Zabytkowa Kopalnia Srebra
Ostatnia zmiana: 2020-10-09
Opis ogólny |
---|
Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach powstała w 1976 roku jako obiekt muzealny na jednym z wielu szybów, królewskiej kopalni Fryderyk które w 1913 pozostawili po sobie ostatni gwarkowie grzebiący w ziemi w poszukiwaniu rud srebra, ołowiu, manganu i innych metali. Jako, że dziś jest to obiekt wpisany na listę UNESCO, trzeba się zapoznać bliżej z obiektem i jego historią. Kopalnia jest na pewno warta zainteresowania, ale… jedyny związek z koleją, to Skansen Maszyn Parowych, znajdujący się na jej terenie. Zgromadzonych jest tam kilkanaście maszyn o napędzie parowym - głównie lokomotyw. W czasach pierwszych gwarków *a był to wiek XVI i XVII) kolei jeszcze nie było. Zresztą urobek wtedy też był niewielki. Po powstaniu kopalni Fryderyk w 1784 roku urobek dowoziło się do pobliskiej huty w Tarnowskich Górach furmankami. Również końmi dowoziło się węgiel z Zabrza dla ośmiu potężnych maszyn parowych. Kiedy powstała linia kolei wąskotorowej, nie zdecydowano się pociągnąć jej w do szybów kopalni. Zresztą dużo było takich w okolicy. A kiedy ponad sto lat po prowadzeniu linii, powstał podziemny skansen zwany "Kopalnia srebra", też nie zakładano, że cokolwiek innego poza turystą będzie się stamtąd wywozić z dołu, więc też nie doprowadzano linii. Zatem obiekt ten ma rację bytu w naszej bazie wyłącznie ze względu na znajdujące się tam lokomotywy. W latach 70 ubiegłego wieku były plany doprowadzenia toru normalnego w okolice kopalni, by stworzyć w jej okolicach potężny skansen lokomotyw ściąganych z całej Polski. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki: | nie ma i nie było | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | nie ma i nie było | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | nie ma i nie było | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: | brak |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
Kolejka parkowa przy Kopalni srebra |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Repty (woj. śląskie) | 0,81 km |
Repty Nowe (woj. śląskie) | 0,85 km |
Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra (woj. śląskie) | 0,90 km |
Zakłady Dolomitowe Bytom - Bobrowniki Śląskie (woj. śląskie) | 0,90 km |
Koplania Fryderyk (woj. śląskie) | 1,66 km |
Tarnowskie Góry Wąskotorowe (woj. śląskie) | 1,94 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
lol
(2020-10-07 11:11:58)
Do opisu można by dodać jedną ciekawostkę legendę - w latach 70. bodajże były plany doprowadzenia toru normalnego w okolice kopalni, by stworzyć w jej okolicach potężny skansen lokomotyw ściąganych z całej Polski. Na nie/szczęście nie doszło do tego faktu, a rzekomo jednostka kolejowa była już gotowa do realizacji tego (budowa toru). Byśmy mieli tutaj POTĘŻNY zbiór złomu...
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Zabytkowa Kopalnia Srebra