OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Brzoza Toruńska (galeria)

Ostatnia zmiana: 2020-09-07

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Obraz
fot. cygul99 (2013-07-15)
opis ⇵
Obraz
fot. Paweł Ukole (2014-05-31)
opis ⇵
Obraz
fot. Cezary Mirowski (2019-09-21)
opis ⇵
Obraz
fot. Cezary Mirowski (2019-09-21)
opis ⇵
Obraz
fot. Cezary Mirowski (2019-09-21)
opis ⇵
Obraz
fot. Cezary Mirowski (2019-09-21)
opis ⇵

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Darek Nowak (2020-03-03 21:44:26)
    Niedaleko stacji Brzoza T. wydarzyła się jedna z największych katastrof kolejowych w historii Polski, w tym miejscu: https://goo.gl/maps/…
    Niestety, bardzo trudno zobaczyć to miejsce z okna pociągu.
    Zginęło wtedy 11 rodzin, licząc min. 2 członków, a więc bardzo dużo.
    Więcej o katastrofie: https://pl.wikipedia…

    Niestety ale liczba ofiar tej i innych katastrof jak 3 lata wcześniej w Długołęce i niedawno pod Szczekocinami, to głównie wynik kiepskiej konstrukcji pudeł wagonowych gdyż przy średnich prędkościach uderzeń rzędu 60 kmH nie powinno być takich skutków.
    Wystarczy to odnieść do byle jakiego auta klasy niższej gdzie obecnie przy poduszkach przeżywa praktycznie 100 % przy takich prędkościach.
    (dlatego ja niechętnie jeżdżę Intercity bo to samobójstwo przy V > 100 kmH :-) )
  • #2 (odp. na #1) Cezary Mirowski (2020-03-05 00:41:29)
    Podczas zderzenia czołowego ustala się wspólną prędkość obu składów. W momencie zderzenia pośpiech jechał z prędkością 83 km/h, a towarowy 33 km/h. Dochodzą do tego masy składów, środki mas pojazdów, przyspieszenia, różne oddziaływania itp. Pierwszy wagon składu osobowego po prostu przestał istnieć. Najlepszy chyba dokument o tej katastrofie https://www.youtube.… Poza tym należy pamiętać, że katastrofa wydarzyła się w głębokim wąwozie, co przełożyło się na zniszczenia taboru.
  • #3 (odp. na #2) Darek Nowak (2020-03-05 18:17:58)
    83+33 = 116 czyli 58 kmH
    Pod Długołęką k. Wrocławia zniszczeniu uległ wagon polskiej konstrukcji, wagony radzieckie przetrwały wypadek.
    https://www.youtube.…
  • #4 (odp. na #3) Stanisław Pikul (2020-03-05 19:49:16)
    Przecież to tak nie działa - nie wolno sumować prędkości i przyjmować ich średniej arytmetycznej jako wyjściowej do rozważań ale porównywać wypada energię każdego z pociągów. Przecież zderzenie miało miejsce przy prędkości pospiesznego 83 km/h a nie przy jakieś 58 - ani pasażerski nie zwolnił w momencie uderzenia ani towarowy w tym samym momencie cudownie nie przyspieszył. Tutaj więcej na ten temat: https://joemonster.o… .
  • #5 (odp. na #3) Cezary Mirowski (2020-03-05 21:41:17)
    Tak, ale te radzieckie wagony były na końcu składu, a polski za lokomotywą. Podobnie było w Brzozie. Ostatni wagon (wszystkie polskie) stał na torach, pospadały tylko bagaże z półek. Całą energię powstałą w wyniku zderzenia przejęła lokomotywa i dwa wagony za nią. Przy czym pierwszy w tym wąwozie nie miał gdzie „uciec” i został całkowicie zniszczony. Widać to na zdjęciach.
  • #6 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-03-05 22:05:08)
    "Nie ma kogoś takiego na Joe Monster.org"

    Właśnie że tak, przyjmuje się średnią arytmetyczną w takim przypadku (zderzenia czołowego).

    Cezary: a co ma wąwóz ze samą katastrofą i jej skutkami?
    Jedynie to z akcją ratowniczą ale szlaki kolejowe mają to do siebie, że zwykle biegną w odludnych, trudniej dostępnych miejscach.
  • #7 (odp. na #6) Stanisław Pikul (2020-03-05 23:11:15)
    Zdaje się jeomonster nie lubi linkowania - jakby co jest to film 53768 (wstawić zamiast słowa 'najnowsze' w adresie), w oryginale fragment Pogromców Mitów poświęcony zderzeniom czołowym.
    No cóż, pozostaję przy swoim zdaniu że uśrednianie prędkości w takim przypadku jest błędne i nie prowadzi do żadnego sensownego wytłumaczenia skutków zderzenia.
  • #8 (odp. na #7) Damian Stupień (2020-03-06 09:25:47)
    Wystarczy dobrze wklejać linki, kolega dodał niepotrzebnie kropkę.
  • #9 (odp. na #8) Stanisław Pikul (2020-03-06 09:44:55)
    Niepotrzebnie? Na końcu zdania? ;) Ale oczywiście masz rację - już ją przesunąłem i działa.
  • #10 (odp. na #5) Darek Nowak (2020-03-06 13:07:55)
    Ale to właśnie sam uzasadniasz winę kiepskiej konstrukcji wagonów.
    Gdyby miały większą odporność wzdłużną na skręcanie to energia rozproszyłaby się falowo na pozostale jednostki uczestniczące w katastrofie a nie tylko na początkowe elementy, czyli pierwszy lub jeszcze drugi wagon które rozpadaja się na kawałki.

    W 1981 roku na południowym obejściu Warszawy miała miejsce katastrofa (nie słyszałem o niej wówczas bo Władza Ludowa nie propagowała tego) we wyniku której EN - 57 rozpadł się na kawałki i pasażerowie również: https://pl.wikipedia…
    Tu średnia była rzędu raptem 47 kmH ale EN napotkał opór w postaci ciężkiego składu towarowego.

    Wiem skądinąd, ale to dowiedziałem się stosunkowo niedawno, że zwykli ratownicy nie byli w stanie podjąć akcji, trzeba było sprowadzić wykfalifikowanych rzeżników, odpornych na takie widoki, by pozbierali szczątki.
    Przeżyło raptem 8 osób.

    A ja naprawę nie muszę dysputować o tym czym jest energia i jak się rozprasza bo we fizyce jądrowej :siedzę" od 50 lat:
    https://nke21.livejo…
    Można tu zobaczyc oprócz czystej teorii również pierwsze silniki wodne, jądrowe, które powstały na papierze 49 lat temu a wszyscy ciągle się tylko z tego śmieją.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Brzoza Toruńska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...