OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Karpacz

Ostatnia zmiana: 2018-03-11

Opis ogólny
Opis ogólny: Ostatnia, ślepa, stacja linii umożliwiającej niegdyś dostanie się w bezpośrednie pobliże Śnieżki i serca Karkonoszy. Na stacji można znaleźć jeszcze resztki słupów przedwojennej trakcji eklektycznej.

Dwie tarcze zaporowe i grupowy semafor wyjazdowy oraz semafor wjazdowy i tarcza ostrzegawcza - wszystkie sygnalizatory świetlne. (info: Paweł Niedomagała, 2004-11-25)

W sezonie letnim 2006 pojawiły się drezynki. Stacja przeżywa trzecią młodość. Zniknęły chwasty i metrowa trawa na torach. Na peronie czynny zegar i wystawa z czasów świetności stacji. A na torach drezyny. Byłem tam wczoraj i jestem zachwycony. (info: Wojciech Gross, 2006-08-13)

Przed wybuchem I Wojny Światowej planowano przedłużyć linię: Karpacz-Karpacz Górny-Śnieżka. (info: Mariusz W., 24-07-2008)

W marcu 2010 ruszył remont dworca, który - jak wynika z informacji w lokalnych mediach - ostatecznie pożegna się z kolejową przeszłością i - cytuję: "razem z całą przyległą infrastrukturą kolejową" - zostanie przekształcony na siedzibę muzeum oraz informacji turystycznej. Czy to by znaczyło, że niedawne plany reaktywacji ruchu choćby w zakresie drezyn już nieodwołalnie przeszły do historii? (info: Paweł B, 28-03-2010)

Opis infrastruktury: semafory mają powybijane szkła, na stacji stoją 3 drezyny. info amadeoen57@wp.pl (info: amadeoen57@wp.pl, 16-01-2009)

Opis budynków: Teraz gmina Karpacz odbudowuje obrzydliwy dworzec ,możliwe ,że odzyska swój dawny blask. (info: Kajetan Modzelewski, 2012-03-19)

Dworzec jest odnowiony mieści się w nim muzeum unikalnych zabawek i lalek Henryka Tomaszewskiego. (info: kajetan modzelewski, 2012-07-12)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne nieczynne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: IBNR:69
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,851 Mysłakowice – Karpacz (340)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Brzezie Karkonoskie (dolnośląskie) 1,11 km
Marysin (dolnośląskie) 1,91 km
Miłków (dolnośląskie) 3,12 km
Kowary Ścięgny (dolnośląskie) 5,39 km
Kostrzyca (dolnośląskie) 5,44 km
Mysłakowice Orzeł (dolnośląskie) 5,51 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Karpacz

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...