OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pelplin

Ostatnia zmiana: 2018-04-15

Opis ogólny
Opis ogólny: Jest w historii Pelplina cieawostka, o której mało się mówi, i niewiele pozostało po tym elemencie historii. Mowa o kolei wąskotorowej cukrowni Pelplin. W gazetce Informator pelpliński (Nr 5 (154) Maj 2004) ukazał się tylko raz krótki artykuł o tej kolejce. Oto on: "W pierwszych latach pracy wybudowanej w 1878 r Cukrowni w Pelplinie, jej słabą stroną okazał się transport surowca do przerobu. Sprowadzanie buraka cukrowego koleją normalnotorową, i to często z dalszych odległości, okazało się zbyt kosztowne. Zdecydowano o zbudowaniu kolei wąskotorowej – nowoczesnego na owe czasy i dogodnego środka transportu. Linia powstałej w 1985 r kolei prowadziła do miejscowości na Nizinie Walichnowskiej i liczyła na początku XX wieku ponad 34 km. Obsługiwało ją 5 parowozów i 120 wagonów towarowych. Przeznaczeniem Pelplińskiej Kolei Przemysłowej było przewożenie buraków cukrowych oraz wywóz wapna defekcyjnego, nawozów sztucznych i wysłodków. Kolej wykorzystywano również do rekreacyjnych wycieczek. Mieszkańcy Pelplina wagonikami ciągnionymi przez parowóz udawali się nad Jezioro Pelplińskie położone w okolicach Małego Garca, gdzie miło spędzano cały dzień. Kolej wąskotorowa uległa likwidacji w 1978 r. Pozostałe z taboru parowozy, w tym pierwszy parowóz cukrowni z 1896 r., przekazane zostały do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. " Po kolejce brak już niemal fizycznych śladów jej obecności, poza szynami, które służą za słupki w ogrodzeniu placu upadłej już dawno cukrowni, kilku mostków ukrytych wśród pól, i najwidoczniejsza pozostałość, tory wtopione w asfalt na drodze z Pelplina do Rudna. Są tam wtopione na szerokość jezdni, chyba jako ponure "memento" minionej świetności. (info: Grzegorz ze Smętowa, 2007-01-14)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100435
HAFAS:5102724
IBNR:5468
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  477,619 Chorzów Batory – Tczew (131)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Kulice Tczewskie (pomorskie) 5,22 km
Subkowy (pomorskie) 8,14 km
Brody Pomorskie (pomorskie) 9,18 km
Morzeszczyn (pomorskie) 9,69 km
Swarożyn (pomorskie) 13,00 km
Brodzkie Młyny (pomorskie) 13,07 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Pelplin

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...