OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szamotuły

Ostatnia zmiana: 2014-08-05

Opis ogólny
Opis ogólny: Istniała jednostanowiskowa lokomotywownia (z obrotnicą przed wjazdem!) dla lokomotywy parowej obsługującej linię Szamotuły - Międzychód. Obrotnicę rozebrano pod koniec lat 80-tych lub na początku 90-tych (info: Błażej Kopka).

Opis infrastruktury: Od strony wylotu na Poznań widać rozbudowany układ torowy, będący bocznicą do Zakładów Zbożowych oraz do nieczynnej Cukrowni. Część torów została niedawno odremontowana. (info: Anonymus, 2007-09-09)

Wspomniana rozbudowana bocznica przy wylocie na Poznań dotyczy Zakładów Tłuszczowych ADM, a nie zakładów zbożowych mających bocznice nieco wcześniej i nie w tak rozbudowanej formie. Jest na bieżąca modernizowana, ponieważ jest cały czas intensywnie używana, ale swój dobry wygląd zawdzięcza przede wszystkim temu, że została oddana do użytku dopiero ok. 10 lat temu. W ostatnich latach rozebrano za to całą bocznicę oraz dodatkowe tory obsługujące do tej pory stare zakłady tłuszczowe - tuż za peronem pierwszym (w stronę Poznania). (info: Błażej Kopka, 2007-09-16)

Opis budynków: Wieża wodna stoi przy ul. Dworcowej w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, zdewastowana, "kolejowym zwyczajem" ceglany trzon jest pomalowany brunatna farbą a drewniana obudowa części zbiornikowej farbą żółtą. Podobne wieże znajdują się m.in. przy stacjach Czarnków, Łeba, Międzyzdroje oraz Nowy Tomyśl (info: Bolesław Wojtyniak, 27-02-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100270
HAFAS:5100143
IBNR:199
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  33,040 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  0,000 Szamotuły – Międzychód (368)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Baborówko (wielkopolskie) 5,11 km
Gaj (wielkopolskie) 7,54 km
Kaźmierz Wielkopolski (wielkopolskie) 9,43 km
Szczepankowo (wielkopolskie) 9,69 km
Jaryszewo Obornickie (wielkopolskie) 10,49 km
Stobnica (wielkopolskie) 11,31 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Szamotuły

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...