OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Powidz

Ostatnia zmiana: 2018-03-04

Opis ogólny
Budynki: budynek stacyjny o kubaturze 380 m. oddano do użytku 16 września 1897 roku z chwilą uruchomienia połącznia z Gnieznem. Mieścił on pomieszczenia zawiadowcy stacji, dyżurnego ruchu, kasy oraz magazynu. Od początku lat 60-tych ub.w. linia zaczęła tracić na znaczeniu. Rosnąca konkurencja ze strony komunikacji PKS spowodowała lawinowo spadającą frekwencję i już w maju 1962 r. zlikwidowano stanowisko dyżurnego ruchu. Rok 1989 przyniósł zamknięcie biura zawiadowcy stacji oraz kasy biletowej. Wkrótce potem budynek stacyjny przeznaczono na mieszkania.
Infrastruktura: przed wojną na stacji znajdowała się obrotnica, służąca jednokierunkowym wagonom motorowym. Po wojnie uległa demontażowi, gdyż ruch pasażerski (poza nielicznymi wyjątkami) do końca działalności linii obsługiwany był przez parowozy. Jeszcze dłużej w użytkowaniu pozostały bocznice, do ostatnich dni służące GS-owi Powidz oraz pobliskiej jednostce Wojska Polskiego.
Ciekawostki: do końca lat 80-tych ub.w. w okresie letnim na stacji w Powidzu stacjonował unikatowy wagon - salonka, w którym operatorzy GKW organizowali “wczasy wagonowe” (w oparciu o pl.wikipedia.org).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  27,730 Gniezno – Anastazewo  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Plaża Wojskowa (wielkopolskie) 2,90 km
Charbin (wielkopolskie) 3,07 km
Przybrodzin (wielkopolskie) 3,27 km
Ostrowo Nowe (wielkopolskie) 4,54 km
Ługi Wąskotorowe (wielkopolskie) 5,17 km
Ostrowo Stare (wielkopolskie) 7,34 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Powidz

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...