OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Anastazewo

Ostatnia zmiana: 2018-09-05

Opis ogólny
Budynki: otwarta dla ruchu 29 października 1911 roku stacja stanowiła przejście graniczne na granicy prusko-rosyjskiej. Wraz z budową okazałego budynku stacyjnego, mieszczącego m.in. pomieszczenia dyżurnego ruchu, zawiadowcy stacji, kasy, biur oraz części noclegowej dla drużyn pociągowych, powstała też komora celna. Stacja wzbogaciła się również o murowaną, dwustanowiskową parowozownię zwrotną, wyposażoną w kanał rewizyjny o długości 8 metrów. Przed nią znajdowała się obrotnica o średnicy 6 metrów, zaś obok studnia oraz zasiek węglowy.
Obecnie parowozownia znajduje się w rękach prywatnych, pełniąc funkcje mieszkaniowe. Budynek stacyjny pozostaje opuszczony, czekając na prężnego inwestora.
Infrastruktura: stacja stanowiła potężny punkt przeładunkowy buraków cukrowych, transportowanych do leżącej na odcinku do Konina cukrowni Gosławice. Początkowo linia gnieźnieńska posiadała rozstaw szyn 600 mm., w odróżnieniu od 750-milimetrowej linii gosławickiej. Sytuacja uległa zmianie w 1915 roku, kiedy cukrownia zdecydowała się przekuć swe tory do węższego rozstawu „gnieźnieńskiego“.
Latem 1954 r. odcinek Anastazewo - Jabłonka Słupecka (linia cukrownicza) powrócił do rozstawu 750 mm., podobnie jak trzy lata później szlak z Niechanowa (Gniezna) do Anastazewa. Od początku 1966 roku, linia gnieźnieńska została włączona do sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych, łączących ze sobą tak odległe ośrodki jak Włocławek, Brześć Kujawski, Koło, Dobre Aleksandrowskie, Nieszawę, Sompolno, Krośniewice czy podłódzki Ozorków.
Do połowy lat 70-tych ub.w. ze stacji w Anastazewie prowadziła bocznica do miejscowego GS. Ostatecznie rozebrano ją w 1985 roku, wraz z istniejącą wagą wagonową.
1 września 1986 roku zawieszono wszelki ruch na odcinku Powidz - Anastazewo. Pociągi wróciły na tory dopiero z początkiem lipca 1999 roku w formie letnich, weekendowych kursów turystycznych. Pogarszający się stan nieremontowanej od lat nawierzchni spowodował jednak, iż od sierpnia 2010 roku Anastazewo znów zostało odcięte od reszty linii. Wkrótce potem rozebrano odcinek, prowadzący w kierunku Sompolna (potocznie zwany „cukrowniczym“). Obecnie zachował się jedynie ślepy tor szlakowy. Demontażowi uległa bowiem służąca pociągom turystycznym mijanka (w oparciu o pl.wikipedia.org).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 0
Krawędzie peronowe: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  37,940 Gniezno – Anastazewo  
  0,000 Anastazewo – Konin Wąskotorowy  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Rusin (woj. wielkopolskie) 4,16 km
Ostrowo Stare (woj. wielkopolskie) 5,94 km
Orchowo (woj. wielkopolskie) 6,88 km
Budzisław Kościelny (woj. wielkopolskie) 7,13 km
Ostrowo Nowe (woj. wielkopolskie) 8,61 km
Nieborzyn (woj. wielkopolskie) 9,71 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Anastazewo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...