OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kluczbork

Ostatnia zmiana: 2015-06-11

Opis ogólny
Opis ogólny: Lokomotywownia istnieje (obrotnica straciła homologację 2 lata temu, więc hala wachlarzowa nie jest eksploatowana) tabor stoi na torach pod chmurką. Na terenie lokomotywowni znajduje się gniazdo drużyn trakcyjnych. (Info: Grzegorz Widziszowski)

Na terenie stacji znajdują się dwie lokomotywownie. Jedna z nich została zaadaptowana na halę remontową firmy Wagrem (www.wagrem.pl), druga z nich jest częściowo (poza obrotnicą i halą wachlarzową) używana na potrzeby jednostki eksploatacji taboru. (info: Giq, 2005-03-13)

Liczba nastawni: 5 Zadaszenie peronów: było do lat 90 zanim nastąpił remont. Obok budynku stacji znajduje się posterunek SOK, kilka lat temu był tu jeszcze posterunek policji. Lokomotywownia: Wachlarz w lokomotywowni jest nieczynny od 2002 r. Wtedy też został tam wprowadzony wagon Gags, w którym znajduje się sprzęt przeciwpożarowy. Na terenie lokomotywowni znajduje się wieża ciśnień, hala na dwa tory, w której przeprowadza się ogólnikowe naprawy. W związku z tym, że wachlarz jest nieczynny lokomotywy stacjonują wzdłuż płotu. Około 7 rano nawet do 10 byczków, czasem podejdzie jamnik. Na terenie węzła w Kluczborku znajdują się 2 górki rozrządowe (1 nieużywana). Przy wjeździe od strony Poznania znajduje się zakład naprawy wagonów, w którym znajduje się wewnątrzobiegowa myjnia wagonów (czyli woda jest oczyszczana i wraca do rur). Obok budynku stacji znajduje się 2 zakład naprawy wagonów WAGREM. Kiedyś w tam była lokomotywownia, ponieważ na terenie tego zakładu znajduje się używany wachlarz. Tory postojowe: - grupa przyjadowo-odjazdowa w kierunku Lublińca - grupa postojowa wzdłuż peronów - nieczynna grupa postojowa dla EZT - grupa p-o w kierunku Ostrowa - grupa postojowa (ślepa z jednej strony) dla odstawionych wagonów przy wylocie na Ostrów. Bocznice: Generalnie nie ma w Kluczborku odgałęzień do zakładów oprócz 1 do Fabryki Maszyn i Urządzeń FAMAK S.A., która jest czasem używana. Jeszcze jedna do silosa zbożowego obok stacji. Ciekawostką jest już niestety nieużywana bocznica dla EZT. Na początku lat 90 stało tam mnóstwo kibelków. Dzisiaj zostały tylko słupy bez trakcji. Przejazdy i wiadukty: W obrębie stacji znajdują się 2 wiadukty: 1. jak wjeżdżamy od strony Poznania: kiedyś był to jedyny wiadukt w Kluczborku i tamtędy szedł cały ruch kołowy. 2. przy stacji wybudowany na początku lat 90, tamtędy teraz idzie ruch kołowy. 3. około 3 km od stacji wybudowany przed rokiem 90 w związku z otwarciem obwodnicy kolejowej. W najbliższej odległości od stacji mamy 4 przejazdy: 1. nieczynny kier. Wrocław (powodem było wybudowanie wiadukty przy stacji). 2 na ul. Kilińskiego- strzeżony, (przy stacji) w dawnych latach notorycznie zamknięty z powodu ruchów pociągów (dlatego wybudowali przy nim kładkę dla ludzi). 3. na ul. Fabrycznej (kier Opole, Fosowskie, bocznica EZT) w dawnych latach strzeżony, obecnie bez szlabanów. 4. ul. Opolska- strzeżony (kier. Katowice), kiedyś w planach miał być wiadukt. Tabor: Obecnie można spotkać: EZT: EN57, EN71 Ep/EU07, EU06 ET41, ET22 (notorycznie), ET40 (sporadycznie) SM42, drezyny Jednak wszystkie są wpisane w stan Ostrowa Wlkp. Przez Kluczbork przejeżdżają też tzw. "prywaciarze". Kiedy jeszcze Kluczbork był samodzielną jednostką można było spotkać dodatkowo: SP42, ST43, ST44, które stacjonowały w Kluczborku i były do niego przypisane. W czasach świetności z Kluczborka odchodziło 70 pociągów pasażerskich na dobę. Co jest dzisiaj: z powody ograniczeń prędkości na szlaku Śląsk - Wybrzeże (około 40 km/h) zostały wycofane pociągi pośpieszne. Dlatego też dzisiaj już nie pojedziemy pośpiesznym do Świnoujścia czy też Zakopanego. Ostatni pociąg z Kluczborka odjeżdża około 21 pierwszy około 6 rano. Dlatego też pojawiły się głosy by zamknąć kasy biletowe, bufet a co za tym idzie budynek stacji. (info: Łukasz Turek, 2005-06-07)

Opis budynków: W Kluczborku są dwie kolejowe wieże wodne:

- wieża wodna nr 1, stoi ok. 150 m na pn - zach. od budynku dworca, po przeciwnej stronie torów, niedaleko elewatora,

- wieża wodna nr 2 stoi przy lokomotywowni na ul. W. Sikorskiego, ok. 1 km w kier. pd - wsch od budynku dworca. Maj 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 25-05-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: opolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 4
kody: EPA:5100229
HAFAS:5100236
IBNR:74
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  70,122 Kalety – Wrocław Mikołajów (143)  
  89,006 Kłodnica – Kluczbork (175)  
  0,000 Kluczbork – Poznań Główny (272)  
  25,092 Jełowa – Kluczbork (293)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Ligota Dolna (opolskie) 1,94 km
Gotartów (opolskie) 2,62 km
Kuniów (opolskie) 3,29 km
Smardy (podg) (opolskie) 5,29 km
Krzywizna (opolskie) 5,94 km
Borkowice (opolskie) 6,35 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Jacek Widera (2016-09-18 16:48:35)
    O ile się nie mylę, była jeszcze w latach 80-tych nastawnia pomocnicza na wprost lokomotywowni, zburzono ją chyba na początku lat 90-tych lub w końcu 80-tych. Pociąg z Katowic do Wrocławia zwalniał lub zatrzymywał się, aby wypuścić kolejarzy (taki nieoficjalny przystanek). Kładkę z widokówki 3 i 4 jeszcze pamiętam. Została rozebrana i zastąpiona istniejącą. Co ciekawe obok starej kładki rosła(i nadal rośnie) najstarsza olsza czarna w Polsce. Trudno się do niej teraz dostać (teren Wagremu). Może ktoś pamięta, do czego służyły bunkry przy wejściu na kładkę na ulicy Dworcowej - obecnie w tym miejscu jest parking. Czy to były schrony przeciwlotnicze? Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) Marcin Medyk (2016-12-06 10:47:17)
    Obecnie budynek stacyjny odnowiony, czynny sklepik na dworcu z prasą i przekąskami. Dwie kasy biletowe. Trasa Katowice - Poznań zmodernizowana do V=max 120 km/h Odpowiedz»
  • #3 Mariusz (2016-12-31 17:48:24)
    Witam!!proszę o numery St 43 które należały pod Kluczbork Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) Damian Stupień (2017-03-08 15:32:46)
    Poszukaj sobie tutaj - http://www.forumkole… Odpowiedz»
  • #5 Staszek (2018-06-01 16:26:49)
    Obecnie sklepik nieczynny Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Damian Stupień (2018-06-01 17:07:18)
    Nie polecam też korzystania z automatu do kawy :) Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kluczbork

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...