Polski, huta nazwana im. gen. K. Świerczewskiego znana była z produkcji rozjazdów kolejowych. Stąd np. tabliczki znamionowe huty z okresu PRL, można znaleźć właściwie w całej Polsce. Są one umieszczone na różnych typach rozjazdów, jednak same szyny tych rozjazdów są przeważnie z Huty Pokój (HP) czy też Huty Kościuszko (HK).

    Cecha na szynie AH z charakterystycznym rokiem produkcji cechowanym pod postacią dwucyfrowej końcówki roku (tak jak na zdjęciu Kolegi) opisana jest np. w dokumencie „Liste der Schienen der Königlich Sächsischen Staatseisenbahnen nach dem Stande am 1. Januar 1881”(„Lista szyn Kolei Państwowych Saksonii według stanu na 1 styczeń 1881”). Podany w tym dokumencie producent szyny, której cechę opisano jako AH 74, to Königs- und Laurahütte czyli spółka powstała w 1871, a której dwa wiodące zakłady hutnicze to Königshütte (Huta Królewska) i Laurahütte (Huta Laura). Fragment strony w/w dokumentu, można znaleźć na stronie http://www.walzzeich… gdzie klikając w zakładkę Walzzeichen Hersteller Liste można pobrać aktualną listę (od lat aktualizowaną przez Kolegów z Niemiec, pasjonatów historii i kolejnictwa) cech hutniczych na szynach (Walzzeichenliste), wraz z przypisanymi im hutami / stalowniami, które je produkowały. Na liście tej (ułożonej alfabetycznie) jest również cecha AH.

    Natomiast o powstaniu w latach 30. XIX w. wydziału Alvenslebenhütte I, a następnie w latach 50. i 60. XIX w. wydziału Alvenslebenhütte II w ówczesnej Königshütte (w wydziałach tych produkowano przede wszystkim wyroby gotowe w tym szyny kolejowe) można przeczytać np. tu
    cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight.../585-1760-1-PB.pdf
    (dokument „Procesy restrukturyzacji ALSTOM Konstal SA w Chorzowie” do poprania w PDF).
  • #7 (odp. na #6) Jakub - przyszły MASZYNISTA (2019-07-09 18:47:22)
    Ja to zrozumiałem tak, że szyna ta została WYPRODUKOWANA w Zawadzkiem.
  • #8 (odp. na #7) Stanisław Stanisław (2019-07-09 19:11:30)
    ...problem w tym, że w Zawadzkiem nigdy nie walcowano szyn kolejowych (przynajmniej tych normalnotorowych). Nawet nazwa huty Andreas Hütte pojawia się dopiero w 1941 roku (więc jak skrót AH na szynie z 1888 r. może oznaczać tą nazwę ?). W XIX w. zakład nazywał się Zawadzki-Werk. Huta żelaza powstała wprawdzie w 1836 r. ale miejscowość Zawadzki i jej huta, uzyskała dostęp do sieci kolejowej dopiero w 1858 (1857) roku. Nazwę Andreashütte przyjęła także sama miejscowość Zawadzki (na cześć założyciela huty Andrzeja Marii hrabiego Renarda), która nosiła ją w latach 1936 - 45. Sama huta, tak jak wspomniałem wyżej, przyjęła nazwę Andreas Hütte dopiero w 1941. Tymczasem zaprezentowana przez Kolegę szyna pochodzi z 1888 roku.
    http://www.jasiu.org…
    https://de.wikipedia…
  • #9 (odp. na #2) Stanisław Stanisław (2019-07-09 19:37:40)
    Szyna ze zdjęcia do którego Kolega podał link, to jak dobrze rozpoznaję GH HÜTTE 1882 I.

    Jest to produkt Gutehoffnungshütte z Oberhausen w Zagłębiu Ruhry. Pod koniec XIX wieku cecha nazwy tej huty przybrała postać GHH, później G.H.H. a po I w. św. ponownie GHH (bez kropek), po nazwie huty tradycyjnie cechowany był rok produkcji. Bardzo ciekawa szyna bo niezwykle rzadko można zobaczyć szyny cechowane GH HÜTTE (w przeciwieństwie do tych cechowanych GHH lub G.H.H.). O producencie można poczytać więcej na stronie, do której odnośnik można znaleźć np. tu https://de.wikipedia… gdzie wystarczy poszukać nazwę GHH / GH HÜTTE - niestety w j. polskim nie znajdziemy nic, więc dla nie znających j. niemieckiego pozostaje tłumacz Google (wiem, że niedoskonały ale jakieś tam pojęcie o treści tekstu dający)
  • #10 (odp. na #9) Damian Stupień (2019-07-09 21:40:09)
    Dziękuje za wyczerpujące dane, przekaże koledze, przewodnikowi w kopalni a nuż znajdzie się miłośnik tym faktem zainteresowany :)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Tarnowskie Góry

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...