OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Opole Główne

Ostatnia zmiana: 2018-02-12

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja składa się z dwóch części: południowej, przez którą przejeżdżają pociągi na głównej linii Katowice - Wrocław, oraz północnej, z której odjeżdżają pociągi m.in. w kierunku Częstochowy. (info: Paweł Frączek, 2005-06-03)

Opis infrastruktury: Dworzec zadbany. Obecnie wykonywany jest remont wiat peronowych znajdujących się nad peronami 1 oraz 2. Jak i wymiana tarcz wskazujących na tablicach rozkładowych. Budynek dworca wielokondygnacyjny z wysoką halą mieszczącą poczekalnie, 8 kas biletowych, 2 informacje, 2 kioski. Dawne poczekalnie zaadaptowane na kiermasz książki oraz salonik Relay. Budynek nie zdewastowany jednak wewnątrz przydało by się małe malowanie. Dworce wybudowane z czerwonej cegły z fundamentami kamiennymi w przejściu podziemnym płytki oraz nitowane, kute przejście bezpieczeństwa(co ciekawe zawsze zamknięte). Nad peronami 1 i 2 długa wiata na peronach 4 i 5 niebieskie wiaty przystankowe wykonane z metalu. Na terenie stacji znajdują się urządzenia SR świetlne. w pobliżu stacji lokomotywownia. Z peronu 3 można przejść drewnianymi schodami na wiadukt nad torami na ul Struga. (info: sajan, 2006-09-26)

Opis budynków: Stacja posiada dwa piękne zabytkowe budynki dworcowe: większy - z głównym holem znajduje się między dwiema grupami torów, a drugi przy placu od strony miasta. Połączone są przejściem podziemnym. (info: Paweł Frączek, 2005-06-03)

Budynek dworca wielokondygnacyjny z wysoką halą mieszczącą poczekalnie, 8 kas biletowych, 2 informacje, 2 kioski. Dawne poczekalnie zaadaptowane na kiermasz książki oraz salonik Relay. Na terenie dworca mieści się kasa towarowa, dopłat konduktorskich oraz dyżurny ruchu. Co ciekawe dyżurny ruchu peronowy znajduje się w starym drewniaku na 1 peronie stacji w pobliżu przejścia podziemnego na peron 2. Budynek przejściowy od strony placu mieści w sobie Opolski Zakład Przewozów Regionalnych oraz w holu gdzie są schody przejścia podziemnego kwiaciarnie oraz kiosk. W dalszej części budynku mieści się magazyn wejście od strony placu dworcowego. Oraz bar czynny 24/24.Oba budynki kryte spadzistym dachem z blachy koloru czerwonego. Na peronie wyspowym oprócz dworca głównego znajduje się piętrowy murowany budynek telegrafu ze spadzistym dachem. (info: sajan, 2006-09-26)

Wieża wodna stoi ok. 330 ma na pd - wsch od budynku dworca za dwoma wiaduktami na ul. W. Reymonta, (info: Bolesław Wojtyniak, 31-10-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 9
kody: EPA:5100085
HAFAS:5100046
IBNR:141
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  99,322 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  75,924 Tarnowskie Góry – Opole Główne (144)  
  4,154 Opole Groszowice – Opole Główne  
  0,451 Opole Główne – Opole Wschodnie (300)  
  0,057 Opole Główne – Namysłów (301)  
  4,482 Opole Groszowice – Opole Główne (280)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Opole Wschodnie (opolskie) 1,62 km
Ciepłownia Opole Wsch. (opolskie) 2,51 km
Opole Zachodnie (opolskie) 3,14 km
Bolko (opolskie) 3,50 km
Opole Warsztaty (opolskie) 3,74 km
Opole Zachodnie (stacja towarowa) (opolskie) 4,25 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Opole Główne

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...