OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Węgliniec

Ostatnia zmiana: 2017-05-07

Opis ogólny
Adres stacji: 59-940 Węgliniec ul. Kolejowa 1.

Odprawa podróżnych odbywa się we wszyskie dni tygodnia przez całą dobę w zakresie komunikacji krajowej, międzynarodowej i rezerwacji miejsc. (info: Serg, 25-12-2010)

Opis infrastruktury:

Stacja Węgliniec została w 1977 zelektryfikowana. W tym samym roku była budowa słupów jupiterowych i montaż jupiterów. (info: Kuba Majkowski, 13-04-2011)

Zdjęto pokrycie dachowe wiat peronowych. Jeszcze na zdjęciu Serga, na górce rozrządowej przy magazynach cytrusów stała kształtowa tarcza rozrządowa. Niestety została ona zdemonotwana; nie ma jej już na zdjęciach z 2012 roku. Wielka to szkoda, bo tego typu obiektów infrastruktury ze świecą szukać na sieci kolejowej PKP. (info: wasiukibic, 04-05-2014)

Opis budynków:

Lokomotywownia składała się z dwóch hal wachlarzowych stojących obok siebie. Ta stojąca bliżej dworca jest nadal używana, druga z nich jest zrujnowana. (info: wasiukibic, 2007-09-16)
W obrębie stacji Węgliniec są dwie wieże wodne. Wieża wodna okrągła stoi ok. 400 m. na wschód od stacji kolejowej, za lokomotywownią. Wieża jest w stanie dobrym, nieużywana. Wieża wodna kwadratowa stoi ok. 100 m. dalej na wschód od wieży okrągłej, jest zdewastowana (ruina) chociaż zbiornik jeszcze jest. Podobne wieże (okrągłe) są m.in. przy stacjach Nakło nad Notecią, Racławice Ślaskie, Sulechów, Żmigród. Podobne wieże kwadratowe (chociaż nie tak uproszczone jak ta w Węglińcu) znajdują się m.in. przy stacjach Czersk, Krajenka, Pobiedziska, Zblewo. (info: Bolesław Wojtyniak, 2008-01-13)
Budynki dworcowe w Węglińcu są niemal niewykorzystywane, większość pomieszczeń zabita na głucho. Stan techniczny, nie mówiąc o estetycznym coraz gorszy; w niższym budynku dach przecieka jak sito, do dawnej poczekalni zawalił się sufit, na ścianach i stropie pełno zacieków i spękań, brakuje części rynien, pozrywane są odgromy, część szyb w oknach powybijana. Pokrycie wiat peronowych przylegających do dworca została zdjęta kilka lat temu i obecnie ich stalowa konstrukcja nośna jest odsłonięta na działanie wody. Kształtowniki są coraz bardziej skorodowane, ich połączenia wyglądają coraz mniej solidnie. Wszystko to dzieje się na międzynarodowej magistrali kolejowej E30, na której modernizację wydano ogromne pieniądze, wyremontowano przystanki w najmniejszych miejscowościach podczas gdy dla pasażerów na dużej i ruchliwej stacji w Węglińcu nie zrobiono niemal nic.(info: wasiukibic, 20-VI-2015)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 8
kody: EPA:5100140
HAFAS:5100068
IBNR:235
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,387 Węgliniec – Zgorzelec (278)  
  21,059 Lubań Śląski – Węgliniec (279)  
  61,501 Miłkowice – Jasień (282)  
  0,523 Węgliniec – Bielawa Dolna (– Horka) (295/495)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Węgliniec Dworzec Mały (dolnośląskie) 0,26 km
Zgorzelec Nadleśnictwo (dolnośląskie) 2,13 km
Stary Węgliniec (dolnośląskie) 3,56 km
Czerwona Woda (dolnośląskie) 4,11 km
Czerwona Woda Północna (dolnośląskie) 4,13 km
Zagajnik (dolnośląskie) 8,72 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Węgliniec

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...