Gliwice

OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gliwice

Ostatnia zmiana: 2017-11-05

Opis ogólny
Za wieżą są ZNTK. Daleko na wschód od stacji za czasów niemieckich powstał zakład naprawy parowozów (dzisiaj lokomotyw elektrycznych). Po 1945 r. istniała tam parowozownia wysokiej klasy. Obecnie można tam zobaczyć m.in. opustoszały budynek z napisem "Zakład taboru", obok którego stoi wieża ciśnień (z początku XX w., nie używana (info: Andrzej Wysocki, 2005-01-24)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Budynek dworca został zmieniony w latach 30 ubiegłego wieku (info: Konrad Sieradzki, 2005-06-20)
lokomotywownia: Pierwotna lokomotywownia była w rejonie dzisiejszych wolnych torów (w północno - zachodniej części stacji). Dzisiaj już nie istnieje. Później powstała parowozownia na wschód od dworca (za hutą Gliwice w likwidacji). Była tam obrotnica. Obrotnicy już nie ma. Budynek jeszcze jest, ale nie jest wykorzystywany (nie ma okien) - grozi rozbiórką.
zadaszenie peronów: Od 2015 Hala dworcowa.

Wczęśniej - Stare wiaty (poniemieckie), drewniane na metalowych podporach, zostały rozebrane pod koniec lat 60. XX w. i zastąpione nowym dachem z ciągle dziurawej blachy, ich długość została skrócona. Wiata na 3 peronie została wymieniona na nowoczesną, podobną do nowej na nowym peronie 4.
Po kilkuletnim remoncie, w 2015 perony znajdują się w hali dworcowej.
semafory: świetlne i SBL
przejście podziemne: Są trzy przejścia podziemne - dwa ogólnodostępne i jedno służbowe. Środkowe, główne przejście w 2004 r. zostało na koszt miasta przedłużone w kierunku północnym, z wyjściem na ul. Tarnogórską. Tunel jest monitorowany kamerami i jak na razie dobrze oświetlony. (info: Jędruś)
kasa: czynna
przejście nadziemne: rozebrane

Po ukończeniu remontu dworca tymczasowe przejście nadziemne rozebrano i nie ma w planach jego ponownej budowy.
wieża wodna: Wieża wodna z roku 1912 stoi na skarpie po północnej stronie stacji za wolnymi torami. Obecnie u podstawy skarpy są garaże, a wieżę otaczają ogródki działkowe - dojście tylko dla twardzieli. Wejście jest zamurowane, okna zakratowane - do środka wejść nie sposób. Generalnie stan wizualny taki sobie. (info: Paweł Niemczuk)
Cienka obudowa zbiornika sypie się (dodatkowa otulina z blachy falistej).
perony: Perony: Czwarty peron wybudowany został w końcu lat 80 lub w latach 90. XX w. Trzeci peron został przebudowany przed wizytą papieża w Gliwicach. Oprócz peronów pasażerskich istniały trzy perony służbowe (zlikwidowane podczas remontu dworca) - między peronami. Peron służbowy za trzecim peronem pasażerskim został od strony Zabrza skrócony, bo przeszkadzał podczas budowy czwartego peronu pasażerskiego.
Od czerwca 2007 r. peron pierwszy był nieczynny, a schody do niego zagrodzono metalowymi barierkami. Późną jesienią zabrano się za remont krawędzi peronu. Remont przyśpieszyło wznowienie kursowania pociągów pasażerskich do Bytomia (obecnie znów zawieszony). Krawędź od strony peronu drugiego jest już gotowa i przy niej stają pociągi do Częstochowy. Krawędź od strony budynku dworca jest odgrodzona od ludzi. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06)
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100024
HAFAS:5100011
IBNR:43
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  27,100 Katowice – Legnica (137)  
  25,564 Katowice Ligota – Gliwice (141)  
  13,063 Zabrze Biskupice – Gliwice (147)  
  0,501 Gliwice – Gliwice Łabędy (168)  
  0,400 Gliwice – Gliwice Sośnica KWK Sośnica Makoszowy (200)  
  1,392 Maciejów Północny – Gliwice (711)  
  Gliwice – Maciejów Północny (673)  
  Zabrze Północ – Gliwice  
  Gliwice – Gliwice Trynek  
  Gliwice – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gliwice Śródmieście (woj. śląskie) 0,69 km
Gliwice Fabryka Drutu (woj. śląskie) 1,14 km
Gliwice Basztowa (woj. śląskie) 1,30 km
Szobiszowice (woj. śląskie) 1,90 km
Gliwice Trynek (woj. śląskie) 1,93 km
Gliwice Wąskotorowe (woj. śląskie) 2,41 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gliwice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...