Podgaje Koszalińskie
Ostatnia zmiana: 2020-10-27
Opis ogólny |
---|
Uruchomiona w maju 1968 r. mijanka Podgaje Koszalińskie miała za zadanie zwiększenie przepustowości odcinka Jastrowie - Okonek, w tamtych czasach niezwykle obciążonego ruchem pociągów i często blokowanego z obu kierunków. Pierwotnie zakładano budowę trzytorowej stacji, lecz nie uzyskano na to zgody CZUK (Centralnego Zarządu Utrzymania Kolei) z powodu jej lokalizacji z dala od siedzib ludzkich, a przede wszystkim położenia na dużym, podłużnym pochyleniu terenu, które w razie budowy stacji wymagałoby pracochłonnej i kosztownej niwelacji. Ostatecznie powstała tam mijanka z dwoma okręgami nastawczymi oraz peronami, przystosowanymi do obsługi ruchu pasażerskiego. Przystanek osobowy uruchomiono jednak dopiero w maju 1978 r. Gwałtowny spadek przewozów po 1990 r. zadecydował o losach tego miejsca. W 1991 roku mijanka wraz z przystankiem została zamknięta i krótko potem fizycznie zlikwidowana. Miano anegdot zyskały opowieści o jej lokalizacji, a to z racji położenia na kompletnym odludziu, niemal pięć kilometrów od wsi Podgaje, do której nie prowadziła żadna droga. O czynnej przez trzynaście lat kasie biletowej mówiono, iż sprzedała zaledwie kilka biletów, a o nazwie mijanki, iż powinna brzmieć Borucino (najbliżej położona wieś) lub wręcz Jastrowie, gdyż administracyjnie leżała w granicach tej gminy. Fatalna aura towarzyszyła Podgajom także po zakończeniu ich działalności. Rozbiórkę przeprowadzono bowiem na tyle niechlujnie, iż resztki budynków i peronów szpeciły okolicę przez wiele lat (w oparciu o atlaskolejowy.net i pl.wikipedia.org). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki: | był, ale już nie istnieje | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | zlikwidowana | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: | Perony: 2; obecnie: 0 Krawędzie peronowe: 2; obecnie: 0 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|

Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
41,123 | Piła Główna – Ustka (405) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Jastrowie Miasto (woj. wielkopolskie) | 4,93 km |
Jastrowie (woj. wielkopolskie) | 6,21 km |
Okonek (woj. wielkopolskie) | 6,31 km |
Głodowo (woj. wielkopolskie) | 8,60 km |
Samborsko (woj. wielkopolskie) | 10,29 km |
Brokęcino (woj. wielkopolskie) | 10,74 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Podgaje Koszalińskie