OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lubliniec

Ostatnia zmiana: 2018-03-11

Opis ogólny
Opis ogólny: Lubliniec to do niedawna bardzo ważna węzłowa stacja kolejowa. Posiada linie do Warszawy, Wrocławia, Katowic, Poznania i Gliwic. Niestety, ta ostatnia została pozbawiona ruchu pasażerskiego, choć są plany jego wznowienia, natomiast linia Katowice - Poznań przechodząca przez miasto jest obecnie coraz bardziej degradowana i pozbawiana połączeń pospiesznych. Sama stacja najlepsze lata ma już za sobą: oprócz likwidowania kolejnych pociągów, których pozostało już bardzo mało, zlikwidowano też bagażownię, czynna jest tylko jedna kasa, zlikwidowano kasę bagażową, pocztę, posterunek policji, poczekalnię oraz informację kolejową. Budynki kolejowe: lokomotywownia, rampa przeładunkowa, wieża wodna, budynek ekspedycji kolejowej, budynek naprawczy oraz nastawnia części towarowej stacji są w coraz gorszym stanie (nastawnia została właśnie rozebrana). Mimo to Lubliniec wydaje się być najbardziej wzorcową stacją: posiada 4 siedziby dyżurnych ruchu, w tym dyżurnego ruchu peronowego, całą infrastrukturę, jaką posiadają stacje. Do lat 60 tych budynek stacji był budynkiem zabytkowym, ale wówczas został rozebrany, a na jego miejscu stanął socrealistyczny moloch, który istnieje do dzisiaj i stwarza ogromne problemy, bo kolej nie ma pieniędzy, aby utrzymywać tego molocha. W roku 2004 stacja obchodziła jubileusz 120 lecia powstania. (info: Andrzej Nowakowski, 2005-03-20)

W nowym, trzyletnim rozkładzie jazdy, który będzie funkcjonował od grudnia 2005 roku przewidziano dla stacji Lubliniec tylko 3 pociągi pospieszne całoroczne. Są to pociągi "Bolko" Lublin - Wrocław, "Oleńka" Warszawa - Wrocław i "Karkonosze" Warszawa - Szklarska Poręba Górna. Nastąpiły kolejne cięcia w pociągach osobowych. W chwili obecnej od początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano ok. 80% pociągów pospiesznych i ok. 60% osobowych. To doskonale obrazuje sytuację węzła Lubliniec, która z roku na rok jest coraz gorsza. (info: Andrzej Nowakowski, 2005-11-13)

Przed wojną polska stacja graniczna w stronę Kluczborka.

Opis infrastruktury: W chwili obecnej w skład infrastruktury stacji Lubliniec wchodzą: - 3 posterunki dyżurnych ruchu, w tym jeden dyżurnego ruchu peronowego - kompleks budynków techniczno-socjalnych: używana przez drezyny lokomotywownia, biuro Sekcji Infrastruktury w Lublińcu, biuro kadr, nieużywana wieża wodna - budynek dworca, w którym mieści się ekspedycja kolejowa, poczekalnia z 4 kasami biletowymi (zazwyczaj czynna jedna), toalety. Budynek dworca jest wynajmowany pod działalność handlową i biurową, ale nie udało się wynająć całej powierzchni - dwa perony o czterech krawędziach, połączone z holem stacyjnym przejściem podziemnym, naziemnym i przejściem dla niepełnosprawnych, perony posiadają wiaty. Długość jest wystarczająca dla pociągów pospiesznych lokalnych, ale dosyć krótka dla długich dalekobieżnych, które już przez Lubliniec nie kursują - dawny budynek policji (obecnie wynajmowany), budynek poczty (obecnie mały oddział pocztowy najprawdopodobniej wkrótce będzie zlikwidowany) - 8 torów głównych zelektryfikowanych, w tym 4 przy krawędziach peronowych - magazyn w budynku dworcowym, dawniej składnik kasy bagażowej, obecnie zlikwidowanej - 2 bocznice (jedna stacyjna, druga zakładowa - do Zakładów "Lentex") (info: Andrzej Nowakowski, 2005-11-13)

Opis budynków: Od listopada 2004 na frontowej ścianie dworca wisi tablica pamiątkowa "W 120 rocznicę linii kolejowej KALETY-LUBLINIEC-KLUCZBORK" (info: andrzejkoza, 2006-10-03)

W listopadzie 2012 rozpoczął się długo oczekiwany remont holu dworcowego.

Wieża wodna stoi przy b. lokomotywowni, ul. Dworcowa 18, (info: Bolesław Wojtyniak, 26-12-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100066
HAFAS:5100237
IBNR:104
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  152,231 Kielce – Fosowskie (61)  
  19,258 Kalety – Wrocław Mikołajów (143)  
  40,416 Pyskowice – Lubliniec (152)  
  Kochanowice – Lubliniec (dawny przebieg)  
  Lubliniec – Droniowiczki  
  Lubliniec – Lipie Śl.  
  Lubliniec – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Jawornica (woj. śląskie) 2,71 km
Droniowiczki (woj. śląskie) 4,49 km
Lipie Śląskie (woj. śląskie) 4,95 km
Kochcice (woj. śląskie) 5,68 km
Lisowice (woj. śląskie) 6,68 km
Kochanowice (woj. śląskie) 6,98 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Lublińczanin (2017-02-23 22:49:55)
    od grudnia 2015 roku stacja Lubliniec przeżywa 'drugą młodość', na chwile obecną jest to jedne z największych węzłów przesiadkowych na południu Polski, warto by również o tym napisac w opisie stacji, dane które są zamieszczone w opisie na dzień dzisiejszy są nieaktualne. W Lublińcu aż roi sie od pociągów PKP Intercity jak i KŚ i PR. Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) Lublińczanin (2017-02-23 22:50:39)
    od grudnia 2014 roku :) Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lubliniec

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...