OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lubsko

Ostatnia zmiana: 2016-07-13

Opis ogólny
Po II wojnie nazwa miasta początkowo Żemrz a potem Lubsko. Stacja klasy II od 1947 r. W Lubsku były do 1945 r. dwa dworce kolejowe. Państwowy (ten dzisiejszy) kolei berlińskiej i prywatnej kolei łużyckiej (tzw. Dworzec Południowy - dziś), który został zdewastowany przez Rosjan i prawdopodobnie rozebrany. Pamiątką jest przekop (przejście podziemne) pod torami kolei berlińskiej do dworca południowego. (info: Robson)
Dziś szczątkowy ruch towarowy, głównie do bazy paliw w Mierkowie, odbywa się po torach 1, 2 i 3, z torów ładunkowych 138 i 140 korzystają czasem Lasy Państwowe i drobni klienci, działa prywatny skład opału i materiałów budowlanych przy torze 204, sporadycznie zamawiający jakiś wagon. (info: Jakub Szyszko, 2006-02-22)

Powstaje fundacja na rzecz ratowania stacji w Lubsku i stworzenia tam skansenu. (info: Marianek, 2005-09-09)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Dworzec kolejowy zbudowany w 1845 r. jest najstarszym dworcem kolejowym w woj. lubuskim i docenianym za "wyjątkową urodę". Obecnie to obiekt bardzo zagrożony. (Serge, 9.08.2006)
lokomotywownia: Zachowała się pierwsza (mała) parowozownia - dziś magazyn zboża. Druga (duża) została rozebrana.
zadaszenie peronów: Wyremontowana i zabezpieczona wiata na peronie 1 przez PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu na podstawie nakazu Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego po pismach i zawiadomieniu, wniosku Fundacji Kolejowej "Stacja Lubsko/Sommerfeld". (info: RobUK, 24-07-2013)

Nad peronami 2 i 3 rozebrane.
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: Nieczynne, zabezpieczone przed wchodzeniem, stan w środku nieznany.
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: Pierwsza wieża nie istnieje, druga przy stacji w kierunku Gubinka/Niemiec w stanie zewnętrznym dobrym, w środku stan nieznany-widać zbiornik u góry, trzecia wieża wodna na stacji towarowej w stanie dobrym-w środku pusta, brak zbiornika.

Dwie wieże wodne nieczynne, pierwsza ośmiokątna, zrujnowana, przy stacji kolejowej, nadal zachowany zbiornik wodny, druga, okrągła przy Dworcu Kolejowym/Kilińskiego z zewnątrz wygląda jeszcze jako tako, ale środek jest ogołocony, z widocznymi kilkoma fragmentami metalowych schodów, nie widać, czy zachował się zbiornik. Podobne wieże - (ośmiokątna) znajdują się m.in. w Lwówku Śląskim (jeszcze bardziej zniszczona) i Świebodzicach - (okrągła) w Jeleniej Górze, Lubaniu Śląskim, Świerzawie, Złotoryi. (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-12-11)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: IBNR:105
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  172,780 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Lubsko Południowe (woj. lubuskie) 0,13 km
Lubsko Hynków (woj. lubuskie) 0,94 km
Budziechów (woj. lubuskie) 2,92 km
Glinka Górna (woj. lubuskie) 3,24 km
Raszyn (woj. lubuskie) 4,81 km
Graniczno (woj. lubuskie) 5,21 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Łukasz Kiąca (2017-08-25 09:24:58)
    W czasopiśmie "Koleje Małe i Duże" nr 2-3 (18) z roku 2004 jest obszerny reportaż na temat stacji wraz z dużą ilością zdjęć, m.in z lat 1987-1989 oraz szczegółowymi schematami całej stacji. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lubsko

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...