OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Fosowskie

Ostatnia zmiana: 2016-12-20

Opis ogólny
Fosowskie, dawna osada hutnicza nad Małą Panwią, dziś dzielnica miasteczka Kolonowskie. Duży węzeł kolejowy, z którego od 1913 roku wychodziło 6 jednotorowych linii. W latach 80-tych XX-go wieku dwie z nich w kierunku Kluczborka i Tarnowskich Gór przebudowano na dwutorowe. Po 1945 w DOKP Katowice, od 1975 w Dolnośląskiej DOKP.
Od punktu stycznego linii z Lublińca, Tarnowskich Gór i Strzelec Opolskich stacja rozdziela się na dwie grupy torów: północną i południową. Między nimi stoi budynek nastawni Fo, dalej była czterostanowiskowa parowozownia z warsztatem, obrotnicą i zasiekami węglowymi. Następnie dwustronny budynek dworca i wieża ciśnień. Pod południowymi torami biegnie tunel do miejscowości. W rozszerzających się widłach torowisk, za wieżą ciśnień osiedle domów kolejowych. Grupa południowa (7 torów i 3 perony) kończy się wylotem na Opole z nastawnią Fo 2. Grupa północna (15 torów i 2 perony) to wylot na Kluczbork i Dobrodzień z nastawnią Fo 1. W 1995 roku zmodernizowano stację a sterowanie ruchem prowadzone jest centralnej nastawni koło dworca .
Nastawnie Fo i Fo 1 zburzono, nastawnia Fo 2 stoi zamknięta. (info: andrzejkoza, 2013-01-05)
Na stacji była waga wagonowa.
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Budynek stoi pusty, w czasie remontu linii Opole - Częstochowa zostały zabezpieczone okna parterowe i piwnic. Stan dachu (pokryty papą) nie jest w najlepszym stanie, po silniejszych wiatrach na peronie leża małe jego kawałki. (info: Denis Sander, 25-04-2015)

Budynek warsztatów, znajdujący się za torami od strony miejscowości jak i magazyn z czerwonej cegły wyburzone w 2012 roku.

Jeden z opustoszałych budynków osiedla kolejowego wyburzony w 2012 roku, ostatnio zabrano się za rozbiórkę budynków gospodarczych (kompletnie rozkradzionych, zdemolowanych) należących dawniej do wyburzonego budynku mieszkalnego. (info: Denis Sander, 29-04-2015)
Jeden z budynków kolejowego osiedla jest opuszczony i coraz bardziej dewastowany. Najprawdopodobniej do rozbiórki. (info: wasiukibic, 13-07-2009)
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: zlikwidowane
kasa: Kasa biletowa zlikwidowana (nieczynna od 2010 roku).
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana
Wieża wodna z 1908 r posiada dwa zbiorniki (30 m3 woda do picia) (270 m3 woda do ruchu) obecnie nieczynna (info: andrzejkoza, 24-07-2011)
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100370
HAFAS:5100101
IBNR:6112
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  176,775 Kielce – Fosowskie (61)  
  44,474 Tarnowskie Góry – Opole Główne (144)  
  51,726 Kłodnica – Kluczbork (175)  
  10,939 Fosowskie – Dobrodzień (338)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Staniszcze Wielkie (woj. opolskie) 2,26 km
Kolonowskie (woj. opolskie) 3,09 km
Staniszcze Małe (woj. opolskie) 4,78 km
Błachów (woj. śląskie) 5,55 km
Myślina Lubliniecka (woj. opolskie) 5,91 km
Spórok (woj. opolskie) 8,01 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2016-09-10 22:31:00)
    Filmik z przejazdu przez stację w 2009r - https://www.youtube.… Odpowiedz»
  • #2 Michał Kłosowski (2016-09-13 22:38:39)
    Jak dziwnie się wspomina takie miejsca, które wybornie zapisały się w pamięci. 2007 rok, maj. Środek nocy. Pociąg pospieszny z Wrocławia prowadzony EP08-008. Pomarańczowa, fikuśna lokomotywa odmówiła posłuszeństwa w peronach stacji Fosowskie, gdzie została awaryjnie uziemiona. Mijały kwadranse, godziny.
    To była bardzo ciepła, wyjątkowo miła noc. Ludzie albo udali się na spoczynek w wagonach, albo krążyli po stacji paląc papierosy, pijąc piwo. Najbardziej miła była integracja z Panią Dyżurną stacji, która ochoczo krążyła przy wagonach i opowiadała dowcipy. Nie mniej mile zachowała się obsługa pociągu, tłumacząca ciekawskim pasażerom zasadę działania poszczególnych przyrządów. Odbyła się także lekcja obwieszczająca o tym, co oznaczają symbole lokomotyw nanoszone na czołach.
    Po dwóch, trzech godzinach zepsuty pociąg zepchnęła ET22 ściągnięta z Tarnowskich Gór. Pamiętam, że na torach "Kluczborskich' stacji stało kilka nocujących jednostek EN57, zaś po przeciwległej stronie budynku dworca kolejowego mieściła się wielka, przeszklona wiata, bodajże wagonowni.
    Dzisiaj ciepłe pomieszczenia poczekalni i ten gwar, z tamtej ciepłej, majowej nocy, stanowią jedynie wspomnienie, przedzierane od czasu do czasu przez pęd gnającego ekspresu...
    Odpowiedz»
  • #3 Marek Potocki (2016-12-21 20:46:14)
    Dostałem wiadomość od jednego z użytkowników z protestem przeciw usunięciu komentarza. Jako że serwer pocztowy przynależny do podanego adresu odbił wiadomość (konto nie istnieje), odpiszę tutaj:

    Przypuszczalnie treść komentarza była OK. Ten jednak napisany wielkimi literami, co w internecie powszechnie traktowane jest jako wrzask (i bardzo źle widziane), bez jednego znaku przestankowego, ale za to z 13 razy użytym spójnikiem "i". To wszystko dałoby radę napisać spokojnie i czytelnie – wtedy nikt by obiekcji nie miał.
    Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Fosowskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...