Jaworzyna Śląska
Ostatnia zmiana: 2020-12-31
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Powstanie linii kolejowej zapoczątkowało praktycznie historię miasta. Obecny budynek dworcowy jest drugim z kolei, a pierwotny stoi na peronie 2, oddalony nieco w kierunku Świebodzic. Kawałek od stacji w stronę Wrocławia znajduje się jeden z największych w Polsce skansenów kolejowych. Na terenie byłej lokomotywowni znajduje się Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.Na stacji kiedyś funkcjonowały dwie parowozownie oraz dwie wieże ciśnień. Lokomotywownie zastępuje parę torów postojowych służących jako PK. (info: Adrian Górski, 2005-03-18) Od stacji odgałęzia się bocznica kolejowa do położonej na północny-wschód od Jaworzyny miejscowości Pastuchów gdzie obsługuje miejscową cukrownię. (info: wasiukibic, 2007-07-19) Jedyny w całości czynny węzeł na trasie z Jeleniej Góry do Wrocławia i jedyny czynny dla ruchu pasażerskiego po zamknięciu węzła wałbrzyskiego dla ruchu pasażerskiego. (info: Marcin Czech, 21-04-2008) Opis infrastruktury: Wiata na peronie pierwszym została w ostatnim czasie odnowiona i zakonserwowana. Jaworzyna posiada 3 perony: 1 i 3 są pod kablem, usługują ruch pasażerski na linii Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra. Peron nr 2 posiada 2 krawędzie przy których biegnie po jednym, niezelektryfikowanym torze; na nich zatrzymują się autobusy szynowe kursujące na linii Legnica - Jaworzyna Śląska - Kamieniec Ząbkowicki. Kładka dla pieszych łączy peron drugi z wagonownią i dawną szkołą kolejową. (info: wasiukibic, 2007-07-19) Ciekawostką jest fakt, że tory przyperonowe dla ruchu pociągowego są jednokierunkowe. Semafory wyjazdowe znajdują się tylko po jednej stronie. I tak ze względu na semafory i rozjazdy z toru 10 da się pojechać tylko do Wrocławia, z 8 do Wrocławia i Kamieńca Ząbkowickiego, z 6 tylko do Kamieńca, z 4 tylko do Legnicy, z 2 do Legnicy i Jeleniej Góry i z 1 tylko do Jeleniej Góry. (info: Marcin Czech, 07-09-2009) Opis budynków: Stacja posiada w zasadzie dwie parowozownie wachlarzowe: pierwsza z nich pochodzi z wczesnego etapu rozwoju węzła i znajduje się po dziś dzień naprzeciwko peronu 3 jaworzyńskiej stacji i służy jako pomieszczenia gospodarcze i garaże. Zaprzestano jej planowej eksploatacji ze względu na mały promień wachlarza przez co szopa nie mogła już pomieścić coraz to dłuższych maszyn. Druga, większa parowozownia jest dziś skansenem lokomotyw. Trzeciej, nowoczesnej lokomotywowni Jaworzyny nie doczekała się po dziś dzień i lokomotywy stoją sobie pod chmurką na specjalnie wydzielonych torach odstawczych. (info: wasiukibic, 2007-07-19) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | używana | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa: | Nieczynna, okienka kasowe są ale już z tego co pamiętam od 2015 roku nieczynne :( | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nieużywana w stanie dobrym | |
perony: |
Perony: 3, peron 2 wyłączony z rozkładowej eksploatacji Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100033 HAFAS:5100077 IBNR:61 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Miron Urbaniak, Powstanie i rozwój Jaworzyny Śląskiej (Koenigszelt). Przyczynek do przebiegu procesów modernizacyjnych na Śląsku w latach 1848–1939, 'Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych', t. LXVII, 2007, s. 7. online: http://www.rdsg-ihpan.edu.pl/images/RDSG_pdfy/2007_67/RDSG_2007_02-Urbaniak.pdf przedruk online: https://historia.sokibp.pl/artykuly/powstanie-i-rozwoj-jaworzyny-slaskiej-konigszelt-miron-urbaniak/ uwaga: w artykule liczne odniesienia do kolei oraz dwa rozdziały 'dedykowane': Powstanie stacji kolejowej, Inwestycje kolejowe. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
236,765 | Katowice – Legnica (137) | ||
48,135 | Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493) | ||
Jaworzyna Śląska – Bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Jaworzyna Śląska, parowozownia (woj. dolnośląskie) | 0,87 km |
Bolesławice Świdnickie (woj. dolnośląskie) | 4,71 km |
Stanowice (woj. dolnośląskie) | 6,29 km |
Świebodzice Ciernie (woj. dolnośląskie) | 7,30 km |
Żarów (woj. dolnośląskie) | 7,72 km |
Ciepłownia Zawiszów (woj. dolnośląskie) | 8,09 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Jaworzyna Śląska