OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chojnice

Ostatnia zmiana: 2020-03-18

Opis ogólny
Opis ogólny: Do 2001 r. istniał Zakład Taboru Chojnice, któremu podlegał m.in. oddział w Tczewie (Zakład Taboru Chojnice sekcja Zajączkowo Tczewskie) (info: Paweł Piotr Mynarczyk)

Kilka faktów:
1871 15 listopada wieżdża na dworzec chojnicki pierwszy pociąg. Była to inauguracja komunikacji kolejowej na trasie CHOJNICE - PIŁA. Początkowo kursowały na tej trasie dwie pary pociągów towarowo - osobowych dziennie: pierwszy pociąg wyruszał w godzinach popołudniowych. Trwała równocześnie budowa następnego odcinka linii berlińsko - królowieckiej, z Chojnic do Tczewa, a oddanie do użytku tego odcinka nastąpiło w 1873r.

1877 Chojnice otrzymują połączenie kolejowe ze Szczecinkiem

1894 Chojnice otrzymują połączenie z Nakłem

1902 Oddanie do użytku linii kolejowej: Chojnice - Lipusz (połączenie z Kościerzyną), traktowanej jako dalszy odcinek linii z Nakła. (info: Arkadiusz Śmieszek, 2004-11-08)

Po zamknięciu posterunku dyżurnego ruchu peronowego (prawdopodobnie lipiec 2009) zapowiedzi megafonowe prowadzą kasjerki. (info: mmm, 13-12-2009)

Ok przełomu 2010/2011 kasy są przeniesione na drugą stronę holu. Prowadzi je agencja z Gdyni. Kasy są czynne tylko w godzinach od 6-20. W 2011 mówiło się o przeniesieniu toalet do budynku dworca. W październiku 2011 roku doszło do przejęcia Dworca przez Miasto. (info: Mateusz44, 15-10-2011)

Opis budynków: Wieża wodna w stanie upadłym. kafelki odpadają między innymi. Budynek stacyjny również w ruinie pobite okna itp. W budynku został zamknięty odział PKP CARGO do przesyłek. Odział prowadzi od teraz Człuchów. (info: Mateusz44, 15-10-2011)

Budynki stacyjne, gdzie kiedyś mieściły się biura stacji są obecnie puste. Po restrukturyzacji przejęły to Przewozy Regionalne i chyba w roku 2009 na wiosnę przeniosły się do budynków dawnej lokomotywowni. Tylko niektóre pomieszczenia po byłym KATSie wykorzystuje spółka TK TELEKOM.

Budynek byłej noclegowni drużyn konduktorskich zużyty "zębem czasu" czeka na rozbiórkę, podobnie jak wieża wodna na terenie byłej lokomotywowni, czy ta duża wieża wodna, która wpisała się już trwale w fotografię stacji kolejowej w Chojnicach. (info: Andrzej Frymark, 02-11-2011)

Toalety bezpłatne są na dzień dzisiejszy w budynku dworca przy bocznym wyjściu na peron. (2020-03-10) DN.
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: 2012-09: Na stacji Chojnice stoją dwie wieże wodne. Pierwsza ok. 90 m na pd-zach od budynku dworca w sąsiedztwie ul. Nad Dworcem, z białą i zielona cegłą glazurowaną na części zbiornikowej (ułożoną we wzory). Druga wieża, prawie niewidoczna z peronów, stoi ok. 115 m na pn-zach od budynku dworca, wśród zabudowań stacyjnych pomiędzy torami (tak jak budynek dworca – na peronie wyspowym). Nieodłącznym elementem związanym z wieżami wodnymi są żurawie wodne, które jeszcze są widoczne na stacji w Chojnicach, (info: Bolesław Wojtyniak)
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100155
HAFAS:5100304
IBNR:18
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  96,227 Tczew – Kostrzyn – Küstrin-Kietz (203/492)  
  200,377 Działdowo – Chojnice (208)  
  0,000 Chojnice – Runowo Pomorskie (210)  
  0,673 Chojnice – Kościerzyna (211)  
  310,040 Oleśnica – Chojnice (281)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Powałki (woj. pomorskie) 6,31 km
Racławki (woj. pomorskie) 8,83 km
Ogorzeliny (woj. pomorskie) 9,51 km
Krojanty (woj. pomorskie) 9,87 km
Brzeźno Człuchowskie (woj. pomorskie) 10,73 km
Moszczenica Pomorska (woj. pomorskie) 11,07 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Darek Nowak (2020-03-10 23:53:01)
    Stacja Chojnice 10.03.2020: https://youtu.be/jsE…
    Na pierwszym planie stary parowóz a potem kilometrowy ciąg wagonów towarowych do kasacji.
    To jedyne "towary" w ciągu kilku godzin pobytu w tym rejonie.
    W sek. 0:09-):10 widać że stoję na wysokości bramki końcowej peronu ale Pan Miły-cjant, służbista wylegitymował mnie za to że rzekomo przekroczyłem dopuszczalną strefę.
    Ale zdradził że dworzec w Chojnicach ma byc remontowany ze względu na zabytkowy charakter.
  • #2 Darek Nowak (2020-03-11 00:34:21)
    Oferta przewozów kolejowych niewielka a popyt jeszcze mniejszy, co dziwne jak na miasto ok. 30.000 mieszkańców.
    Do Szczecinka 3 pary z tego jedna wydłużona do Słupska.
    Do Kościerzyny 2 pary, z tego 1 tylko w dni robocze.
    Do Krzyża 5 par Polregio + 1 TLK "Bory Tucholskie" z Gdyni do Kostrzyna.
    Do Bydgoszczy 5 par.
    Do Tczewa kursów najwięcej, 10 Polregio ( w tym jeden bezpośredni do Gdyni 8:06) + 1 TLK do Gdyni.
    W zasadzie do obsługi pasażerów wystarczyłby zręczny automat biletowy.

    Wg informacji od służbisty Miły-cjanta, dworzec w Chojnicach ma być remontowany ze względu na zabytkowy charakter.
    Tylko po co komu?
    Przykładowo skład 19:15 do Bydgoszczy (ostatni kurs) zespolony z SA - 133+123, na pokładzie 5 podróżnych.
    I tak jest codziennie oprócz niedziel na tym rejsie.
    W Tucholi do tego składu jest doczepiany na przód podwójny skład "duńczyk" (przyjazd 19:44) na powrót do Bydgoszczy co zajmuje ok. 20 minut.
    W Tucholi wymiana podróżnych 2/2, no ale kto będzie się szwędał do Bydzi po nocy poza mną ???

    Kurs do Szczecinka 18:44 15 podróżnych.
    Kurs do Krzyża 19:03 odwołany, do autobusu zastępczego wsiadło 6 (słownie: sześć) osób.
    A wystarczyłby nawet mikro - bus.
  • #3 ROPA Poznań (2020-03-11 21:57:36)
    Mam pytanie, czy Kolega Darek jest chojniczaninem? Mam pytania rodzinne.
  • #4 (odp. na #3) Darek Nowak (2020-03-12 13:30:51)
    Nie, jestem z Poznania ale kiedyś krewni byli w Zblewie a większość jak Klaus Nakszyński (Kinski) mieszkałą we Wolnym Mieście.
  • #5 ROPA Poznan (2020-03-12 19:09:53)
    Proszę czytać moje zapytanie. Ja nie pytałem o Poznań tylko o Chojnice; już wiem ze nie jest Pan z Chojnic ale dzięki. Jak tylko minie koronawirus "pędzę" zrobić zdjęcia stacji przed remontem.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chojnice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...