OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bzowo Goraj

Ostatnia zmiana: 2018-01-26

Opis ogólny
Do lat 90 była to lokalna stacja węzłowa. Tu krzyżują sie linie Inowrocław Rąbinek - Drawski Młyn i Bzowo Goraj - Piła Główna. Do dzisiaj budynek stacji utrzymany jest w bardzo dobrym stanie. Nawet czynne biuro ma zawiadowca stacji. Wszystkie urządzenia na stacji są utrzymywane w dobrym stanie i na bieżąco są konserwowane. Semafory kształtowe są sprawne i użytkowane. Na stacji są dwie nastawnie BZ 1 od strony wschodniej i BZ 2 od strony zachodniej stacji. Nastawnia BZ 2 była niegdyś także strażnicą przejazdową na lokalnej drodze do Bzowa. Na stacji znajduje sie wieża wodna i ruina po prawdopodobnie lokomotywowni. Wieża wodna jest tez w stanie opłakanym. Oczywiście od lat nie jest używana. (info: Piotr Geremek, 2005-01-31)

Kolo nastawni BZ 2 przykręcone do szyn są belki uniemożliwiające przejazd w kierunku Drawskiego Mlyna. (info: Piotr Geremek, 2006-04-23)
Na stacji urządzono składnicę drzewa. Poprzednio była ona w Kruczu. Niestety tor w kierunku Krucza został zamknięty z powodu złego stanu kilku podkładów. (info: Piotr Geremek, 2006-07-27)

Słońce już dawno zaszło nad stacją Bzowo-Goraj. Semafory uniważnione. Część urządzeń SRK zdewastowana. Tarcze stoją od strony Rogoźna i Czarnkowa. Od strony Rogoźna przy semaforze wjazdowym znajduje się trójstawna tarcza ostrzegawcza. Oczywiście jest uszkodzona. Całość robi negatywne wrażenie. Wyjazd w kierunku Drawskiego Młyna niemożliwy. Nieopodal nastawni BZ2 zapadła się ziemia i torowisko a właściwie to co z torowiska zaostało wisi w powietrzu. O dziwo PLK naprawiła przejazd na powiatowej drodze w kierunku Bzowa. Stacja zamknięta w 2006 roku. Do stacji dojeżdżają tylko pociągi turystyczne (raz na rok) oraz towarowe do Czarnkowa (średnio kilka razy w miesiącu). Zwrotnice obsługiwane ręcznie. (info: Grygowski Krzysztof, 30-07-2014)
Opis infrastruktury:
Tory stacyjne w dobrym stanie. Semafory są unieważnione. Urządzenia do ich obsługi bardzo dobrze zabezpieczone. Semafory mozna w kazdej chwili uruchomic. Zwrotnice i inne urzadzenia sa na biezaco konserwowane. Od strony Czarnkowa jest wygaszony powtarzacz. Wszystkie semafory na stacji po za w/w powtarzaczem sa ksztaltowe. (info: Piotr Geremek, 2006-07-27)

torowisko mocno zarośnięte, semafory nadgryzł ząb czasu, ale wszystko da się ponownie uruchomić, nastawnia ma zamurowane wejście do urządzeń nastawniczych (wszystko dobrze zabezpieczone) (info: Jacek Kowalski, 13-09-2008)

Semafory stoją wszystkie. Tarcze ostrzegawcze dwie na pewno stoją. Tor pomiędzy stacją na nastawnią wykonawczą w kierunku roska nieprzejezdny (osunięta ziemia, tory wiszą w powietrzu). Po obrotnicy została dziura w ziemi, nie widać nawet mocowania pomostu. (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013)
Opis budynków:
Budynek stacyjny jest w stanie dobrym. Nastawnie również są w zadowalającym stanie. W budynku swoje biuro ma zawiadowca stacji. Niestety jest ono obecnie nieczynne. W budynku znajduje się poczekalnia i kasa. Niestety także te części budynku są nieczynne. Na pietrze sa mieszkania. Dolna czesc budynku bardzo dobrze zabezpieczona. (info: Piotr Geremek, 2006-07-27)

Budynek stacji zamieszkały w dość dobrym stanie, lokomotywownia to tylko ściany i walący się dach, co ciekawa była też obrotnica, ale został po niej tylko dół, szyny dochodzą do krawędzi w środku stoi cokół na którym był zamontowany pomost obrotnicy, wieża ciśnień w dość dobrym stanie, na górze cały czas jest pełen zbiornik wody, która cały czas leci na górę więc woda jest cały czas świeża. (info: Jacek Kowalski, 13-09-2008)

Nastawnia wykonawcza zamurowana i niedostępna. Widać, że urządzenia nastawcze są w środku - stan nieznany. Budynek stacji zamieszkały, zamieszkujący były pracownik kolei dogląda stacji dzięki czemu stacja nie została rozkradziona. (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013).

Nastawnie BZ1 oraz BZ2 zostały ogołocone z tego co można sprzedać w punktach skupu złomu. Urządzenia SRK częsciowo zdewastowane bez możliwości ich ponownego uruchomienia. W 2016 roku na semaforach wyjazdowych na wschodniej głowicy stacji oraz na semaforach wjazdowych od strony Wągrowca i Czarnkowa zamontowano nowe wskaźniki W31 (wskaźnik kasowania). 04-09-2017 // Piotr Geremek
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Budynek dworcowy jest zamieszkały. Nastawnia dysponująca jest zamknięta w stanie dostatecznym. Nastawnie BZ1 oraz BZ2 są zdewastowane i rozkradzione z wszystkiego co można było sprzedać w punkcie skupu złomu.
lokomotywownia: Lokomotywownia zawaliła się w 2011 (początek lata).
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: Urządzenia SRK są zdewastowane i rozkradzione. Semaforów nie da się ponownie uruchomić. Od strony Wągrowca przy semaforze wjazdowym stoi nieczynna trójstawna tarcza ostrzegawcza. 04-09-2017 // Piotr Geremek
Od strony Czarnkowa to świetlny powtarzacz semafora (wjazd w wykopie na ostrym łuku) (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013)
Z informacji mieszkanki budynku stacyjnego wynika, ze semafory unieważniono po 01 stycznia 2006 roku. Uwagę zwracają wzorowo zabezpieczone nastawnie. Semafory są gotowe do ponownego uruchomienia w każdej chwili. (info: Piotr Geremek, 2006-01-16)
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: używana
Z wieży wodnej korzystają mieszkańcy budynku PKP. (info: Piotr Geremek, 2006-01-16)
- wieża wodna stoi ok. 190 m na pd-zach od budynku dworca , po przeciwnej stronie torów, (na skarpie) lub ok. 260 m na wsch od przejazdu kolejowego na drodze Ciszkowo - Bzowo,
- podobne wieże stoją m.in w Inowrocławiu, Kaliszu Pomorskim, Wągrowcu i Żninie (info: Bolesław Wojtyniak, 30-12-2011)
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  135,622 Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236)  
  0,000 Bzowo Goraj – Piła Główna (374/390)  
  Bzowo-Goraj – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Krucz (woj. wielkopolskie) 5,41 km
Lubasz koło Czarnkowa (woj. wielkopolskie) 5,69 km
Czarnków (woj. wielkopolskie) 8,63 km
Gulcz (woj. wielkopolskie) 12,33 km
Osuch (woj. wielkopolskie) 13,04 km
Jędrzejewo Wielkopolskie (woj. wielkopolskie) 14,55 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Adrian K (2016-08-22 18:33:30)
    Czy ma ktoś informację na temat łącznicy omijającej stację Bzowo Goraj? Kiedy postała, jak długo i czy w ogóle istniała?
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2016-08-22 19:10:55)
    Obawiam się, że poza prace ziemne nie wyszła. Z map wynika, że w 1935 r. jeszcze nie zaczęto jej budowy, a wg rozkładu z 1939 roku (w tabeli 213 Inowrocław – Czarnków) pociągi zmieniają tutaj czoło. Najwyraźniej do wybuchu wojny tor nie powstał, a potem stracił rację bytu.
  • #3 Adrian Chromik (2016-08-24 16:10:54)
    Łącznica ta jest wykazana za to w atlasie linii kolejowych 2014 wyd. Eurosprinter.
  • #4 (odp. na #3) Marek Potocki (2016-08-24 18:55:59)
    Trafiłem na wykop na mapie z 1934 roku i istniejącą bocznicę z 1915. Czyli wygląda, że jednak to kwestia rozbiórki w czasie I wojny  światowej, bo wierzyć mi się nie chce, że mogło to być później. Co ciekawe, na tej mapie w ogóle nie ma stacji Bzowo Goraj.
  • #5 Adam (2017-03-27 14:57:37)
    Łącznica istniała przed powstaniem stacji Bzowo-Goraj.
  • #6 (odp. na #2) warzywoświniak (2017-09-16 00:18:08)
    Na pewno prace ziemne były...widać to świetnie na Geoportalu jak odpalimy dane LIDAR. Z tymże nasyp jest ucięty tuż przed drogą...Pytanie, czy to efekt rozbiórki, czy też nie dokończono inwestycji.
  • #7 Adam (2017-09-16 08:18:07)
    Łącznica istniała, tylko pytanie czy pod drogą był jakiś wiadukt?
  • #8 (odp. na #7) warzywoświniak (2017-09-16 13:31:44)
    zgłębiłem jeszcze temat....mapa z 1892 pokazuje, że łącznica faktycznie jest. Co do wiaduktu to nie był to nasyp a wykop(pomyliłem się), a jest ucięty bo pewnie w późniejszych czasach teren splantowano.
    Podaję link do rzeczonej mapy:
    http://www.deutschef…
  • #9 (odp. na #8) Adam (2017-09-17 09:32:47)
    Wiadukt nad torami musiałbyć, bo innej możliwości nie ma.
  • #10 Adam (2017-09-17 09:47:49)
    Czy ktoś ma jakieś informacje na temat bocznicy kolejowej ze Smolar (tartak) do Gulcza? Znalazłem w internecie , że kiedyś taka istniała.
    https://pl.wikipedia…

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bzowo Goraj

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...