OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sypniewo

Ostatnia zmiana: 2018-10-12

Opis ogólny
Opis ogólny: Wieloletnim zawiadowcą stacji był pan Ryszard Zająkała, który bardzo miło wspomina okres swojego życia spędzonego właśnie w tym miejscu.

— Objąłem tę stację w 1965 roku. Przede mną i po mnie to stanowisko piastowali tacy ludzie jak: W. Messner, Maciejewski, Trawiński, W. Barczyk. Pracowało tu 6 osób: zawiadowca, 4 dyżurnych i robotnik stacyjny.

Z tego, co mi wiadomo, w okresie wojennym pociągi kursowały tylko do Dorotowa i tam kończyły swój bieg.

Do końca lat pięćdziesiątych krzyżowały się pociągi pasażerskie (Laskowice Pomorskie, Terespol Pomorski, Pruszcz, Więcbork, Złotów, Piła). Ludzie korzystali z tego rodzaju transportu, gdyż godziny przyjazdów i odjazdów pociągów były przystosowane do ich potrzeb (dorośli dojeżdżali do pracy, młodzież do szkoły).

Jak wszędzie, lata siedemdziesiąte były najowocniejsze. Przez kilka lat stacja była czynna całą dobę. W tym czasie mieliśmy wielu klientów, a najpoważniejszymi byli Centrala Nasienna, Państwowe Gospodarstwa Rolne, Zespół Składnic Lasów Państwowych w Toruniu, Gorzelnia Sypniewo i Iłowo, GS Samopomoc Chłopska. Transportowano węgiel, nawozy, płody rolne, różnego rodzaju towary. W okresie jesiennym podstawą przewozów towarowych były ziemniaki, które eksportowano nawet do Włoch. Średnia wyładunków na dobę wynosiła 30 wagonów.

Mało kto o tym pamięta, ale w 1968 roku doszło do wykolejenia pociągu. Całe zajście było spowodowane tym, że nie byliśmy w stanie pomieścić całego transportu przeznaczonego dla firmy budującej drogi leśne (kilka kamieni znalazło się pod kołami pociągu).

Schyłek lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych charakteryzował się przede wszystkim ciągłymi restrukturyzacjami. Z powodów ekonomicznych najpierw rozpoczęły się redukcje etatów, później zamknięto dworzec. Ostatni pociąg odjechał 20 maja 1993 roku. Od ponad dziesięciu lat budynek jak i teren przyległy zostawiony samemu sobie niszczeje i to w przerażającym tempie. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt, iż wraz z nim umierają wieloletnie starania, wysiłki i zabiegi tych, którzy kochali to miejsce.

(info: B. Rybacka, 2005-04-16)

POWÓD ZAMKNIECIA W LATACH 1995 BYLO CELOWE DZIALANIE OBNIŻANO PREDKOŚĆ NA SZLAKU Z 80 KM DO 40 I W KOŃCU DOSZŁO DO TEGO ŻE ZACZETO WYMIENIAĆ TORY NA CAŁYM SZLAKU OD PRUSZCZA DO ZŁOTOWA I WYMIENIONO JE OD SYPNIEWA A ZOSTALO DO WYMIANY 5 KM PO STRONIE DYREKCJI GDAŃSKEJ CZEGO NIE WYKONANO ZE WZGLEDU MA ZIME A NA WIOSNE 95 ROKU JUSZ PLANY WZIEŁY W ŁEB I TAK ZOSTAWILI NIEDOKOŃCZONA WYMIANE J W KOŃCU ZAMKNWLI CALY SZLAK OD PRUSZCZA BAGENICY A KONKRETNIE OD TERESPOLA DO ZŁOTOWA PSZEZ GŁUPIE 5 KM. I ZA TO DO DZIS NIKT NIE PONIÓSŁ ZADNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA POLOŻONY BESTYK NA BETONACH KTÓRY BY MÓGŁ SLUZYC JESZCZE 100 LAT I ZA TWE WSZYSTKIE BUDYNKI STACYJNE KTÓRE NA SZLAKU OD POLEDNA DO ZLOTOWA NISZCZEJĄ CZY TO BYLO MADRE POSUNIECIE ? WATPLIWA SPRAWA NO ALE TAK SIE PRZEPROWADZA RESTRUKTURYZACJE KOLEI (info: FLUDRA MARCIN, 2005-04-15)
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 0 (były 2)
Krawędzie peronowe: 0 (były 2)
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  89,055 Świecie nad Wisłą – Złotów (240)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Dorotowo (woj. kujawsko-pomorskie) 7,52 km
Zakrzewska Kolonia (woj. kujawsko-pomorskie) 9,99 km
Runowo Krajeńskie (woj. kujawsko-pomorskie) 11,60 km
Trzeboń (woj. wielkopolskie) 14,11 km
Fanianowo (woj. kujawsko-pomorskie) 14,84 km
Kujan (woj. wielkopolskie) 14,86 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sypniewo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...