OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szczecin Pogodno

Ostatnia zmiana: 2019-12-08

Galeria | ==>
Data: pomiędzy 1960 (???) a 1970
Autor: Marian Pszczółkowski
Przesłał: Mariusz Pszczółkowski
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2020-03-30

Galeria użytkownika

Po analizie formowych detektywów wynika, że zdjęcie zostało zrobione w połowie lat sześćdziesiątych na stacji Szczecin Pogodno.

Licencja: Nie można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' [?]

Tagi: ciekawostki.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 538
: 21 0

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #12 ROPA Poznan (2020-04-01 09:53:32)
    Brawo Kolega Jacek. Miałem "nosa", że to gdzieś w zachodniopomorskim jest.
  • #13 (odp. na #11) octanq (2020-04-02 01:36:07)
    Tutaj wrzuciłem zdjęcie tego peronu (stan obecny, chyba że już go zaorali przy obecnej przebudowie): https://www.bazakole…

    Widok mniej więcej ten sam co na ww. zdjęciu czarno-białym.

    Pozostaje może kwestia odpowiedniego datowania.
  • #14 (odp. na #13) octanq (2020-04-03 18:43:44)
    Niestety wg mnie na podstawie srjp. nie da się stwierdzić w jakich latach jeździły tam SN61, więc datowanie jest utrudnione. Powinni się w tym temacie wypowiedzieć znawcy tematu.
  • #15 ROPA Poznań (2020-04-03 19:16:57)
    może pomoże w tym ustaleniu lokomotywownia Szczecin Wzgórze Hetmańskie, tam stacjonuje ostatni ezg SN 61-183 /bez Claytona/ ale sprawny
  • #16 (odp. na #14) wasiukibic (2020-04-03 19:30:44)
    Na wiadukcie jedzie auto - jego sylwetka jest niewyraźna ale przypomina lata 70. No i ubiór chłopaka - czy w latach 70. młodzież zakładała jeszcze takie siermiężne, niemodne płaszcze? Z albumów rodzinnych z tamtego okresu to poza naprawdę oficjalnymi uroczystościami, ludzie stronili od tego typu strojów, kojarzących się im jednoznacznie z wczesnym towarzyszem Wiesławem.
  • #17 (odp. na #16) Darek Nowak (2020-04-03 21:04:20)
    Na wiadukcie po lewej to ja widzę furmankę z koniem. :-)
  • #18 (odp. na #5) Mariusz Pszczółkowski (2020-04-03 21:37:09)
    Dziękuje wszystkim za komentarze. Zdjęcie robił najprawdopodobniej mój nieżyjący Tata. W tej samej torbie ze zdjęciami Taty były też np zdjęcia z Sieradza i Charłupi Małej skąd w 1954 przybył do Kamienia Pomorskiego, więc miałem zagwozdkę czy to niby nie z tych rejonów. Razem z moim dziadkiem podróżowali tam też, więc ciężko mi było określić, gdzie to było. Tata uczył się w Szczecinie, najpierw w połowie lat sześćdziesiątych, a potem zaocznie w połowie lat siedemdziesiątych. Po innych zdjęciach oraz odgadniętej lokalizacji wnioskuje, że to pierwsza ta data, bo na lata siedemdziesiąte mi to nie wygląda. Teraz tak patrzę i rzeczywiście to Szczecin Pogodno. Tyle razy tam bywam, ale nigdy na przystanku i z tej perspektywy tego wiaduktu nie widziałem... Swoją drogą ,to nie dziwię się mojemu tacie, że zrobił to zdjęcie. SN61 w połowie lat sześćdziesiątych to nie lada atrakcja dla osób, które widziały tylko parowozy...
  • #19 (odp. na #18) Stanisław Stanisław (2020-04-04 12:43:47)
    Można dodać, że widoczny na zdjęciu SN61 jest egzemplarzem z pierwszej partii 130 szt. dostarczonych na PKP w latach 1960-65 (o nr inwentarzowych od SN61-01 do SN61-130). Egzemplarze z drugiej partii dostaw (z lat 1969 - 1975, 120 szt. w tym nr inwent. od SN61-131 do SN61-200, oraz SN61-500 do SN61-549, te ostatnie wyróżnione inną numeracją z powodu zamontowania w nich silnika firmy Henschel) posiadały m.in. inne czoła, które z daleka pozwalały rozróżnić obie serie pojazdów.

    Do ówczesnej DOKP Szczecin trafiło w sumie 19 szt. SN61 pierwszej serii (9 szt. w 1960, 3 szt. w 1961 oraz 7 szt. w 1963 r.). Wagonów drugiej serii do DOKP Szczecin dostarczono w sumie 18 szt. w latach 1971 (6 szt.) i 1972 (12 szt.), ale tak jak wspomniałem, na zdjęciu bez wątpienia jest wagon pierwszej serii. Dodam może, że W DOKP Szczecin (po 1975 r. Pomorska DOKP) SN61 dotrwały w służbie aż do początku lat 90-tych. Była to jedna z dwóch Dyrekcji (obok DOKP Północna) w której wagony tego typu najdłużej utrzymywały się na sieci PKP w planowej służbie. Były to jednak wagony serii II, bo ostatnie wagony serii I systematycznie skreślono do końca lat 80-tych (najwięcej w latach 1986-87).

    W DOKP Szczecin SN61 początkowo stacjonowały w MD Szczecin Wzgórze Hetmańskie i MD Szczecin Port Centralny, później pojawiły się także w MD Białogard i MD Słupsk, a od lat 70-tych także w MD Kołobrzeg. Zdjęcie pochodzi z lat 60-tych (a dokładnie, jak sprecyzował mój przedmówca, z połowy lat 60-tcyh). SN61 będące wówczas na stanie DOKP Szczecin to m.in. SN61-03, 04, 11, 21, 22, 23, 25, 33, 34, 35, 68, 69, 70, 75, 76, 77, 78, 80, 94. Należy też pamiętać, że do Szczecina docierały także SN61 z innych Dyrekcji, bo wówczas (połowa lat 60-tych) ich zadaniem na sieci PKP była także obsługa motorowych pociągów dalekobieżnych czy ekspresów, np. w 1966 roku był to poc. relacji Kraków Gł. - Szczecin Dąbie (- Szczecin Gł./Świnoujście) do stacji Szczecin Dąbie obsługiwany przez dwa SN61 z MD Kraków bądź MD Szczecin.

    Stacja Szczecin Pogodno położona jest na lokalnej linii do Trzebieży Szczecińskiej, tak więc myślę, że pociągi obsługiwały "miejscowe" wagony silnikowe, stacjonujące we wspomnianej już we wcześniejszych wpisach MD Szczecin Wzgórze Hetmańskie. Tak więc przedstawiony na zdjęciu wagon motorowy być może nosi któryś z podanych wyżej numerów inwentarzowych. Tego jednak zapewne nie dowiemy się już nigdy.
  • #20 ROPA Poznań (2020-04-04 20:39:38)
    Potwierdzam informacje zawarte w komentarzu Kolegi Stanisława, sam jeździłem na nr 111 i 112 w Poznaniu w latach 1969-71. Osobno były prowadzone lokalne połączenia, a w w/w parze Bałtyk do Gdyni i Wielkopolanin do Krakowa i to zimą. W ZNTK P-ń naprawialiśmy je jako jedyni w Polsce. Byłem na wielu wypadkach z ich udziałem, a nr od 500 miały silniki Henschla, niestety były mniej udane i mieliśmy duże kłopoty naprawcze, Pracowałem ze starszymi kolegami, którzy byli na praktykach na Węgrzech, aby w Polsce uczyć następców.
  • #21 (odp. na #20) octanq (2020-04-05 03:31:05)
    1. Super opowieść się wyłoniła z słów P. Mariusza Pszczółkowskiego. Widzimy, że każde zdjęcie ma duszę, czyli niesie ze sobą historię.
    2. Czyli określamy datowanie na lata od 1960(wg P. Stanisława) do 1982(=elektryfikacja)?
    3. Pozostaje ew. dodatkowy szczegół - samochód na moście, który nie masuje mi zupełnie do niczego z samochodów PRL (może syrena wg kształtu błotników)?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Szczecin Pogodno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...