OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lubliniec

Ostatnia zmiana: 2020-10-10

Opis ogólny
Opis ogólny: Lubliniec to do niedawna bardzo ważna węzłowa stacja kolejowa. Posiada linie do Warszawy, Wrocławia, Katowic, Poznania i Gliwic. Niestety, ta ostatnia została pozbawiona ruchu pasażerskiego, choć są plany jego wznowienia, natomiast linia Katowice - Poznań przechodząca przez miasto jest obecnie coraz bardziej degradowana i pozbawiana połączeń pospiesznych. Sama stacja najlepsze lata ma już za sobą: oprócz likwidowania kolejnych pociągów, których pozostało już bardzo mało, zlikwidowano też bagażownię, czynna jest tylko jedna kasa, zlikwidowano kasę bagażową, pocztę, posterunek policji, poczekalnię oraz informację kolejową. Budynki kolejowe: lokomotywownia, rampa przeładunkowa, wieża wodna, budynek ekspedycji kolejowej, budynek naprawczy oraz nastawnia części towarowej stacji są w coraz gorszym stanie (nastawnia została właśnie rozebrana). Mimo to Lubliniec wydaje się być najbardziej wzorcową stacją: posiada 4 siedziby dyżurnych ruchu, w tym dyżurnego ruchu peronowego, całą infrastrukturę, jaką posiadają stacje. Do lat 60 tych budynek stacji był budynkiem zabytkowym, ale wówczas został rozebrany, a na jego miejscu stanął socrealistyczny moloch, który istnieje do dzisiaj i stwarza ogromne problemy, bo kolej nie ma pieniędzy, aby utrzymywać tego molocha. W roku 2004 stacja obchodziła jubileusz 120 lecia powstania. (info: Andrzej Nowakowski, 2005-03-20)

W nowym, trzyletnim rozkładzie jazdy, który będzie funkcjonował od grudnia 2005 roku przewidziano dla stacji Lubliniec tylko 3 pociągi pospieszne całoroczne. Są to pociągi "Bolko" Lublin - Wrocław, "Oleńka" Warszawa - Wrocław i "Karkonosze" Warszawa - Szklarska Poręba Górna. Nastąpiły kolejne cięcia w pociągach osobowych. W chwili obecnej od początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano ok. 80% pociągów pospiesznych i ok. 60% osobowych. To doskonale obrazuje sytuację węzła Lubliniec, która z roku na rok jest coraz gorsza. (info: Andrzej Nowakowski, 2005-11-13)

Przed wojną polska stacja graniczna w stronę Kluczborka.

Opis infrastruktury: W chwili obecnej w skład infrastruktury stacji Lubliniec wchodzą: - 3 posterunki dyżurnych ruchu, w tym jeden dyżurnego ruchu peronowego - kompleks budynków techniczno-socjalnych: używana przez drezyny lokomotywownia, biuro Sekcji Infrastruktury w Lublińcu, biuro kadr, nieużywana wieża wodna - budynek dworca, w którym mieści się ekspedycja kolejowa, poczekalnia z 4 kasami biletowymi (zazwyczaj czynna jedna), toalety. Budynek dworca jest wynajmowany pod działalność handlową i biurową, ale nie udało się wynająć całej powierzchni - dwa perony o czterech krawędziach, połączone z holem stacyjnym przejściem podziemnym, naziemnym i przejściem dla niepełnosprawnych, perony posiadają wiaty. Długość jest wystarczająca dla pociągów pospiesznych lokalnych, ale dosyć krótka dla długich dalekobieżnych, które już przez Lubliniec nie kursują - dawny budynek policji (obecnie wynajmowany), budynek poczty (obecnie mały oddział pocztowy najprawdopodobniej wkrótce będzie zlikwidowany) - 8 torów głównych zelektryfikowanych, w tym 4 przy krawędziach peronowych - magazyn w budynku dworcowym, dawniej składnik kasy bagażowej, obecnie zlikwidowanej - 2 bocznice (jedna stacyjna, druga zakładowa - do Zakładów "Lentex") (info: Andrzej Nowakowski, 2005-11-13)

Opis budynków: Od listopada 2004 na frontowej ścianie dworca wisi tablica pamiątkowa "W 120 rocznicę linii kolejowej KALETY-LUBLINIEC-KLUCZBORK" (info: andrzejkoza, 2006-10-03)

W listopadzie 2012 rozpoczął się długo oczekiwany remont holu dworcowego.

Wieża wodna stoi przy b. lokomotywowni, ul. Dworcowa 18, (info: Bolesław Wojtyniak, 26-12-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100066
HAFAS:5100237
IBNR:104
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  152,231 Kielce – Fosowskie (61)  
  19,258 Kalety – Wrocław Mikołajów (143)  
  40,416 Pyskowice – Lubliniec (152)  
  Kochanowice – Lubliniec (dawny przebieg)  
  Lubliniec – Droniowiczki  
  Lubliniec – Lipie Śl.  
  Lubliniec – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Jawornica (woj. śląskie) 2,71 km
Droniowiczki (woj. śląskie) 4,49 km
Lipie Śląskie (woj. śląskie) 4,95 km
Kochcice-Glinica (woj. śląskie) 5,68 km
Lisowice (woj. śląskie) 6,68 km
Kochanowice (woj. śląskie) 6,98 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Lublińczanin (2017-02-23 22:49:55)
    Od grudnia 2014 roku stacja Lubliniec przeżywa 'drugą młodość'. Na chwile obecną jest to jeden z największych węzłów przesiadkowych na południu Polski. Warto by również o tym napisać w opisie stacji, dane które są zamieszczone w opisie na dzień dzisiejszy są nieaktualne. W Lublińcu aż roi się od pociągów PKP Intercity jak i KŚ i PR.
  • #2 (odp. na #1) Opolanin (2020-11-30 15:18:39)
    I z grudniem kończą się tłuste lata. Wypadają wszystkie poza 1 parą w środku dnia pośpiechami na Kraków, wracają na starą trasę przez Katowice. Na stacji zlikwidowano także postój handlowy dla TLK POGÓRZE Wrocław- Przemyśl/Krynica mimo, że będzie on dalej jeździł z Opola do Gliwic przez Lubliniec!(czas przejazdu 1:14, 108km). Podobnie IC PRZEMYŚLANIN
  • #3 (odp. na #2) irek (2020-11-30 16:45:39)
    Opolanin, prowadzenie dyskusji gdziekolwiek, na jakimkolwiek poziomie, aktualnie nie ma sensu. Dlaczego? Ano na wielu liniach trwają mniejsze/większe prace/remonty/modernizacje, dodatkowo gdyby ktoś jeszcze nie zauważył (a są takie ptice i nie kieruję tego do Ciebie :)) ) żyjemy w czasie pandemii i siłą rzeczy ruch jest mniejszy. Jednak to nie znaczy, że należy zlikwidować, a może bardziej brutalnie zaorać wszystkie połączenia - Bo się nie opłaca!
    Już przeżyliśmy wszyscy jako naród/społeczeństwo coś takiego, taki kolejowy armagedon. Proszę sobie przypomnieć jak KTOSIE w amoku zdobywania złomu, a nawet drewna opałowego czy też tłucznia, tłumaczono masowe i fizyczne likwidowanie cały linii - Jako nie ekonomiczne! Co niektórym marzy się powtórka z rozrywki, ale to już nie ten czas i se ne wrati. Wręcz przeciwnie coraz więcej tych, którzy jasno i otwarcie mówią o tamtych czasach jak o zwykłej bandyterce. Takie pytanie do wrogów transportu kolejowego - Dlaczego kraje zachodniej Europy, mimo posiadania bardzo dobrzej rozwiniętej infrastruktury drogowej, utrzymali i dbają o te małe lokalne linie kolejowe ( byłem tam i widziałem)? Mało tego, idąc tokiem rozumowania (?) wrogów transportu kolejowego. Aktualnie niemal we wszystkich miastach komunikacja miejska na wielu trasach/liniach autobusowych/tramwajowych działa z bardzo niskim obłożeniem, ba w pewnych godzinach na pewnych odcinkach wozi się powietrze. No cóż widać, że w dalszym ciągu są tacy, którzy chcą zlikwidować wszystko, aby nie było niczego...to takie motto byłego kandydata na prezydenta RP :))
  • #4 (odp. na #3) Opolanin (2020-11-30 17:08:01)
    Irku, tylko że to tutaj nie ma nic wspólnego z tym całym wirusem, ale jest to skutek "ukończenia" remontu Katowice-Kraków. W cudzysłowu, bo już szykuje się remont stacji w Mysłowicach. Dla Icków to była tylko trasa objazdowa. Z dość brutalnym zakończeniem dla niektórych, co się do takiej ilości pociągów przyzwyczaili.
    Niestety, tak jak piszesz, niektórzy bardzo chętnie skorzystaliby z okazji, aby znów zaorać polską kolej.
  • #5 (odp. na #4) irek (2020-11-30 17:22:16)
    OK, nie dotyczy to tego konkretnego miejsca, tylko mi ciśnienie podnoszą "opinie" tu i w innej netowej rzeczywistości w temacie Zlikwidować...Ograniczyć...Po co to...Gdzie rachunek ekonomiczny...Transport publiczny NIGDY nigdzie nie był rentowny i nie przynosił zysków. Transport publiczny to coś więcej jak zwykła prostacka ekonomia! Transport publiczny to nic innego jak strategia. Tak jak energia, wodociągi, elektrociepłownie i jeszcze kilka innych tematów! Mam pytanie do WROGÓW transportu kolejowego - A co powiedzie mądrale że są takie miasta w których transport publiczny jest za darmo i kursuje bez znaczenia na porę dnia i nocy!
  • #6 Mirek. (2020-12-25 14:00:46)
    Tłuste lata się nie kończą bo pociągów dalej będzie dużo. Fakt ze do Krakowa zostają tylko dwa, no ale cóż reszta wraca na starą trasę. Może w następnych rozkładach ich przybędzie, bo już to zapowiedziało PKP IC. Więcej jest za to pociągów do Warszawy, zarówno pendolino, jak i EIC. Co do postojów Pogórza i Przemyślanina, to jada one przez Lubliniec objazdem, dlatego nie maja postoju. Normalnie powinny jechać przez Strzelce Opolskie, ale PLK wprowadziło tam jakieś nocne ograniczenia. Mają się one skończy wiosna. Przy korekcie RJ pociąg wróci na linie przez Strzelce, chyba że ograniczenia nie znikną, to dostanie postój handlowy w Lublińcu, bo teraz również zatrzymują się one w Lublińcu, ale na postoju technicznym.
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2020-12-25 20:26:05)
    Jakbyś jeszcze mógł napisać, skąd wynika niemalże całkowity brak polskich znaków w twoim komentarzu? Brak polskiej klawiatury?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lubliniec

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...