OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ostrów Wielkopolski

Ostatnia zmiana: 2018-07-08

Opis ogólny
Pierwszy dworzec powstał w 1875 roku. W okresie powojennym wybudowano nowy dworzec kolejowy, wyposażono stację w elektryczne urządzenia do załadunku paliw płynnych, zelektryfikowano główne linie kolejowe. (info: Marcin Pruśliński)

Na dworcu znajduje się: posterunek SOK, salonik z prasą/sklep 1 minute, restauracja, bar, salon gier/ kafejka internetowa w przejściu podziemnym, bankomat, automat z lekami, automat z napojami, automat z przekąskami, toaleta, obok budynków dworca znajduje się także poczta wejście z placu przed dworcem. (info: Jakub Szczygieł, 18-07-2013)

stacja klasy C zakończony remont w grudniu 2011 (info: jakub szczygieł, 25-03-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
Wyładownia znajduje się za stacją, w rejonie ulicy Składowej. Bezpośrednio od stacji odchodzi jednotorowa bocznica (prowadząca do zakładów przemysłowych w dzielnicy Wenecja), która (wraz z będącą jej przedłużeniem ulicą Torową) znaczy ślad po dawnym przebiegu linii kolejowej z Ostrowa w kierunku ówczesnej stacji granicznej w Skalmierzycach. (info: Marcin Pruśliński)
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: Dwie używane lokomotywownie.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: 3 okienka kasowe
przejście nadziemne: Przejście nadziemne znajduje się po północnej stronie od dworca, w pewnej od niego odległości. Obsługuje głównie mieszkańców położonej za linią kolejową dzielnicy Nowe Parcele oraz pracowników położonego na tyłach stacji Zakładu Taboru w Ostrowie (z dwiema lokomotywowniami).
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
wieża wodna stoi ok. 100 m na pd od budynku dworca, wśród budynków stacyjnych (przy peronie wzdłuż budynku dworca,- podobna wieża wodna stoi w niedalekim Kępnie, inf. z czerwca 2008, (info: Bolesław Wojtyniak, 06-2011)
perony: Perony: Stacja posiada trzy perony.
Peron 1 - Tor 1
Peron 2 - Tor 2 / Tor 6
Peron 3 - Tor 8 / Tor 10
Perony 1 i 2 są zmodernizowane.

Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100086
HAFAS:5100047
IBNR:145
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  136,121 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  86,254 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  0,000 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie (355)  
  Ostrów Wielkopolski – Ociąż (dawny przebieg)  
  Ostrów Wielkopolski – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Ostrów Wielkopolski (kolejka parkowa) (wielkopolskie) 2,29 km
Ostrów Wielkopolski Zachodni (wielkopolskie) 2,75 km
Stary Staw (wielkopolskie) 3,28 km
Franklinów (wielkopolskie) 3,88 km
Janków Przygodzki (wielkopolskie) 4,20 km
Topola-Osiedle (wielkopolskie) 6,13 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Ostrów Wielkopolski

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...