Pelplin
Ostatnia zmiana: 2018-04-15
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Jest w historii Pelplina cieawostka, o której mało się mówi, i niewiele pozostało po tym elemencie historii. Mowa o kolei wąskotorowej cukrowni Pelplin. W gazetce Informator pelpliński (Nr 5 (154) Maj 2004) ukazał się tylko raz krótki artykuł o tej kolejce. Oto on: "W pierwszych latach pracy wybudowanej w 1878 r Cukrowni w Pelplinie, jej słabą stroną okazał się transport surowca do przerobu. Sprowadzanie buraka cukrowego koleją normalnotorową, i to często z dalszych odległości, okazało się zbyt kosztowne. Zdecydowano o zbudowaniu kolei wąskotorowej – nowoczesnego na owe czasy i dogodnego środka transportu. Linia powstałej w 1985 r kolei prowadziła do miejscowości na Nizinie Walichnowskiej i liczyła na początku XX wieku ponad 34 km. Obsługiwało ją 5 parowozów i 120 wagonów towarowych. Przeznaczeniem Pelplińskiej Kolei Przemysłowej było przewożenie buraków cukrowych oraz wywóz wapna defekcyjnego, nawozów sztucznych i wysłodków. Kolej wykorzystywano również do rekreacyjnych wycieczek. Mieszkańcy Pelplina wagonikami ciągnionymi przez parowóz udawali się nad Jezioro Pelplińskie położone w okolicach Małego Garca, gdzie miło spędzano cały dzień. Kolej wąskotorowa uległa likwidacji w 1978 r. Pozostałe z taboru parowozy, w tym pierwszy parowóz cukrowni z 1896 r., przekazane zostały do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. " Po kolejce brak już niemal fizycznych śladów jej obecności, poza szynami, które służą za słupki w ogrodzeniu placu upadłej już dawno cukrowni, kilku mostków ukrytych wśród pól, i najwidoczniejsza pozostałość, tory wtopione w asfalt na drodze z Pelplina do Rudna. Są tam wtopione na szerokość jezdni, chyba jako ponure "memento" minionej świetności. (info: Grzegorz ze Smętowa, 2007-01-14) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne | |
przejście podziemne: | nie ma i nie było | |
kasa: | czynna | |
przejście nadziemne: | nie ma i nie było | |
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: | Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: | EPA:5100435 HAFAS:5102724 IBNR:5468 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
477,619 | Chorzów Batory – Tczew (131) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Kulice Tczewskie (pomorskie) | 5,22 km |
Subkowy (pomorskie) | 8,14 km |
Brody Pomorskie (pomorskie) | 9,18 km |
Morzeszczyn (pomorskie) | 9,69 km |
Swarożyn (pomorskie) | 13,00 km |
Brodzkie Młyny (pomorskie) | 13,07 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Pelplin