OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Dobre Miasto

Ostatnia zmiana: 2018-08-17

<== | Galeria | ==>
Data: 2018-04-24
Autor: Stanisław Stanisław
Przesłał: Stanislaw Stanisław
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2018-07-18

Galeria użytkownika

Kompilacja czterech zdjęć z 24 kwietnia i 7 maja (dolne lewe) b.r. przedstawiających przepust kolejowy, położony, patrząc w kierunku Olsztyna, za rozjazdem nr 1 i tarczą manewrową Tm1.

Zdjęcie górne, lewe: Widok w stronę stacji. Widoczna świetlna tarcza manewrowa Tm1 (zastąpiła kształtową w listopadzie 2010)
Zdjęcie górne, prawe: Widok prawej barierki (patrząc w kierunku Olsztyna), w dole widoczny bezimienny strumień przepływający pod przepustem.

Zdjęcie dolne, lewe: Widok zachodniej strony przepustu (kilka lat temu został on wyremontowany).

Zdjęcie dolne, prawe: Widok w stronę Olsztyna. Charakterystyczne ukośne położenie prawej barierki i krawędzi przepustu - w stosunku do przebiegu toru szlakowego, jest wspomnieniem pierwotnego wyprowadzenia toru ze stacji w kierunku Olsztyna. Na wschód od przepustu (w lewo) rozciąga się o wiele głębsza, dłuższa i szersza dolinka strumienia, w porównaniu do tej po zachodniej stronie przepustu.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: ciekawostki; mosty/wiadukty/estakady/przepusty; pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne; szlak (trasa)/pojedyncze tory.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 138
: 1

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Stanisław Stanisław (2018-07-18 22:03:34)
    W dolince przez którą płynie strumień, po obu stronach przepustu, zwłaszcza w jej wschodniej części, do dziś można znaleźć fragmenty naboi karabinowych 7,92 × 57 mm Mauser (głównie porozrywane łuski), poskręcane, stalowe fragmenty amunicji większego kalibru oraz niezidentyfikowane niewielkie kawałki stali. Pamiętam, że w I połowie lat 1980-tych wystarczyło pogrzebać w ziemi lub w mule na dnie strumienia, aby coś wyciągnąć. Z dużym prawdopodobieństwem są to pozostałości po Wielkiej Wojnie, przypominające historię krótkiej okupacji Guttstadt przez armię carską. Armia rosyjska zajęła Guttstadt nocą z 27/28 sierpnia 1914. Wycofując się, w dniu 30.08.1914, wysadziła niemiecki pociąg amunicyjny, zdobyty na stacji 28.08.1914 (historia udokumentowana, opisana w kilku wspomnieniach przedwojennych mieszkańców Guttstadt). Snute przez niektórych mieszkańców opowieści, że są to pozostałości po zniszczonym pociągu amunicyjnym lub transporcie wojskowym w czasie II w. św. (w lutym 1945) nie mają żadnego potwierdzenia. Dodam tylko, że w jednym ze spisanych i opublikowanych wspomnień pewien mieszkańców Guttstadt porównuje wkraczającą w 1945 armię radziecką z wojskami carskimi z 1914. Pisze m.in: "jakże diametralnie różne były to wojska", i z sarkazmem stwierdza, że "jedynym zmartwieniem w 1914 było to, że rosyjscy oficerowie za posiłki na dworcu płacili z kasy pułkowej po kursie wymiany 1 rubel = 1,5 marki, który nie do końca zgadzał się z oficjalnym, przez co mieszkańcy czuli się oszukani". Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji |

Stacja kolejowa Dobre Miasto

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...