OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Strzelce Opolskie

Ostatnia zmiana: 2018-05-21

Opis ogólny
Opis ogólny: Jest przejście między peronami (coś w rodzaju drewnianego chodnika na torowisku - dla niepełnosprawnych). Kiedyś była restauracja, dziś nieczynna, czynny jest kiosk z gazetami od 6 do 16. Obecnie realizowane są przewozy pasażerskie i towarowe na trasie OPOLE-STRZELCE OP. - GLIWICE, połączenie Kędzierzyn Koźle-Strzelce-Kolonowskie zlikwidowano (regularnie rozkradane stacyjki i torowiska), jedynie na odcinku Strzelce Opolskie - Rozmierka (CEMENTOWNIA) jeszcze czasem można zauważyć składy z cementem, połączenie stacji z Wapiennikami (przewozy towarowe), odgałęzienie do: Mleczarni i Fabryki "AGROMET"(ok.400m) rozebrane (ta ostatnia posiadała tory wewnątrz zakładowe obsługiwane własnymi jednostkami). Budynek stacji jest otwarty od 6 -21. Przy stacji znajduje się budynek (ruina), w którym mogły "nocować" dwie jednostki (jakieś pojazdy o obsługi, lub lokomotywy spalinowo-manewrowe) (info: Wojciech WojdoE)

Peron trzeci jest używany - stają przy nim pociągi kończące bieg na stacji Strzelce Opolskie. Poza tym jest używany jako tory postojowe dla składów, które nocują ww Strzelcach. (info: Krzysztof Urbaniec, 2006-10-28)

Obecnie budynek dworca jest otwarty w godzinach od 5.40 do 17.20. (info: Andrzej Wysocki, 2007-02-11)

symbol na nastawniach to "Soe" (info: Grinert)

Stacja węzłowa w kierunkach: na Opole, Fosowskie (czynna), Pyskowice oraz na Kędzierzyn Koźle (nieprzejezdna). (info: Kamil, 23-01-2011)

Opis infrastruktury: W rejonie peronów zauważyłem trzy krany dla parowozów. Na jednym z nich jest napis "Woda nadaje się do picia"… (info: Andrzej Wysocki, 2007-02-11)

Koło kranu wodnego znajduje się kanał oczystkowy, opodal nieczynna górka rozrządowa, bocznice do wapienników rozebrane, co najmniej dwie nastawnie - obie czynne. (info: Patryk Stalski, 2007-05-03)

Sieć trakcyjna w kierunku Fosowskich kończy się przed mostem w kierunku Rozmierki, za mostem zostały się tylko pozostałości po sieci w postaci słupów betonowych aż do stacji Fosowskich. Bramki od sieci trakcyjnej identycznego typu można spotkać także w Pyskowicach. (info: Kamil, 23-01-2011)

Opis budynków: Do ruiny lokomotywowni przylega zdewastowany budynek „wieży” wodnej. Budynek ten jest wyższy od lokomotywowni i ma dwie główne części. W każdej z nich, na poziomie drugiego piętra, znajdują się po dwa proste zbiorniki (razem cztery). Są one postawione na grubych drewnianych belach, a te leżą na półkolistych żelaznych nitowanych belkach końcami opartych na murowanych ścianach budynku. Na parterze jednej części stoją trzy jakby zbiorniki lub zdekompletowane piece do podgrzewania wody. Jest też coś poniżej poziomu wejścia, ale jest zalane wodą. W części budynku od strony torów na poziomie pierwszego pietra (pod zbiornikami) jest częściowo już rozebrana drewniana podłoga, a pod nią jakieś dawne pomieszczenie, chyba warsztatowe. Ściana budynku od strony wejścia jest spękana, a do tego w większości nie ma już okien i drzwi stoją otworem. Do wieży i lokomotywowni przylega dużo młodszy piętrowy budynek, też już nie używany. (info: Andrzej Wysocki, 2007-02-11)

Wieża wodna stoi przy lokomotywowni obok wiaduktu kolejowego nad torami w ul. Marka Prawego. Oba budynki zdewastowane. (info: Bolesław Wojtyniak, 29-12-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: 2014: Lokomotywownia rozebrana
2011-01-32: Budynek lokomotywowni grozi zawaleniem. (info: Kamil)
2007-02-11: Lokomotywownia pozbawiona jest dachu, a ściana z rozpadającymi się wrotami w każdej chwili może runąć. (info: Andrzej Wysocki)
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100663
HAFAS:5100138
IBNR:718
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  66,931 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  30,078 Kłodnica – Kluczbork (175)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Rozmierka Polspa (opolskie) 5,06 km
Rozmierka (opolskie) 5,40 km
Brzezina (opolskie) 5,41 km
Zimna Wódka (opolskie) 8,20 km
Szymiszów (opolskie) 8,98 km
Kadłub (opolskie) 9,29 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Strzelce Opolskie

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...