OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Niechanowo

Ostatnia zmiana: 2018-02-15

Opis ogólny
Budynki: budynek stacyjny mieścił pomieszczenia zawiadowcy stacji oraz kas osobowej i towarowej.
W pierwszym okresie istnienia linii, znajdowała się tu drewniana, dwustanowiskowa parowozownia. Jednak z braku kanałów rewizyjnych, pełniła rolę warsztatów naprawczych wagonów oraz warsztatu odcinka drogowego. W 1926 r. została zastąpiona parowozownią murowaną.
Infrastruktura: stacja powstała w 1884 roku jako ważny punkt uruchomionej linii cukrowniczej Gniezno - Odrowąż. W roku 1895 awansowała do miana stacji węzłowej po oddaniu do użytku odcinka Niechanowo - Witkowo. Rok później oficjalnie podjęto ruch pasażerski na liniach z Gniezna do Witkowa przez Niechanowo oraz Mielżyna i Mierzewa przez Niechanowo i Arcugowo.
W rozgałęzieniu linii znajdował się trójkąt torowy służący obracaniu parowozów.
Po wojnie, trasa przez Niechanowo stanowiła jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe Gniezna z Wrześnią. Zlikwidowano je dopiero w 1954 roku, po odbudowie linii normalnotorowej.
Trzy lata później, całą sieć przekuto z szerokości 600 mm. do 750 mm. W 1961 r. na skutek coraz prężniej działającej komunikacji PKS, zawieszono ruch pasażerski na odcinku do Mielżyna. Nie słabł za to ruch towarowy. Na stacji istniała duża ładownia, stąd prowadziły też bocznice do gorzelni oraz magazynów GS. Wszelki ruch wygasł dopiero na przełomie lat 80-tych i 90-tych ub.w. Niecałą dekadę później, linię uruchomiono dla celów turystycznych.
Obecnie stacja jest nieczynna (nie uległa jednak likwidacji), podobnie jak cała, zamknięta z powodu fatalnego stanu technicznego linia Gniezno Wąsk. - Witkowo - Powidz - Anastazewo. Budynek stacyjny pełni funkcje mieszkalne, pozostałe obiekty rozebrano (w oparciu o pl.wikipedia.org.).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: nie ma i nie było
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  9,300 Gniezno – Anastazewo  
  0,000 Niechanowo – Mielżyn  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Arcugowo (wielkopolskie) 2,34 km
Żelaskowo (wielkopolskie) 3,02 km
Mikołajewice (wielkopolskie) 3,33 km
Miroszka (wielkopolskie) 3,37 km
Malczewo (wielkopolskie) 5,32 km
Małachowo (wielkopolskie) 5,41 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Niechanowo

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...