OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Motycz Leśny

Ostatnia zmiana: 2019-03-25

Opis ogólny
2017: W trakcie modernizacji linii nr 7 przystanek osobowy Motycz Leśny zostanie przeniesiony do nowej, lepszej lokalizacji w km 160,050 w pobliże szkoły podstawowej w Motyczu, kościoła i cmentarza parafialnego w Motyczu. O powyższe zabiegał samorząd Gminy Konopnica wspierany przez mieszkającego w pobliżu nowej lokalizacji przystanku posła Jana Łopatę.

Najstarszy przystanek osobowy na odcinku Dęblin – Lublin linii (starszy jest Gołąb, ale w chwili, gdy otwierano p.o. Motycz Leśny, Gołąb był prężnie działającą stacją). Przed uruchomieniem przystanku znajdowały się w tej okolicy 2 mieszkania kolejarzy, które zresztą istnieją do dziś (jedno drewniane i jedno murowane). Przystanek powstał przy przejeździe kolejowym z lokalną drogą. Po uruchomieniu przystanku w pobliżu peronu przy torze nr 1 wybudowano drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej. W późniejszym czasie jakieś 50 metrów od peronów, na zachód od mieszkań kolejowych, wybudowano murowane schronisko pracowników służby drogowej i magazyn tejże służby. Na początku lat osiemdziesiątych XX w. (1982 lub 1983, najpóźniej 1984) rozebrano drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej, a pomieszczenia te wygospodarowano w murowanym budynku służby drogowej (samo schronisko i magazyn pozostały. Co ciekawe, stary, drewniany budynek poczekalni i kasy biletowej stoi u jednego z mieszkańców wsi Motycz Leśny, służąc jako pomieszczenie gospodarcze. Jego wygląd, poza tym, że czas odznaczył na nim swoje, nie różni się znacznie od wyglądu, gdy służył jako kasa biletowa i poczekalnia. Nowa lokalizacja poczekalni i kasy miała tę wadę, że była daleko od peronów. Podróżnym służyła do około 2000 r., kiedy to zlikwidowano kasę, poczekalnię, schronisko i magazyn służby drogowej, a budynek zaadoptowano do innych celów. Tam gdzie była kasa i poczekalnia mieszkają ludzie, a w miejscu magazynu jest garaż.

Przystanek osobowy Motycz Leśny pojawia się po raz pierwszy we wklejkach do służbowego rozkładu jazdy z dnia 7 października 1946 r. (info: Jarosław Szczuryk vel Szczerba, 2007-10-03).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: nie ma i nie było
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: nie ma i nie było
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5102355
IBNR:2157
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  158,976 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (– Ягодин) (7/468)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Sporniak (woj. lubelskie) 3,03 km
Miłocin Lubelski (woj. lubelskie) 5,73 km
Motycz (woj. lubelskie) 7,47 km
Sadurki (woj. lubelskie) 9,37 km
Majdan (woj. lubelskie) 12,22 km
Czesławice (woj. lubelskie) 12,70 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Ewelina Czuchryta (2019-05-14 20:03:27)
    Trudno się zgodzić ze stwierdzeniem, że nowa lokalizacja przystanku osobowego Motycz Leśny jest "lepsza". Jak wynika z treści wpisu zabiegał o nią jeden mieszkaniec - Jan Łopata wspierany przez władze gminy Konopnica. Powód zainteresowania przeniesieniem przystanku także został podany - Jan Łopata mieszka w pobliżu nowej lokalizacji przystanku. A co z mieszkańcami z miejscowości Motycz Skubicha, Motycz Józefin, Motycz Kolonia I i II oraz Sporniak i Motycz Leśny a także z sąsiednich gmin: Wojciechowa i Jastkowa, dla których poprzednia lokalizacja od 1948 roku stanowiła jedyną możliwość komunikacyjną z Lublinem. Z jakim wysiłkiem i uporem tuż po wojnie Józef Mucha pomysłodawca i inicjator tego przedsięwzięcia jeździł wozem konnym do Dyrekcji PKP w Lublinie, w celu wynegocjowania powstania przystanku kolejowego. Lokalizacja była optymalna dla trzech gmin. Mieszkańcy solidarnie najpierw dokonywali zbiórek środków finansowych. Zarówno kobiety, mężczyźni i młodzież własnoręcznie wykonywali prace przy usypywaniu peronów wykorzystując zaprzęgi konne. Jak wspomina bezpośredni świadek tamtych wydarzeń - Józef Mącik, początkowo usypywano ziemię następnie żużel przywieziony transportem kolejowym. Solidarny wysiłek mieszkańców umożliwiał podjęcie pracy zarobkowej w Lublinie, kształcenie młodzieży dojeżdżającej do Lublina, był "oknem na świat". Dlatego niespodziewana zmiana lokalizacji przystanku kolejowego bez konsultacji społecznych wstrząsnęła mieszkańcami.Dla wielu z nich przejście pieszo dodatkowego dystansu 1,5 km do nowej lokalizacji przystanku, całkowicie uniemożliwi skorzystanie z komunikacji publicznej. Mieszkańcy kilku wsi z części gmin: Konopnica, Wojciechów i Jastków na czele z przewodniczącym komitetu Antonim Stanisławem Palakiem, protestują i kategorycznie domagają się przywrócenia dawnej lokalizacji przystanku. Zebrali ponad 1500 podpisów z tym żądaniem. Nie znajdują wsparcia ze strony władz Gminy Konopnica, organów wojewody oraz ze strony inwestora. W ostatnich dniach zwrócili się z prośbą o interwencję do TVP. Dla kogo więc nowa lokalizacja jest lepsza?

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Motycz Leśny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...