Szprotawa
Ostatnia zmiana: 2020-12-16
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Wiata jest, ale zdewastowana (brak dachu) (info: Maro) -- Od 1 października 1846 stacja, w 1900 roku poszerzona o drugi tor. W 1911 otwarto połączenie do Zielonej Góry, od tego czasu stacja stała się węzłem kolejowym. Po 1945 roku wznowiono jedynie połączenia na linii Żagań - Głogów. W 1963 roku oddano do użytku nowy dworzec kolejowy (poprzedni został zniszczony w 1945 roku). W 2000 roku ograniczono liczbę połączeń osobowych, by ostatecznie zawiesić je w 2002 roku. Wtedy stacja znacząco podupadła. Od grudnia 2006 roku planuje się uruchomienie połączeń osobowych na odcinku Żagań - Niegosławice, obsługiwanych przez szynobusy. (info: kysiek, 2006-09-26) --- Od 10-12-2006 wznowiono ruch osobowy. Szynobusy odjeżdżają w stronę Żagania, Żar, Zielonej Góry i Niegosławic. Docelowo planuje się wydłużenie lini do Głogowa. (info: rafałek, 2007-04-09) Opis infrastruktury: Czynne są obecnie 3 torowiska. Tor właściwy, po którym przejeżdżają pociągi w kierunku Żagania lub Głogowa, tor boczny na północ od toru właściwego oraz tor tuż koło budynku dworca, na którym na wysokości stacji towarowej odbywa się załadunek drewna na Eaosy. Tor po południowej stronie peronu jest zamknięty (uszkodzenia infrastruktury) i ostatnio zarósł krzakami (niedawno PLK wykarczowała krzaki). W grudniu 2005 i styczniu 2006 PLK przeprowadziła remont torowiska (toru właściwego), co wpłynęło na podniesienie szybkości jazdy. Więcej na www.koleje.szprotawa.org.pl. (info: kysiek, 2006-09-26) Opis budynków: Dworzec jest w stanie dobrym. W środku funkcjonuje przychodnia zdrowia oraz apteka. Nastawnie wyremontowano, Sz1 została nawet ocieplona. Stacja towarowa zajęta przez firmy prywatne, budynek w dość dobrym stanie. (info: kysiek, 2006-09-26). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | lubuskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | adaptowany do innych celów | |
lokomotywownia: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane) Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Nastawnia dysponująca Sz od strony Żagania/Stypułowa Nastawnia wykonawcza Sz1 od strony Niegosławic |
|
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: | Perony: 1 Krawędzie peronowe: 2 |
|
kody: | HAFAS:5103747 IBNR:7496 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
50,700 | Zielona Góra – Szprotawa | ||
324,000 | Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491) | ||
Szprotawa – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Kartowice (woj. lubuskie) | 2,80 km |
Szprotawa DZM (woj. lubuskie) | 3,78 km |
Witków (woj. lubuskie) | 7,23 km |
Dzikowice (woj. lubuskie) | 8,07 km |
Siecieborzyce (woj. lubuskie) | 10,07 km |
Małomice (woj. lubuskie) | 10,84 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Szprotawa