OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zawidów

Ostatnia zmiana: 2015-09-11

<== | Galeria | ==>
Data: 2009-08-21
Autor: W. Ragg zbiory Werner & Hansjörg Brutzer
Przesłał: wasiukibic
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2018-04-08

Galeria użytkownika

Nastawnia dysponująca w Zawidowie na południowo-wschodniej głowicy, od strony Czech. Obok budynku stoi ST43, za nią SU46. Widok w kierunku północnym (perony).

Licencja: Nie można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' [?]

Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu; infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne; tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon : 498
: 7

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Rafał Stec (2019-03-12 23:22:48)
    Moim zdaniem data jest błędna, SU46 ma zielone czoła, więc zdjęcie powstało kilka lat później.
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2019-03-13 09:19:06)
    Powrót do malowania czół lokomotyw na zielono to okolice roku 2000 (?). Jakby ktoś znał dokładną datę, to się ją wpisze. Inna sprawa, czy nie mógłby być to równie dobrze przełom lat 80. i 90. XX wieku?
  • #3 (odp. na #2) Stanisław Pikul (2019-03-13 12:16:21)
    ... decyzją dyrektora generalnego PKP z dnia 21 lipca 1988 nakazano malowanie czół lokomotyw na żółto, co miało zapewnić poprawę widoczności nadjeżdżających pociągów na przejazdach. Zarządzenie to zostało oficjalnie uchylone 27 lutego 2002 roku, jednak już pod koniec lat 90. zaniechano jego stosowania ze względu na wprowadzony obowiązek całodziennej jazdy na światłach.

    (za https://pl.wikipedia…
  • #4 Rafał Stec (2019-03-13 23:48:15)
    @wasiukibic: Nie, na przełomie lat 80 i 90 nie było jeszcze plastikowych okien na nastawniach :) Niestety nie mam dokładnej informacji, ale remont nastawni w Zawidowie (stolarka, ocieplenie/tynk) wykonano w okresie 2000-2005. Spróbuję zawęzić te ramy.
    @Stanisław Pikul: Pierwsze "zielone" czoła po zmianie przepisów pojawiły się na wiosnę 2002 roku, pamiętam, bo sam się za nimi uganiałem wtedy.
  • #5 Rafał Stec (2019-03-14 00:14:02)
    https://www.flickr.c…
    21.08.2009 jest datą wykonania tego zdjęcia.
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2019-03-14 07:10:20)
    Ok, w takim razie mój babol. Już poprawiam.
  • #7 Stanisław Stanisław (2019-03-14 20:36:33)
    Tak jak pisałem o dacie oficjalnego wprowadzenia żółtych czół na lokomotywach dwukabinowych - post #4 w https://www.bazakole… tak napiszę kilka słów na temat ponownego wprowadzenia zielonych czół. Posłużę się i tym razem, informacjami z artykułu pana Bogdana Wagi "Schematy malowania "Siódemek"" zamieszczonego w periodyku "Koleje małe i duże" nr 1/2003. W artykule tym przedstawione jest zdjęcie pisma Nr CTL2b-612-06/02 wystosowanego przez PKP Cargo w dniu 6.03.2002 gdzie napisano, cytuję:

    ""Dot: malowania lokomotyw

    Wydział Taboru Trakcyjnego informuje, że odstępuje się od obowiązku malowania czół lokomotyw dwukabinowych na kolor żółty. Podstawą niniejszej decyzji jest opinia Głównego Inspektoratu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego w Warszawie zawarta w piśmie KIB2-073-4/99 z dnia 30.04.1999 r.

    Obowiązujące przepisy E-1 dotyczące m.in. oznakowania czoła pociągu nakazują jazdę taboru trakcyjnego z zapalonymi światłami reflektorów, co według opinii zawartej w/w piśmie w pełni gwarantuje należytą widoczność czoła lokomotywy niezależnie od jej kolorystki.

    Lokomotywy należy malować w ten sposób, że boczny pas (jasno i ciemnozielony) należy przedłużyć na czoła. W lokomotywach gdzie konstrukcja nie umożliwia naturalnego przedłużenia dolnego jasnozielonego pasa na czoło, czoło pojazdu (poniżej szyby czołowej) należy pomalować na kolor ciemnozielony.

    Celem ujednolicenia kolorystyki nadwozia podajemy poniżej obowiązujące odcienie kolorów stosowanych przy malowaniu lokomotyw wg normy RAL:
    1. Biały – RAL 9016
    2. Żółty – RAL 1021
    3. Czerwony – RAL 3000
    4. Pomarańczowy – RAL 2004 i 2008
    5. Zielony jasny – RAL 6018
    6. Zielony ciemny – RAL 6029
    7. Popielaty, stalowy – RAL 7031
    8. Czarny – RAL 9017

    Niniejsza decyzja dotyczy elektrycznych i spalinowych lokomotyw dwukabinowych z wyjątkiem serii EP05, EP08, EP09 w przypadku których nie wprowadza się żadnych zmian w zakresie malowania.

    W przypadku posiadania zapasów farb o innych numerach katalogowych jednak o zbliżonych odcieniach, proponujemy stosować je do wyczerpania zapasów magazynowych.""

    Pismo to rozesłano do m.in. ZNTK Oleśnica, ZNLE Gliwice, ZNTK Nowy Sącz, ZNTK Poznań, ZNLS Piła, ZNTKiM Gdańsk i PESA Bydgoszcz, które to potwierdziły jego odbiór przeważnie w drugim tygodniu marca. Bogdan Waga wspomina także, że jedną z pierwszych lokomotyw z zielonym czołem była EU06-14, która dostała je jeszcze w lutym 2002 r. Przemalowanie czół w sekcji utrzymania CM Kraków nastąpiło pod pretekstem złego stanu żółtego lakieru. CM Kraków kontynuował tą procedurę na kolejnych lokomotywach, głównie serii EU06. Pismo powyższe zniosło obowiązek malowania czół na żółto, jednak nie sprecyzowało szczegółów malowania i wyglądu lokomotyw (np. takich niuansów jak malowanie zderzaków, wysokość poszczególnych pasów zieleni czy barwy poręczy lub obręczy reflektorów). Takie zagadnienia (w stosunku do serii EU06, EU/EP07, ET41) uregulowało dopiero pismo CTL 2-0620-03/2003 z początku 2003 r. wprowadzające w miarę jednolity schemat malowania. Stąd okres od marca 2002 do lutego roku 2003 zapisał się w historii malowania serii EU/EP07 dużą różnorodnością wariantów zielonych czół i układu bocznych pasów zieleni, w tym malowania na nich wąskich pasów ozdobnych (jasnożółtych w ZNTK Oleśnica, ciemnożółtych w ZNTK Poznań, pomarańczowych w ZNTK Nowy Sącz), przedłużanych niekiedy na czoła pojazdów.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Zawidów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...